معاون پرستاری وزارت بهداشت در پیامی روز جهانی هاسپیس و مراقبت تسکینی را گرامی داشت و گفت: معاونت پرستاری تلاش های خود در این خصوص را بر چهار محور سیاستگذاری، آموزش، پژوهش و خدمات بالینی معطوف کرده که برخی از آنها با مشارکت دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است.

۵۷ میلیون نفر در جهان به خدمات مراقبت تسکینی دسترسی ندارند

سلامت نیوز:معاون پرستاری وزارت بهداشت در پیامی روز جهانی هاسپیس و مراقبت تسکینی را گرامی داشت و گفت: معاونت پرستاری تلاش های خود در این خصوص را بر چهار محور سیاستگذاری، آموزش، پژوهش و خدمات بالینی معطوف کرده که برخی از آنها با مشارکت دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر عباس عبادی، در پیامی به مناسبت "روز جهانی هاسپیس و مراقبت تسکینی"، ضمن مروری بر وضعیت مراقبت تسکینی در جهان، بیان کرد: در میان مرگ های گزارش شده در سال ۲۰۱۷ در ۱۹۵ کشور جهان، ۷۳.۴ درصد آنها به دلیل بیماری های غیرواگیر بوده و در ایران نیز ۷۶ درصد بار بیماری ها به این بیماری ها اختصاص دارد. بدیهی است، با توجه به نیاز بیماران مبتلا و خانواده آنها به مراقبت های جامع جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی از بدو تشخیص بیماری تا پس از فوت بیمار، ارائه مراقبت تسکینی به منظور ارتقای کیفیت زندگی آن ها یک الزام است.  


۵۷ میلیون نفر در جهان به خدمات مراقبت تسکینی دسترسی ندارند
وی تصریح کرد: علیرغم اهمیت مقوله مراقبت تسکینی، هنوز تعداد زیادی از افراد نیازمند دریافت این مراقبت ها که هم اکنون تعداد آنها حدود ۵۷ میلیون نفر برآورد می شود، به خدمات مراقبت تسکینی دسترسی ندارند. ۲۵.۷ میلیون نفر از این بیماران، نیازمند مراقبت های پایان زندگی بوده و هفت درصد آنها را کودکان تشکیل می دهند.
عبادی اضافه کرد: بدیهی است بدون مراقبت تسکینی، دستیابی به پوشش همگانی سلامت شامل ارتقا، پیشگیری، درمان، توانبخشی و مراقبت تسکینی به عنوان یکی از حقوق افراد و هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد میسر نخواهد بود.  


تاکید قطعنامه مجمع جهانی بهداشت بر تقویت مراقبت های تسکینی
وی افزود: از سال ۲۰۱۴ و بعد از تصویب قطعنامه مجمع جهانی بهداشت با عنوان "تقویت مراقبت های تسکینی به عنوان بخشی از مراقبت جامع در طول زندگی" که طی آن از همه کشورها خواسته شد تا به تقویت مراقبت تسکینی اهتمام ورزیده و از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کنند، اقدامات زیادی در این راستا در کشور انجام شده است.  


تلاش وزارت بهداشت برای ارتقای خدمات مراقبت تسکینی 
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت چهار محور سیاستگذاری، آموزش، پژوهش و خدمات بالینی در ارتقای مراقبت تسکینی، عنوان کرد: معاونت پرستاری تلاش های خود را معطوف به سیاستگذاری و برنامه ریزی در این چهار حوزه کرده که برخی از آنها با مشارکت دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است.


اقدامات معاونت پرستاری در راستای ارائه مراقبت های تسکینی 
عبادی، تدوین بسته های استاندارد خدمات در منزل جهت ارائه مراقبت تسکینی و انتهای زندگی در کودکان و بزرگسالان مبتلا به سرطان، تدوین بسته های خدمات پرستاری در مراکز هاسپیس، طرح آزمایشی تاسیس مراکز مراقبت تسکینی کودکان و بزرگسالان و بومی سازی راهنماهای بالینی پرستاری مراقبت تسکینی را از جمله اقدامات اجرا شده و در دست اجرای معاونت در این حوزه ذکر کرده و افزود: با توجه به ضرورت آموزش نیروی پرستاری جهت ارائه خدمات مراقبت تسکینی، بخش اعظم برنامه های معاونت در این راستا هدفگذاری شده است.  


افزایش تعداد مقالات مرتبط با مراقبت تسکینی در پایگاه اسکوپوس از سوی متخصصین پرستاری ایرانی
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد مقالات مرتبط با مراقبت تسکینی در منطقه مدیترانه شرقی که در چند سال اخیر پایگاه اسکوپوس نمایه شده، متعلق به پرستاران ایرانی بوده و تعداد متخصصین پرستاری در این حوزه رو به افزایش است.
شایان ذکر است، ۱۷ مهرماه (۹ اکتبر) به عنوان روز جهانی هاسپیس و مراقبت تسکینی نامگذاری شده که شعار سال ۲۰۲۱ برای این روز، "هیچ کس را پشت سر نگذارید-عدالت در دسترسی به مراقبت های تسکینی"، است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha