چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 318654

متخصصان قلب تاکید دارند برای حفظ سلامت قلبتان از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

۷ نکته کلیدی برای محافظت از سلامت قلب

سلامت نیوز:متخصصان قلب تاکید دارند برای حفظ سلامت قلبتان از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میانگین تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی سالانه حدود ۱۷/۹ میلیون مرگ و میر است، که باعث می‌شود علت شماره یک مرگ و میر در سطح جهانی باشد.


اگرچه علت دقیقی برای بیماری‌های قلبی عروقی وجود ندارد، اما عوامل زیادی وجود دارند که خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند، از جمله فشار خون بالا و سطح کلسترول، سیگار کشیدن، خوردن غذا‌های ناسالم و عدم فعالیت بدنی.


قلب یک عضله فعال است که به طور مداوم کار می‌کند و حفظ قدرت و سلامت آن نیز همانند سایر ماهیچه‌های بدن بسیار مهم است. ما می‌توانیم با برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی مانند ورزش منظم، تغذیه سالم و قطع مصرف دخانیات و الکل، گام‌های بلندی برای بهبود سلامت قلب برداریم.


کنترل رژیم غذایی
شیوه زندگی سالم به معنی توجه به مقدار و نوع غذاست. غذا‌های غنی از مواد مغذی حاوی کالری کمتر مانند میوه‌ها و سبزیجات بیشتر بخورید. توصیه می‌شود از بشقاب‌های کوچک برای کنترل حجم غذا استفاده کنید. بهتر است از مصرف غذا‌های فرآوری شده و دارای قند بالا اجتناب کنید، زیرا باعث افزایش سطح کلسترول خون می‌شوند.


چربی اشباع شده را کاهش دهید
کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده سطح کلسترول مضر در بدن را کاهش می‌دهد و در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌یابد. چربی‌های اشباع شده معمولاً در چربی‌های حیوانی مانند گوشت قرمز، طیور و محصولات لبنی پرچرب یافت می‌شوند.

از مصرف کربوهیدرات‌های ساده خودداری کنید
از کربوهیدرات‌های ساده مانند بیسکویت، غلات صبحانه‌ای شیرین، شیرینی‌ها و نوشابه‌ها دوری کنید، زیرا خطر التهاب داخلی را افزایش داده و سطح قند خون بالا می‌برند. بهتر است این غذا‌ها را با غذا‌های حاوی فیبر بالا جایگزین کنید تا به تعادل قند خون خود کمک کنید.


میزان سدیم را کاهش دهید
کاهش میزان سدیم که در طول وعده‌های غذایی خود می‌خورید می‌تواند به جلوگیری از حملات قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند. سعی کنید غذا‌های خانگی مانند سوپ و سایر غذا‌ها را تهیه کنید، زیرا این امر مقدار نمک را در رژیم غذایی شما بسیار کاهش می‌دهد.


غذا‌های دوستدار قلب را بخورید
یکی از برجسته‌ترین گزینه‌های غذایی که می‌توان برای بهبود سلامت قلب مصرف کرد، سبزیجات برگ سبز است که حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی هستند و همچنین فشار خون وگرفتگی عروق را کاهش می‌دهند. چربی‌های  غیر اشباع (چربی‌های سالم) مانند ماهی، روغن‌های گیاهی، آووکادو، آجیل و دانه‌ها، همگی باعث کاهش کلسترول و فشار خون  می‌شوند.

ورزش منظم
ورزش منظم یک عامل اساسی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی است، زیرا نقش عمده‌ای در کاهش فشار خون، افزایش کلسترول سالم و تنظیم بهتر قند خون دارد. سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید تا باعث سلامتی قلبتان شوید.


مصرف مکمل
لیستی از مکمل‌های غذایی که برای سلامت قلب بسیار مفید هستند، وجود دارد مانند امگا ۳ که علاوه بر ویتامین D، نقش بسیار مهمی در محافظت از قلب در برابر کلسترول مضر و تری گلیسیرید‌ها دارد.


این مکمل‌ها نه تنها در حفظ تراکم استخوان و بهبود عملکرد مغز مفید هستند بلکه باعث کاهش فشار خون، کاهش التهاب و بهبود عملکرد ماهیچه‌ها می‌شوند.
منیزیم نیز برای نظم قلب ضروری است و به حفظ الکترولیت‌های مورد نیاز بدن برای انتقال پیام‌های عصبی مانند پتاسیم و کلسیم، به انقباض ماهیچه‌های قلب کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha