چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳

متخصصان و پزشکان به طور کلی بر این باورند که داشتن سیستم ایمنی قوی به بدن در مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند.

برای مقابله با سرماخوردگی آماده شویم

سلامت نیوز:متخصصان و پزشکان به طور کلی بر این باورند که داشتن سیستم ایمنی قوی به بدن در مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ ممکن است بعضی‌ افراد از توانایی ژنتیکی برای تولید پادتن علیه برخی از ویروس‌ها برخوردار باشند، اما اغلب ما باید با انتخاب روش‌های زندگی سالم به تقویت دستگاه ایمنی خود کمک کنیم.


در ادامه چند توصیه موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن و آماده سازی در برابر سرماخوردگی فصلی در سال جاری ارائه شده است:


- مصرف مکمل ویتامین د
در اوج همه‌گیری کرونا، «ویتامین د» به عنوان دارویی شگفت‌انگیز که احتمال ابتلا به کوویدـ۱۹ را به حداقل می‌رساند، سر زبان‌ها افتاد. با این حال در تحلیل محققان از پرونده بیش از ۴۰۰ هزار بیمار هیچ شواهدی به دست نیامده که نشان دهد افزایش مقدار ویتامین د در بدن وضعیت ابتلا به کرونا را بهبود می‌دهد.
با این حال به طور کلی تاثیر مثبت ویتامین د بر دستگاه ایمنی بدن را به آسانی نمی‌توان انکار کرد. بنا به تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد و در آن وضعیت بیش از ۱۰ هزار بیمار را تحلیل کرده بودند احتمال ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در افرادی که میزان ویتامین د بدنشان کم‌ باشد بیش از افرادی است که بدنشان دارای ویتامین د کافی است.


دکتر راس والتون، متخصص ایمنی‌شناسی یاخته‌ای و موسس گروه تحقیقات بالینی ای-آی‌آر، در این باره گفت: بر اساس شمار فزاینده‌ای از مقالات علمی برای پشتیبانی از دستگاه ایمنی بدن به خصوص در روزهای ابری زمستان که آفتاب نیست باید ویتامین د را در سطح مناسبی نگه داشت. بنابراین تقویت برنامه خورد و خوراک یا مصرف مکمل نیز گزینه مفیدی است.


- در خانه ماندن هنگام ناخوش‌احوالی
اگر احساس می‌کنیم ناخوشیم نباید فداکاری کنیم و به سر کار برویم. هنگام ناخوش‌احوالی در صورت امکان باید دورکاری کرد. همکاران نیز دوست ندارند به آن‌ها میکروب انتقال دهیم و مبتلایشان کنیم. بنابراین خانه، بهترین جا برای ماندن و بهبود یافتن است.
متخصصان می‌گویند: این ویروس‌ها اغلب زمستان‌ها و از طریق عطسه و سرفه منتشر می‌شوند. تجمع در فضاهای سرپوشیده نیز به انتشار ویروس کمک می‌کند. وقتی بیمار می‌شویم نباید سر کار برویم. این ویروس‌ها قابلیت سرایت بالایی دارند و ممکن است عامل بیماری هم سارس ‌کوو ‌ـ ۲ باشد و به علاوه ممکن است علائم قابل تشخیص نباشد.


- مرتب ورزش کردن
مزیت‌های فعالیت بدنی برای حفظ سلامت به خوبی مشخص است. به گفته جیمز ترنر و جان کمپل، نویسندگان مقالات ایندیپندنت و استادان گروه بهداشت دانشگاه بات، تمرین ورزشی به کارکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. برای مثال جلوگیری از ورود عامل‌های بیماری‌زایی مثل ویروس به بدن که از طریق پوست انجام می‌گیرد که یکی از خطوط دفاعی دستگاه ایمنی است. بر اساس تحقیقات، زخم پوست افرادی که مرتب ورزش می‌کنند سریع‌تر از افراد کم‌فعالیت بهبود می‌یابد و در نتیجه خطر ورود باکتری به بدن ورزشکاران کاهش می‌یابد. حتی تمرین‌های ورزشی ملایم نیز عملکرد دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند.


- دست نزدن به دهان، چشم و بینی
بسیاری از ما به جویدن ناخن، دست زدن به آرایش چشم یا پاک کردن ترشحات بینی با دست عادت داریم. چنین کارهایی باعث می‌شود ویروس به آسانی به درون بدن رخنه کند.
رابرت شوارتز، رئیس بخش درمان خانواده در مدرسه پزشکی دانشگاه میامی، می‌گوید: بسیاری این عادت‌های بد را دارند (دست‌زدن به چشم‌ها و گوش‌ها و بینی) و راه اصلی ورود ویروس به دستگاه ایمنی بدن از طریق مجاری تنفسی دهان و بینی است. در نتیجه باید بیشتر توجه کرد و سعی کنیم این اجزا صورت را با دست لمس نکنیم. سطح وسایلی مثل تلفن همراه آکنده از میکروب‌ است و باید آن‌ها را مرتب ضدعفونی کنیم. بد نیست از برنامه‌های کامل شستن دست هم استفاده کنیم که در موج نخست همه‌گیری کرونا اعلام شده بود.


- کار از کار گذشت و سرما خوردیم، حالا چه باید کرد؟
به گزارش ایندیپندنت، اگر بدن به بیماری دچار شده باشد و در حال دست‌وپنجه نرم کردن با آن باشیم بهترین توصیه آن است که آرام بگیریم و قدری استراحت کنیم.
دکتر والتون همچنین در بخش دیگره از توصیه‌های خود در این باره می‌گوید: توصیه کلی این است که خیلی استراحت کنیم و بخوابیم، خود را گرم نگه داریم و آب فراوان بنوشیم که بدن دچار کم‌آبی نشود. برای رفع دردهای عضلانی یا پایین آوردن دمای بدن پاراستامول یا ایبوپروفن مصرف کنیم.
اگر دچار بینی‌گرفتگی شدیم از داروی ضد انسداد بینی استفاده کنیم. ممکن است بی‌اشتها باشیم اما باید به خوردن خوراکی‌های مغذی ادامه دهیم چون دستگاه ایمنی بدن به انرژی و مواد مغذی نیاز دارد تا بتواند کار خود را انجام دهد که دوباره سرپا شویم و فعالیتمان را از سر بگیریم.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha