نتایج آزمون دستیاری پزشکی 11 مهرماه جاری منتشر شد و پذیرفته شدگان در این آزمون مهلت دارند تا 25 مهرماه جاری ثبت نام کنند اما برای ثبت نام سد بزرگی به نام ضامن بر سر راه آنها قرار دارد.

با وجود کمبود پزشک متخصص،رزیدنتها به دلیل نداشتن ضامن از تحصیل باز می مانند!

سلامت نیوز: نتایج آزمون دستیاری پزشکی 11 مهرماه جاری منتشر شد و پذیرفته شدگان در این آزمون مهلت دارند تا 25 مهرماه جاری ثبت نام کنند اما برای ثبت نام سد بزرگی به نام ضامن بر سر راه برخی از آنها قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز، علاوه بر مصائبی که یک فرد در دوران رزیدنتی با آن دست و پنجه نرم میکند برای  ثبت نام رزیدنت ها هم شرایط بسیار دشوار است تا جایی که منجر به بازماندن بسیاری از آنها از ادامه تحصیل می شود.


طبق قانون برای ثبت نام در دوره دستیاری تخصصی فرد باید ضامن داشته باشد البته هر ضامنی مورد قبول واقع نمی شود. هر رزیدنت نیاز به دو ضامن دارد.

ضامنین می بایست کارمند رسمی قطعی شاغل دولت باشند و سابقه خدمت ضامنین می بایست زیر ۲۰ سال باشد.

همچنین ضمانت بازنشستگان و نیروهای مسلح و کارکنان شرکت ها و موسسات خصوصی و عمومی و دانشگاه آزاد اسلامی، موسسات غیر انتفاعی ... قابل قبول نمی باشد.  


یکی از پذیرفته شدگان در چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی در گفت و گو با سلامت نیوز :«در رابطه با تعهد محضری پذیرفته شدگان ازمون دستیاری پزشکی گفت :«بنده پذیرفته شده آزمون دوره ۴۸ هستم ولی متاسفانه هیچ ضامن با مشخصات اعلامی دانشگاه رو ندارم و همچنین وثیقه ملکی هم که در رهن بانک نباشه برای ثبت وثیقه ملکی ندارم.»

این رزیدت میگوید برای پیدا کردن راهکار با واحد حقوقی دانشگاه و همچنین واحد حقوقی وزارت بهداشت تماس گرفته و شرایط رو برایشان توضیح داده

اما در جواب گفتند که هیچ راهکار جایگزین ندارند برای او و در پاسخ به این مساله که گفت یعنی میفرمایید بنده در دانشگاه ثبت نام نکنم، فرمودند که به فکر تهیه ضمانت باشید و در صورتی که توان تهیه ضمانت ندارید، ما نمیتوانیم ثبت نام شما را در رشته پذیرفته شده انجام بدهیم.


این یک نمونه از قوانین سخت پیش پای قبول شدگان آزمون دستیاری است.

در حالیکه پیشتر حسین شمالی پژوهشگر حوزه سلامت نسبت به اینکه دانشجویان تخصص به نیروی کار رایگان سیستم درمانی تبدیل شده‌اند.

 وی نسبت به کمبود پزشک متخصص هشدار داده بود و گفت :« وضعیت ایران در سرانه‌ پزشکان متخصص خیلی بدتر است و تقریباً به ازای هر 10 هزار نفر 6 پزشک متخصص در کشور وجود دارد، در حالیکه خیلی از این کشورهای پیشرفته و حتی متوسط، بالای 20 پزشک متخصص به ازای هر 10 هزار نفر دارند.»

 

 تبعات این کمبودها در دوران کرونا مشاهده کردیم که فشار بی امان به سیستم درمان بخصوص رزیدنتها و پرستاران وارد شد دیدیم

حالا مشخص نیست با شرایط پیش آمده چه تعدادی از رزیدنتها به خاطر قوانینی که سالها قبل تنظیم شده اند و حاال نیاز به بازنگری دارند مثل نداشتن ضامن از ادامه تحصیل باز می مانند.


البته مشکلات دستیاران به همین جا ختم نمی شود و انبوهی از مشکلات بر سر راه دستیاران قرار دارد از تعهدنامه ای که حتی پس از مرگ رزیدنت دامن خانواده وی را برای پرداخت خسارت به وزارت بهداشت می گیرد تا شیفت های سنگین کاری که منجر به مرگ چندین رزیدنت شده است.

آیا وقت آن نرسیده که  وزارت بهداشت در دوره جدید به دنبال تسهیل و تغییر قوانین موجود و دست و پاگیر برای دستیاران باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ن‌ نحاتیان ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    با سلام و احترام سپاس از شما بابت انتشار این موضوع جدا در حال حاضر اکثر رزیدنتها با این مشکل رو به رو هستن و در حالی که سال به سال وضعیت خالی ماندن ظرفیتها بدتر میشه باز هم هیچ مقام مسئولی به این موضوع توجه نمی کنه. در واقع منفعت دستیار برای بیمارستان یه امر دو طرفه ست برای خود دستیار و بیمارستان. ولی متاسفانه طوری با این موضوع برخورد میشه که انگار فقط دستیاران به بیمارستان و وزارت بهداشت نیاز دارن و این نیاز باعث قبول هر نوع شرط و شروط و خواسته نابه جایی از طرف وزارت بهداشت میشه. و تاسف بیشتر اونجاست که کار به جایی برسه که دیگه از فرط بی رزیدنتی! نتونن کاری بکنن و این آسیب متوجه شخص یا عده خاصی نیست و همه از جمله بیماران و همه مردم کشور از این اوضاع نابسامان متضرر میشن