یکی از سوالات رایج میان افراد این است که چه تفاوتی میان دوز سوم و دوز یادآور کرونا وجود دارد که در این مطلب به آن پاسخ داده شده است.

تفاوت بین دوز یادآور و دوز سوم واکسن کرونا چیست؟

سلامت نیوز: یکی از سوالات رایج میان افراد این است که چه تفاوتی میان دوز سوم و دوز یادآور کرونا وجود دارد که در این مطلب به آن پاسخ داده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، با افزایش تولید واکسن کرونا در جهان انتخاب واکسن کووید-۱۹ پیچیده‌تر می‌شود؛ بنابراین اگر در مورد واکسن‌های مختلف کووید-۱۹ گیج شده‌اید، احساس بدی نداشته باشید. علاوه بر سه واکسن اصلی تایید شده، تزریق تقویت کننده و دوز سوم نیز برای گروه‌های خاصی در حال حاضر در دسترس است، اما آن‌ها برای همه مناسب نیستند.

دکتر انیدا رولدان، مدیرعامل FIU Health و مدیر بالینی ابتکار واکسن FIU، تفاوت بین واکسن‌های جدید را توضیح داد.

رولدان می‌گوید: تزریق تقویت کننده برای افرادی است که پاسخ ایمنی آن‌ها ممکن است با گذشت زمان ضعیف شده باشد. دوز سوم برای افرادی است که ممکن است از دو دوز اول واکنش ایمنی کافی نداشته باشند.  با پزشک خود مشورت کنید که کدام یک برای شما مناسب است.

در اینجا چند دستورالعمل برای واجد شرایط بودن از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) آمده است.

چه کسی واجد شرایط تقویت کننده است؟

فقط افرادی که در ابتدا با فایزر واکسینه شده‌اند، می‌توانند تقویت کننده را دریافت کنند و آن‌ها باید سری واکسیناسیون اولیه خود را حداقل ۶ ماه قبل تکمیل کرده باشند؛
۶۵ سال به بالا
۱۸+ سال زندگی در یک محیط طولانی مدت
۱۸+ سال با بیماری‌های زمینه‌ای از جمله سرطان، کبد مزمن و بیماری کلیوی، ضعف سیستم ایمنی بدن.
۱۸+ سال‌هایی که در محیط‌های پرخطر از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز اصلاحی، سرپناه‌های بی خانمان زندگی یا کار می‌کنند.

دوز سوم- فایزر و مدرنا

دوز‌های سوم فقط برای واکسن‌های فایزر و مدرنا تایید شده است. رولدان گفت: شما باید واکسن یکسانی را برای هر سه دوز دریافت کنید؛ و باید حداقل ۲۸ روز پس از دوز دوم خود منتظر بمانید.

چه کسی واجد شرایط دوز سوم است؟

افرادی که دارای سیستم ایمنی متوسط ​​تا شدید هستند. این شامل افرادی است که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرند، دریافت کنندگان پیوند اعضا یا سلول‌های بنیادی که برای تقویت سیستم ایمنی از دارو استفاده می‌کنند و افراد مبتلا به بیماری‌های نقص ایمنی.

چرا این دوزهای اضافی را دریافت می‌کنیم؟

CDC می‌گوید یک دوز اضافی ممکن است از کووید-۱۹ جدی و احتمالا تهدیدکننده زندگی در افرادی  باشد که ممکن است به سری واکسن اولیه خود پاسخ نداده باشند، جلوگیری کند.

هیچ واکسن تقویت کننده یا دوز سوم برای واکسن جانسون و جانسون وجود ندارد. با این حال در ۵ اکتبر، این شرکت از FDA خواست تا به افرادی که واکسن یکبار واکسن دریافت کرده‌اند، تقویت کننده اجازه دهد.

چه کسی واجد شرایط واکسن اولیه کووید-۱۹ است؟

CDC در حال حاضر واکسیناسیون کووید-۱۹ را برای همه افراد ۱۲ سال به بالا توصیه می‌کند. در حال حاضر فقط واکسن فایزر برای کودکان زیر ۱۶ سال تایید شده است، اما شرکت دارویی امیدوار است که به کودکان کوچکتر نیز گسترش یابد. فایزر فقط برای استفاده برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال درخواست تایید کرد.

ترجمه از باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha