محققان در یک بررسی دریافتند: کمبود آهن در میانسالی با خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است.

ارتباط کمبود آهن با خطر ابتلا به بیماری قلبی

سلامت نیوز:محققان در یک بررسی دریافتند: کمبود آهن در میانسالی با خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج یک مطالعه نشان داد: حدود ۱۰ درصد از موارد جدید ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را که در طول یک دهه از میانسالی رخ می دهد، می توان با رفع عارضه کمبود آهن پیشگیری کرد.


محققان آلمانی اظهار داشتند: بررسی انجام شده یک مطالعه مشاهده ای بوده و نمیتوان این طور نتیجه گرفت که کمبود آهن موجب ابتلا به بیماری قلبی میشود. هرچند، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان میدهد این ارتباط وجود دارد و یافته های بدست آمده میتواند پایه ای برای انجام تحقیقات بیشتر و تایید این نتایج باشد.


در مطالعاتی که پیش از این انجام شده، نشان داده شد که در مبتلایان به بیماری های قلبی-عروقی مانند نارسایی قلبی، کمبود آهن با پیامدهای بدتری از جمله بستری شدن در بیمارستان و مرگ مرتبط است که درمان این مشکل با تزریق آهن داخل وریدی باعث بهبود علائم و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و فقر آهن میشود.


در این بررسی جدید هدف آن بوده که این موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد آیا رابطه ای بین کمبود آهن و پیامدها در عموم مردم مشاهده میشود؟
در این بررسی ۱۲ هزار و ۱۶۴ نفر حضور داشتند که میانگین سنی آنان ۵۹ سال بوده و ۵۵ درصد از آنان زن بودند. در مدت انجام این بررسی فاکتورهای خطرزای بیماری قلبی از قبیل استعمال سیگار، چاقی، دیابت و سطح کلسترول مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین این افراد در دو گروه تقسیم بندی شدند.


محققان آلمانی اظهار داشتند: ۶۰ درصد شرکت کنندگان دچار فقر آهن مطلق و ۶۴ درصد دچار فقر آهن عملکردی بودند. در مدت زمان ۱۳.۳ سال ۲۲۱۲ مورد فوت گزارش شد. از این میان مجموعا ۵۷۳ نفر به دلیل بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست دادند. همچنین بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی به ترتیب در ۱۰۳۳ و ۷۶۶ نفر از شرکت کنندگان تشخیص داده شد.


به گزارش هندوستان تایمز، به گفته محققان، فقر آهن عملکردی با افزایش ۲۴ درصدی خطر بیماری عروق کرونر قلب، افزایش ۲۶ درصدی خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی و افزایش ۱۲ درصدی فوت ناشی از تمامی عوامل مرگ و میر همراه بوده است. فقر آهن مطلق نیز با ۲۰ درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب همراه بود اما با افزایش خطر مرگ و میر ارتباطی نداشته است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha