دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 318904

شیر برنج یکی از دسرهای سنتی و خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد و از طرف دیگر یکی از غذاهای توصیه‌شده برای کودکانی است که به‌تازگی غذای کمکی را شروع کرده‌اند.

شیر برنج: در خدمت سلامتی و لاغری

سلامت نیوز: شیر برنج یکی از دسرهای سنتی و خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد و از طرف دیگر یکی از غذاهای توصیه‌شده برای کودکانی است که به‌تازگی غذای کمکی را شروع کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، این دسر پرطرفدار فواید و خواص زیادی نیز دارد و حاوی ویتامین‌ها، پروتئین و کلسیم است. شما می‌توانید شیر برنج را به‌صورت گرم یا خنک میل کنید. اگر ورزشکار هستید که نباید از آن غافل شوید. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند علاوه بر فواید ذکرشده این دسر خوشمزه به لاغری نیز کمک می‌کند. فقط کافی‌ست آن را با شیر و شیرین‌کننده‌های کم‌کالری تهیه و در چهارچوب یک تغذیه سالم و به همراه فعالیت بدنی مناسب مصرف کنید.

فواید شیر برنج برای ورزشکاران
شیر برنج برای تمام افرادی که ورزش منظم انجام می‌دهند ایده‌آل است. اگر بعد از ورزش شیر برنج مصرف کنید احیای عضلانی‌تان با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

اندر خواص ترکیبات شیر برنج
برای تهیه شیر برنج می‌توانید از برنج سفید یا قهوه‌ای استفاده کنید. برنج سفید به‌راحتی هضم می‌شود چون حاوی فیبر کمتری است اما برنج قهوه‌ای سالم‌تر است. البته هر دو نوع این برنج‌ها حاوی کربوهیدرات‌ها هستند و امکان برقراری تعادل مجدد در ذخایر گلیکوژن را فراهم می‌کنند که معمولاً بعد از ورزش‌های سنگین در کمترین میزان خود قرار می‌گیرند.

شیر
اگر به لاکتوز یا همان قند طبیعی موجود در شیر حساسیت دارید می‌توانید از شیر بادام یا شیر نارگیل استفاده کنید. اما اگر شیربرنجتان را با شیر گاو تهیه می‌کنید و قصد لاغری دارید حتماً از شیر کم‌چرب استفاده کنید. شیر منبع خوب پروتئین‌هایی مانند کازئین و سروم و همچنین لاکتوز است که به احیای ذخایر گلیکوژن کمک می‌کنند. این نوشیدنی طبیعی و مفید همچنین حاوی اسیدآمینه‌های ضروری است که در تمام فرآیندهای ترمیمی بدن شرکت دارند.

دارچین
این ادویه طعم دلچسب خاصی به شیر برنج می‌دهد و خواص خوبی نیز دارد. توصیه می‌شود که ورزشکاران دارچین را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. این ادویه ضدالتهاب است و باعث کاهش فشارخون بالا شده و علائم آنفلوانزا، میزان کلسترول و قند خون را کاهش می‌دهد. از این گذشته دارچین خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و به هضم غذا کمک می‌کند.

لاغری با شیر برنج
شیر برنج یک دسر سیرکننده، مغذی، سبک و انرژی‌زاست که به کاهش وزن کمک می‌کند. به شرطی که آن را بعد از ورزش یا به‌طور روزانه در وعده صبحانه مصرف کنید. اگر شما جزو افرادی هستید که تمایلی به‌صرف صبحانه ندارید یا نمی‌توانید صبحانه مغذی بخورید، اگر به دنبال صبحانه گرم هستید شیر برنج یک انتخاب مناسب است. علاوه‌براین توصیه می‌شود شیر برنج را بعد از جلسات ورزشی‌تان میل کنید چون بیش از میوه یا آبمیوه سرحالتان می‌کند. شما می‌توانید شیر برنج را تهیه‌کرده و به مدت 3 روز در یخچال نگهداری کنید.

تهیه شیر برنج مخصوص
شیر یک لیتر
برنج سفید یک فنجان یا 200 گرم برنج قهوه‌ای
پوست لیموترش اختیاری
شیرین‌کننده موردعلاقه به میزان لازم
دارچین


روش تهیه:
داخل یک قابلمه حاوی یک لیتر شیر یک‌تکه چوب دارچین بیاندازید. اگر تمایل داشتید پوست یک عدد لیموترش را نیز رنده کنید و به شیر و چوب دارچین اضافه کنید.
شیر را بجوشانید و سپس برنج را که از قبل خیس کرده‌اید افزوده و اجازه دهید با شعله ملایم بپزد. هرازگاهی برنج را با قاشق چوبی هم بزنید تا ته نگیرد.
بعدازاینکه شیر برنج به بافتی کرمی و غلیظ رسید شعله را خاموش ‌کنید. برای شیرین کردن شیر برنج می‌توانید از مقدار کمی عسل یا شیره خرما یا شیره انگور استفاده کنید.
اگر قصد لاغری دارید در استفاده از شیرین‌کننده احتیاط کنید. چوب دارچین را از آن خارج کنید و در ظروف موردنظر سرو کنید.
با گنجاندن شیر برنج در برنامه غذایی روزانه می‌توانید وزن کم کنید. بدون شک نمی‌توانید میزان زیاد و افراطی از این غذا میل کنید. توصیه می‌کنیم روزانه ورزش کنید و 2 لیتر آب بنوشید.

یک برنامه غذایی کامل برای کاهش وزن با شیر برنج:
صبحانه:
1 فنجان شیر برنج و یک فنجان چای
میان وعده
یک عدد هلو و یک عدد سیب
ناهار
50 گرم مرغ یا ماهی، سالاد تهیه‌شده از گوجه‌فرنگی و هویج و یک فنجان شیر برنج به‌عنوان دسر
میوه بعدازظهر
یک عدد کیوی و یک عدد گریپ‌فروت
عصرانه
یک فنجان شیر برنج و یک فنجان چایی
شام
شیر برنج به هر میزان که میل دارید
قبل از خوب
یک فنجان دمنوش

اگر شیر برنج دوست ندارید «شیرِ برنج» را دریابید
برخی افراد تمایلی به مصرف شیر برنج ندارند. این افراد می‌توانند جایگزین مناسبی برای شیر برنج مصرف کنند تا بتوانند از خواص این غله مفید بهره‌مند شوند.
شیر تهیه‌شده از برنج یک جایگزین مناسب است که خاصیت سیرکنندگی زیادی نیز دارد. علاوه‌براین باید بدانید که شیرِ برنج حاوی کلسیم بیشتری از انواع لبنیات یا شیرهای گیاهی است. این نوع شیر برای گیاهخواران و همچنین خانم‌های یائسه و باردار که میلی به شیر ندارند یک جایگزین مناسب محسوب می‌شود.
شیرِ برنج به کالری‌سوزی کمک می‌کند چون یک نوشیدنی فاقد چربی‌های ترانس و فاقد لاکتوز است. این مسئله نیز به کاهش میزان کلسترول بد خون کمک کرده و از بروز بیماری‌های استخوانی پیشگیری می‌کند و درعین‌حال باعث بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن می‌شود.
نتایج بررسی‌های اخیر نشان داده است که شیرِ برنج، فواید سم‌زدایی دارد و میزان زیادی ویتامین د به بدن می‌رساند و به آب‌ کردن چربی‌های بدن کمک می‌کند. بنابراین شیرِ برنج یکی از نوشیدنی‌های مفید برای کاهش وزن نیز محسوب می‌شود که همچنین حاوی ویتامین‌های A ,B12 ,E و مواد معدنی از جمله آهن، منیزیم و سلنیوم است.
یادتان باشد که شیر برنج زودهضم‌تر از شیرهای دیگر اعم از شیرهای گیاهی یا شیرهای حیوانی است. به همین دلیل برای افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند و یا دچار رفلاکس اسید معده هستند توصیه می‌شود.
این نوع شیر برای افرادی که عمل جراحی انجام داده‌اند و یا دچار ضعف هستند نیز توصیه می‌شود. ریزمغذی‌های موجود در این نوع شیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مفید است. بنابراین مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها را بالا می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha