یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 318858

دانشمندان در تازه‌ترین یافته‌های خود دریافتند بر خلاف آنچه تصور می‌شد فشار خون مطلوب به پیری زودرس مغز کمک می‌کند.

فشار خون مطلوب باعث پیری مغز می‌شود

سلامت نیوز:دانشمندان در تازه‌ترین یافته‌های خود دریافتند بر خلاف آنچه تصور می‌شد فشار خون مطلوب به پیری زودرس مغز کمک می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه ملی استرالیا (ANU)، افرادی که فشار خونشان در محدوده توصیه شده طبیعی است، در معرض خطر پیری سریع مغز هستند.


به گزارش  مدیکال اکسپرس،این تحقیقات نشان داد فشار خون مطلوب به مغز ما کمک می‌کند حداقل شش ماه از سن واقعی جوانتر بماند. محققان اکنون خواستار به روز شدن دستورالعمل‌های ملی سلامت هستند تا یافته‌های مهم آن‌ها را منعکس کند.


مطالعه ANU، که در Frontiers in Aging Neuroscience منتشر شد، نشان داد شرکت کنندگان مبتلا به فشار خون بالا دارای مغز مسن و در نتیجه مغز سالم کمتر بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و زوال عقل را افزایش می‌دهند.


همچنین شرکت کنندگان با فشار خون بالا، اما در محدوده طبیعی، از نظر ظاهری مغز مسن‌تری داشته و در معرض مشکلات سلامتی قرار داشتند.
پروفسور نیکولاس چربوئین، رئیس مرکز تحقیقات پیری، سلامت و رفاه ANU گفت: این تفکر که مغز فرد به علت فشار خون بالا در وضعیت ناسالم قرار می‌گیرد، کاملا درست نیست. فشار خون طبیعی با فشار زیر ۱۲۰/۸۰ تعریف می‌شود، در حالی که فشار خون مطلوب و سالم به ۱۱۰/۷۰ نزدیکتر است.
این تحقیقات جدید پس از آن صورت می‌گیرد که یک مطالعه بزرگ بین‌المللی نشان داد تعداد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به فشار خون در سطح جهان دو برابر شده است.


متخصص قلب و نویسنده این مطالعه، پروفسور والتر ابهایاراتنا، گفت اگر فشار خون مطلوب را حفظ کنیم، مغز ما با افزایش سن جوان‌تر و سالم‌تر می‌ماند.
او گفت: مهم است که ما در اوایل زندگی شیوه زندگی و تغییرات رژیم غذایی را معرفی کنیم تا از افزایش بیش از حد فشار خون جلوگیری کنیم، نه اینکه منتظر باشیم تا مشکل ایجاد شود. در مقایسه با فردی با فشار خون بالا ۱۳۵/۸۵، مشخص شد که فردی با میزان مطلوب خواندن ۱۱۰/۷۰ دارای سن مغزی است که تا رسیدن به میانسالی بیش از شش ماه جوانتر به نظر می‌رسد.


تیم ANU با همکاری همکاران خود در استرالیا، نیوزلند و آلمان، بیش از ۲۰۰۰ اسکن مغزی از ۶۸۶ فرد سالم ۴۴ تا ۷۶ ساله را مورد بررسی قرار دادند.
فشار خون شرکت کنندگان تا چهار بار در یک دوره ۱۲ ساله اندازه گیری شد. از داده‌های اسکن مغز و فشار خون برای تعیین سن مغز فرد که معیاری برای سلامت مغز است، استفاده شد.


نویسنده ارشد، پروفسور چربوین گفت که یافته‌ها نگرانی خاصی را برای جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله نشان می‌دهد، زیرا تاثیر فشار خون بر مغز زمان می‌برد. با تشخیص تاثیر افزایش فشار خون بر سلامت مغز افراد در ۴۰ سالگی و بالاتر، ما باید فرض کنیم که اثرات افزایش فشار خون باید در طول سال‌ها افزایش یابد و می‌تواند در ۲۰ سالگی شروع شود. این بدان معناست که مغز یک فرد جوان در حال حاضر آسیب پذیر است.


پروفسور ابهایاراتنا گفت یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که همه از جمله جوانان باید به طور منظم فشار خون خود را چک کنند.
او گفت: بزرگسالان استرالیایی باید از این فرصت استفاده کنند تا فشار خون خود را حداقل سالی یکبار با مراجعه به پزشک عمومی خود چک کنند، با این هدف که اطمینان حاصل شود فشار خون هدف آن‌ها به ویژه در گروه‌های جوان و میانسال به ۱۱۰/۷۰ نزدیکتر است.
اگر سطح فشار خون شما بالا باشد، باید از این فرصت استفاده کرده و در مورد راه‌های کاهش فشار خون از جمله اصلاح عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی و فعالیت بدنی با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha