شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 318758

ویتامینD یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها در بدن است که برای حفظ سلامت و ساخت استخوان‌ ها استفاده می‌شود. وظیفه این ویتامین در بدن این است که کلسیمی را که در غذا وجود دارد جذب خون کند.

همه چیز درباره نیاز به ویتامینD در سالمندان

سلامت نیوز: ویتامینD یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها در بدن است که برای حفظ سلامت و ساخت استخوان‌ ها استفاده می‌شود. وظیفه این ویتامین در بدن این است که کلسیمی  را که در غذا وجود دارد جذب خون کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،کمبود این ویتامین در سالمندان باعث می‌شود که شخص به بیماری «راشیتیسم » و «ریکتز» دچار شود. همچنین تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ویتامین روی بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند کرونا هم تأثیرگذار است.


عوامل کمبود ویتامینD در بدن تغذیه نامناسب
بیشتر غذاهایی که حاوی ویتامینD هستند منشأ حیوانی دارند مانند ماهی و روغن ماهی، زرده تخم‌مرغ، شیر غنی ‌شده با ویتامینD و جگر گاو و گوسفند.


  قرارگرفتن در برابر نور خورشید
نور خورشید باعث فعال سازی پیش‌ساز ویتامینD در بدن می‌شود. ممکن است فرد سالمند زمان زیادی را در خانه سپری کرده باشد یا لباس‌ها و موقعیت مکانی خانه سالمند طوری باشد که نور به میزان کافی وارد بدن نشود.


  داشتن پوست تیره
در افرادی که پوست تیره دارند میزان رنگ‌دانه ملاتونین که رنگ پوست را تعیین می‌کند، کمتر است. به همین دلیل نمی‌توانند به خوبی نور خورشید را جذب کنند و میزان ویتامینD در بدن این افراد کمتر است.


  بیماری، چاقی و جنسیت
بیماری‌های متفاوتی ممکن است مانع از جذب کافی ویتامینD از دستگاه گوارش شود؛ از جمله التهاب روده. چاقی هم می‌تواند در شدت این بیماری موثر باشد.


  درمان کمبود ویتامینD
به جز برطرف کردن موارد بالا، یکی از روش‌های مراقبتی برای درمان کمبود ویتامینD استفاده از مکمل‌هاست. برخی داروها، می‌تواند همزمان با استفاده از ویتامینD باعث تداخل و مشکل در بدن شود. به همین دلیل برای استفاده از این ویتامین حتما به پزشک مراجعه کنید تا میزان دوز مصرفی و زمان استفاده از مکمل را مشخص کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha