شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 318756

ضرراسیدهای چرب ترانس بسیار بالاست تحقیقات نشان می‌دهد در پیتزا مخلوط اسید چرب ترانس 2برابر فلافل و حدود 12برابر ناگت مرغ است اسید چرب از ترکیبات اصلی در غشای سلول ‌است و به دو نوع اشباع (جامد) و غیر اشباع (مایع) تقسیم می‌شود.

وضعیت نگران کننده چربی‌ فست فودها

سلامت نیوز:ضرراسیدهای چرب ترانس بسیار بالاست تحقیقات نشان می‌دهد در پیتزا مخلوط اسید چرب ترانس 2برابر فلافل و حدود 12برابر ناگت مرغ است
 اسید چرب از ترکیبات اصلی در غشای سلول ‌است و به دو نوع اشباع (جامد) و غیر اشباع (مایع) تقسیم می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،اسید غیراشباع در ساختار خود یک پیوند دوگانه دارد. این نوع در دو شکل سیس و ترانس یافت می‌شود. اسیدهای چرب سیس به صورت طبیعی در مواد غذایی وجود دارد اما اسید چرب ترانس به ندرت در طبیعت یافت می‌شود و از طریق هیدروژنه شدن روغن‌های گیاهی شکل می‌گیرد. با توجه به مصرف زیاد فست‌فودها، کنترل میزان اسید چرب اشباع و ترانس مضر در این نوع غذاها، بسیار مهم است.

به همین دلیل پژوهشگران علوم و صنایع غذایی با انجام یک مطالعه، میزان اسیدهای چرب ترانس را در فست‌فودهای شهر تهران بررسی کردند و نتایج آن در مجله علوم و صنایع غذایی منتشر شده است. در ادامه به نتایج آن تحقیق و نکاتی که باید برای  انتخاب یک فست فود بهتر بدانیم اشاره شده است.

بررسی سه نوع فست فود
برای انجام این تحقیق، پژوهشگران، شهر تهران را به پنج منطقه دسته‌بندی و از هر منطقه سه نوع فست‌فود شامل پیتزای مخلوط، فلافل و ناگت مرغ جمع‌آوری کردند.یافته‌های این مطالعه حاکی از این بود که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس پیتزای مخلوط دو برابر فلافل و اسید چرب ترانس موجود در فلافل، شش برابر ناگت‌مرغ بود.


 وضعیت نگران کننده فست فودها
بررسی‌های این مطالعه نشان داد که فست‌فودها از نظر اسیدهای چرب ترانس وضعیت بهتری دارند اما مقادیر اسیدهای چرب اشباع در فست فودهایی مانند پیتزا و فلافل بسیار قابل توجه و نگران کننده است به طوری که اسیدهای چرب اشباع در پیتزای مخلوط نزدیک به نیمی از محتوای پیتزا را شامل می‌شود. پژوهشگران این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کنند که وضعیت مصرف و جذب اسیدهای چرب اشباع و ترانس از طریق فست فود در نمونه شهری تهران در مقایسه با استانداردهای جهانی نگران‌کننده است.


 نباید دلخوش باشیم
در این بررسی مشخص شد به طور کلی غلظت‌ اسیدهای چرب از استاندارد جهانی WHO و FAO کمتر است؛ اما کمتر بودن فاکتورهای خطر از میزان استانداردهای جهانی، به دلیل کم بودن سرانه مصرف فست فود در ایران است.


 چند برابر شدن فاکتور خطر
در ایران سرانه مصرف فست فود برای هر فرد، چهار گرم در روز در نظر گرفته شده است اما اگر یک فرد به صورت متوسط روزانه ۱۰۰ گرم فست فود مصرف کند، برای این فرد تمام فاکتورهای خطر از استانداردهای جهانی چندین برابر بیشتر می‌شود و در معرض بسیاری از عوارض سرطانی و غیر سرطانی قرار می‌گیرد.


با توجه به خبر سال 96 ایسنا مبنی بر این که 50 درصد خانواده‌های ایرانی در مصرف فست فود زیاده روی می‌کنند، می توان نتیجه گرفت که مصرف فست فود برای هر فرد  بسیار بیشتر از 4 گرم در روز است به ویژه این که خانواده هایی که به غذای فست فودی علاقه دارند در طول هفته بارها و بارها از این نوع غذا استفاده می کنند و احتمال خطر برایشان بیشتر است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha