لخته شدن خون در عروق خونی یکی از عارضه هایی است که جان بسیاری از افراد را می گیرد. این عارضه به ویژه در دوران کرونا که خود به تنهایی باعث لخته شدن خون می شود، از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.

لخته شدن خون را جدی بگیرید

سلامت نیوز: لخته شدن خون در عروق خونی یکی از عارضه هایی است که جان بسیاری از افراد را می گیرد. این عارضه به ویژه در دوران کرونا که خود به تنهایی باعث لخته شدن خون می شود، از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از yahoo، تنها در آمریکا در هر 6 دقیقه یک بیمار در اثر ایجاد لخته های خونی جان خود را از دست می دهد. در حالی که این عارضه افراد در هر سنی را درگیر می کند، اما با مراقبت بیشتر می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

خطر لخته شدن عروق عمقی معمولا در اندام های پایینی مانند پاها، ران ها یا ناحیه لگن و حتی بازوها بیشتر اتفاق می افتاد که با افزایش سن این خطر بیشتر می شود. خطر این لخته های خونی زمانی احساس می شود که این لخته ها از جریان خون جدا شده و همراه آن به ریه ها برسد که ممکن است باعث آمبولی ریوی شود که موجب انسداد شریان ها در ریه ها می شود.

لخته های خونی عمیق و آمبولی ریه به عنوان «ترومبوآمبولی وریدی» شناخته می شوند که می تواند باعث بروز بیماری های جدی، ناتوانی و حتی مرگ شود.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، سالانه بیش از 100 هزار نفر در آمریکا بر اثر لخته های خونی جان خود را از دست می دهند. عارضه «ترومبوآمبولی وریدی» سالانه بیش از 900 هزار آمریکایی را درگیری می کند.

افراد چاق، افراد مبتلا به بیماری های ریوی، قلبی و عروقی و بیماری های التهابی روده، مبتلایان به سرطان های عودکننده یا افرادی که از داروهای بر پایه استروژن مصرف می کنند بیش از دیگران در معرض ابتلا به لخته های خونی هستند.

علاوه بر این، بستری شدن در بیمارستان، عمل های جراحی، بارداری، تروما، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی بروز لخته های خونی، بی تحرکی و ثابت نشستن به مدت طولانی از دیگر عوامل پرخطر بروز لخته های خونی است.

متخصصان بر این باورند که افراد باید نسبت به علائم لخته خون بعد از رانندگی ها و سفرهای هوایی طولانی مدت یا حتی در حین سفر مراقب باشند. آنها همچنین نسبت به ابتلا به کرونا و بروز لخته های خونی که به دنبال التهاب شدید در بدن بروز می کند، هشدار داده اند.از علائم لخته های خونی عمقی می توان به درد یا حساسیت به لمس ناشی از آسیب، تورم پا و بازو، پوست متورم شده یا دردناکی که در لمس گرم است، قرمزی پوست همراه با تورم و درد هم از دیگر علائم بروز لخته های خونی اشاره کرد که باید نسبت به آن حساس باشید.

از علائم آمبولی ریوی هم می توان به دشواری در تنفس و درد قفسه سینه اشاره کرد که با تنفس عمیق تشدید می شود، سرفه های خونی، فشار خون خیلی پایین یا سبک شدن سر و حالت غش کردن و ضربان قلب سریع تر از حد نرمال یا نامنظم از دیگر علائمی است که باید آنها را جدی گرفت.
بیشتر بیماران مبتلا به لخته های خونی از داروهای رقیق کننده خون برای حل این عارضه استفاده می کنند و در موارد نادر هم نیاز به عمل جراحی پیدا می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha