دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 318890

سوء‌تغذیه در کودکان و سالمندان رشد زیادی دارد و باید به هر شکل حتی با جایگزین کردن پروتئین ، از پیامدهای ناگوار آن بکاهیم توجه به آمار مدیران وزارت بهداشت از رشد دو برابری سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال در استانی مانند سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد.

جایگزین‌های ارزان‌تر برای پروتئین

سلامت نیوز:سوء‌تغذیه در کودکان و سالمندان رشد زیادی دارد و باید به هر شکل حتی با جایگزین کردن پروتئین ، از پیامدهای ناگوار آن بکاهیم
 توجه به  آمار مدیران  وزارت بهداشت از رشد دو برابری سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال در استانی مانند سیستان و بلوچستان  خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، نتایج پژوهش انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی حاکی از این است که یک سوم سالمندان تهرانی هم در معرض سوءتغذیه قرار دارند. در این میان سرانه مصرف مواد پروتئینی در یک دهه کاهش 50 درصدی را نشان می دهد. سرانه مصرف بسیاری از مواد هرم غذایی در ایران از میانگین جهانی پایین تر است.

به عنوان مثال، سرانه مصرف آبزیان در ایران یک سوم میانگین جهانی و سرانه مصرف گوشت حدود نصف میانگین جهانی ارزیابی شده است و در مقابل به نظر می رسد که مردم برای تامین کالری مورد نیاز خود، خوراکی های ارزان اما بی فایده  را جایگزین کرده اند اما برای این که بهترین جایگزین های مواد پروتئینی را بشناسیم ادامه مطلب را مطالعه کنید :

   قارچ
برخی پژوهشگران معتقدند قارچ را می‌ توان دارویی برای جلوگیری از بیماری‌ های قلبی و تصلب شرایین به شمار آورد.نیاسین موجود در این گیاه به سلامت انسان خدمت بزرگی می‌ کند. سلنیومی که در قارچ سفید وجود دارد، از سرطان پروستات پیشگیری می‌ کند.


  سبزیجات برگ دار
استفاده از محصولاتی مانند اسفناج، جعفری، چغندر قند ، گندم و جو و نخود فرنگی در رژیم غذایی توصیه می شود.


  بادام زمینی
 بادام زمینی نسبت به دانه های مغذی دیگر مانند پسته و بادام درختی و ... قیمت مناسب تری
دارد و می توان از کره آن که سرشار از پروتئین و چربی سالم است استفاده کرد.


  حبوبات
گوشت گاو 26 گرم پروتئین همراه با 3 گرم فیبر و لوبیا سیاه هم 17 گرم پروتئین و 12 گرم فیبر دارد. میزان کالری و چربی هر دو وعده یکسان است. عدس یک وعده سرشار از پروتئین است. یک فنجان عدس ۲۲ گرم پروتئین و ۳۰۰ کالری دارد. می توانید مقداری عدس را روی سالاد بریزید.


 جو
هر فنجان جو ۲۳ گرم پروتئین دارد  و برای کنترل قند خون مفید است.همچنین جو حاوی مقدار زیادی فیبر و فولات است.


 استفاده از برش ارزان‌تر گوشت
 برش‌های گوشت استیکی و ماهیچه قیمت بیشتری دارد اما  می توان با هزینه کمتر برش‌های ارزان قیمت تر  را برای وعده های غذایی تهیه کرد.


  روش صحیح پخت مواد غذایی
روش صحیح طبخ مواد غذایی کمک می کند تا طی مراحل پخت غذا، ارزش آن حفظ شود و موادی نظیر ویتامین ها، مواد معدنی و حتی پروتئین ها از بین نرود و بیشتر جذب بدن شود. به عنوان نمونه می توان به پختن سیب زمینی کاملاً شسته شده با پوست، نجوشاندن بیش از حد شیر، پختن برنج به صورت کته  و استفاده از مواد غذایی تازه به جای مواد مانده یا فریز شده اشاره کرد.


  عوارض سوءتغذیه
لاغری ، چاقی و کمبود ریزمغذی ها موجب افزایش موارد ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر ناشی از آن ها، کاهش بهره هوشی و کوتاه قدی در کودکان و نوجوانان می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha