طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 1.28 میلیارد نفر از افراد 30 تا 79 ساله در سراسر جهان به HBP یا فشار خون بالا مبتلا هستند. HBP منبع اصلی بیماریهای قلبی عروقی و مرگ زودرس در سراسر جهان است. همچنین یک عامل خطر برای دیابت و افسردگی است.

فشار خون بالا در سن ۳۵ تا ۴۴ سالگی با خطر زوال عقل بیشتر مرتبط است

سلامت نیوز: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 1.28 میلیارد نفر از افراد 30 تا 79 ساله در سراسر جهان به HBP یا فشار خون بالا مبتلا هستند. HBP منبع اصلی بیماریهای قلبی عروقی و مرگ زودرس در سراسر جهان است. همچنین یک عامل خطر برای دیابت و افسردگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که HBP قبل از 35 سالگی با اختلال شناختی در اواسط زندگی ارتباط دارد. برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهد فشار خون بالا در اواسط زندگی یک عامل خطر زوال عقل است. در حالی که ارتباط بین فشار خون بالا، حجم مغز و زوال عقل به خوبی ثابت شده است، محققان هنوز مطمئن نیستند که چگونه سن شروع فشار خون بر خطر زوال عقل تأثیر می‌گذارد.

در یک مظالعه اخیر، محققان از چین و استرالیا از داده‌های بهداشت عمومی برای بررسی چگونگی تأثیر سن شروع فشار خون بر سلامت مغز و خطر ابتلا به زوال عقل استفاده کردند.

فشار خون بالا در بزرگسالی یا اواسط زندگی تشخیص داده می‌شود، در اواخر زندگی، با حجم مغز کمتر و افزایش خطر زوال عقل همراه است. در سن پایین‌تر در تشخیص فشار خون بالا، کاهش حجم مغز بیشتر مشاهده شد.

یافته‌های پزشکی نشان می‌دهد که اوایل و اواسط زندگی دوره‌های مهمی برای پیشگیری از زوال عقل یا آسیب مغزی از طریق پیشگیری و درمان فشار خون بالا هستند.

با مقایسه MRI های افراد مبتلا به زوال عقل و بدون آنها، محققان دریافتند افرادی که مبتلا به فشار خون بالا در سنین 35 تا 54 سال هستند در مقایسه با افراد بدون فشار خون دارای حجم مغز کمتری هستند.

آن‌ها همچنین دریافتند کسانی که قبل از ۳۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا بودند بیشترین کاهش حجم مغز را داشتند و این تفاوت حتی اگر این افراد بعداً فشار خون خود را عادی کنند، قابل توجه بود.

افرادی که در سنین ۳۵ تا ۴۴ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند ۶۱ درصد بیشتر از افراد بدون فشار خون در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

به طور خاص، خطر زوال عقل عروقی – یک نوع رایج زوال عقل به دلیل اختلال در جریان خون به مغز – به طور کلی بیشتر در افرادی که قبلاً تشخیص HBP را دریافت کرده بودند، بیشتر است.

مکانیسم‌های متعددی برای تأثیر فشار خون بر خطر زوال عقل وجود دارد. در مرحله اول، فشار خون بالا علت اصلی سکته مغزی است که منجر به افزایش خطر ابتلا به زوال عقل، به ویژه زوال عقل عروقی می‌شود.

ثانیاً، تأمین مداوم اکسیژن و گلوکز از خون به مغز برای سلامت مغز و سلامت شناختی ضروری است. افزایش سفتی حرکتی و کاهش انطباق ناشی از تماس طولانی مدت با فشار خون بالا ممکن است جریان خون مغزی را کاهش داده و واکنش پذیری عروق مغزی را افزایش دهد و در نتیجه منجر به آسیب مغزی یا افت شناختی شود.

فشار خون بالا ممکن است منجر به تغییرات ساختاری و عملکردی در عروق مغزی مانند تصلب شرایین، سفتی عروق، بازسازی عروق و اختلال در گردش خون و تنظیم جریان خون مغزی شود.

چنین تغییراتی در عروق مغزی مغز را مستعد چندین آسیب شناسی می‌کند، مانند آسیب ماده سفید، کاهش حجم مغز، رسوب پروتئین‌های پاتولوژیک و سکته مغزی. همه این آسیب شناسی ها بر عملکرد شناختی تأثیر منفی گذاشته و خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند.

فشار خون مزمن، به ویژه در صورت عدم درمان، ممکن است باعث آسیب به عروق کوچک شود که خون را به مغز می‌رسانند و باعث می‌شود آنها در برابر تغییرات سیستمیک فشار خون کارآمدتر و واکنش پذیر نباشند.

فشار خون بالا می‌تواند منجر به تغییر در جریان خون مغزی شود، و توانایی مغز را برای تحویل اکسیژن و مواد مغذی لازم محدود کند. به نظر می‌رسد که سنی که فشار خون بالا شروع می‌شود و مدت فشار خون مهم است. کسانی که فشار خون بالا در اوایل زندگی خود شروع می‌کنند به احتمال زیاد در معرض تأثیرات نامطلوب HBP بر اندام‌های انتهایی مانند مغز قرار خواهند گرفت.

محققان نتیجه می‌گیرند که یافته‌های آنها اهمیت سن را در تشخیص فشار خون بالا در ارتباط بین فشار خون بالا، حجم مغز و زوال عقل نشان می‌دهد.

 

ترجمه از شفقنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha