پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نوعی دوغ حاوی صمغ پسته کوهی یا بنه، برای بیماران مبتلا به دیابت تهیه کردند و مشخص شد که این نوشیدنی می‌تواند در بهبود شاخص‌های قند و چربی این بیماران مؤثر باشد.

استفاده از صمغ "پسته کوهی" در یک نوشیدنی برای بیماران مبتلا به دیابت

سلامت نیوز:پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نوعی دوغ حاوی صمغ پسته کوهی یا بنه، برای بیماران مبتلا به دیابت تهیه کردند و مشخص شد که این نوشیدنی می‌تواند در بهبود شاخص‌های قند و چربی این بیماران مؤثر باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یکی از عوارض بیماری دیابت، افزایش و اختلال در چربی خون است که موجب افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. استفاده از فیبرهای غذایی، یکی از راه‌های کنترل سطوح  قند و چربی خون است. فیبرهای مورد استفاده در صنایع غذایی بسیار گوناگون هستند و به‌عنوان تثبیت‌کننده در فرآورده‌های نوشیدنی کاربرد فراوان دارند.


یکی از انواع فیبرهایی که به طور گسترده در صنایع غذایی استفاده می‌شوند، گروهی از پلی‌ساکاریدها یا پلیمرهای زیست به نام «صمغ‌ها» هستند. از آن‌جا که ممکن است صمغ پسته کوهی (بنه یا بنوک) در کاهش پارامترهای قند و چربی بیماران مبتلا به دیابت مؤثر باشد، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با انجام یک مطالعه و با استفاده از این ماده در تهیه نوعی دوغ، تاثیر این صمغ را مورد بررسی قرار دادند.


نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف صمغ پسته کوهی، می‌تواند منجر به کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید شود. یافته‌های این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف دوغ‌های پایدار شده با صمغ پسته کوهی می‌تواند میزان قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله را در بیماران مبتلا به دیابت کاهش دهد. 


بر این اساس، پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: غنی‌سازی نوشیدنی‌هایی مانند دوغ بی‌نمک توسط بخش محلول بنه یا صمغ کوهی باعث کاهش میزان گلوکز، کلسترول و LDL -کلسترول در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می‌شود.


نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی ترکیبات بیواکتیو در صمغ پسته کوهی و تاثیر آن بر پارامترهای قندی و لیپیدی در بیماران دیابتی نوع ۲» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و علیرضا رهبر، الهام زارع، کامران میرزایی، غلامحسین محبی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در انجام آن مشارکت داشتند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha