دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 318933

آرتروز یا ساییدگی مفصل زانو یکی از بیماری‌های رایج است که دلیل بروز آن تخریب و فرسایش غضروف مفصلی در ناحیه زانو است. غضروف بافتی لغزنده است که انتهای استخوان‌ها را میپوشاند. درمان آرتروز ابتدا با تجویز دارو شروع شده و در صورتی که داروها مفید واقع نشوند عمل جراحی تعویض مفصل زانو ( آرتروسکوپی) میتواند بهترین گزینه جهت رهایی از دردهای این ناحیه باشد.

تعویض مفصل زانو

سلامت نیوز: آرتروز یا ساییدگی مفصل زانو یکی از بیماری‌های رایج است که دلیل بروز آن تخریب و فرسایش غضروف مفصلی در ناحیه زانو است. غضروف بافتی لغزنده است که انتهای استخوان‌ها را میپوشاند. درمان آرتروز ابتدا با تجویز دارو شروع شده و در صورتی که داروها مفید واقع نشوند عمل جراحی تعویض مفصل زانو ( آرتروسکوپی) میتواند بهترین گزینه جهت رهایی از دردهای این ناحیه باشد.

عمل تعویض مفصل زانو چیست؟

ساییدگی مفصل زانو که به دلیل فرسایش غضروف مفصل بروز میکند میتواند زندگی افراد را تحت الشعاع قرار دهد. به طوری که افراد امور خود را همراه با درد و به سختی انجام می‌دهند. عمل تعویض مفصل زانو یک درمان قطعی برای رهایی از این دردها و بازسازی مفصل زانو است. این عمل به کمک پروتزهای فلزی و یا در مواردی پلاستیکی صورت می‌پذیرد. این ابزار پزشکی به جای مفاصل آسیب دیده توسط پزشک متخصص ارتوپدی قرار می‌گیرند.

هدف از تعویض مفصل

هدف از تعویض کامل مفصل زانو بازگشت ثبات طبیعی زانو، رفع دردها و همچنین راحتی در خم کردن زانوها است. در صورتی که هر دو زانو دچار آرتروز و ساییدگی مفصل شوند عمل با فاصله چند ماه و با تشخیص پزشک بر روی هر زانو انجام می‌شود. درصد بالای موفقیت و مطلوب بودن نتایج انجام تعویض مفصل، باعث شده است افراد پس از انجام عمل بر روی یک زانو جهت عمل زانوی دیگر نیز به متخصصین ارتوپدی مراجعه میکنند.

بیمارانی که به آنها عمل تعویض مفصل زانو پیشنهاد می‌شود

بیمارانی که از آتروز رنج می‌برند

آرتروز انواع مختلفی دارد و در موارد پیشرفته آن تعویض مفصل بهترین گزینه درمانی میباشد. آرتروز، یک بیماری تخریب کننده مفصل است و اغلب در افراد با سن بالا و در میانسالی بروز میکند. این بیماری ممکن است باعث تجزیه غضروف مفصل و به دنبال آن استخوان‌های مجاور ناحیه زانو شود. آرتروز باعث کاهش دامنه حرکتی زانو، کج شدن زانوها رو به اطراف (حالت پرانتزی پاها) و درد شدید در حین انجام امور عادی زندگی میشود.

C:UsersASUSDownloadsosteoporosis-bone-health1.jpg

مبتلایان به آرتریت روماتوئید

در مواردی پزشک مجاب به تعویض مفصل زانو در مبتلایان به آرتریت روماتوئید میشود. این بیماری منجز به تجمع مایع بیش از حد در مفصل زانو میشود و همچنین باعث التهاب غشای سینوویال می شود و به دنبال آن منجر به درد و سفتی زانو شود.

آرتریت تروماتیک

آرتریت تروماتیک ممکن است به علت آسیب شدید زانو ایجاد شود. سقوط بد یا ضربه سنگین به زانو می تواند به مفصل زانو آسیب وارد کند. اگر این آسیب به شکل مناسب درمان نشود، با گذشت زمان به مفصل زانو فشار مضاعف وارد می‌شود؛ که این شرایط منجر به فرسایش غضروف ( آرتریت تروماتیک ) می‌گردد. شکستگی زانو یا پارگی جدی رباط ممکن است نهایتا غضروف مفصلی را از بین ببرد. در نتیجه این آسیب، زانو درد ایجاد شده و عملکرد زانو ممکن است کاهش یابد. در این موارد هم ممکن است جراح زانو، تعویض مفصل را پیشنهاد نماید.

جراحی پروتز زانو یا تعویض مفصل زانو چگونه انجام می‌شود؟

تعویض مفصل زانو نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. جراحی تعویض مفصل زانو در بیشتر مواقع در شرایط بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

به طور کلی، آرتروسکوپی یا جراحی پروتز زانو این روند را دنبال می کند:

اگر موهای زیادی در محل جراحی زانو وجود داشته باشد تراشیده می‌شود.

معمولا یک رگ از شما گرفته می‌شود.

ممکن است سوند برای شما تعبیه شود.

پوست محل برش جراحی و اطراف آن با محلول ضد عفونی کننده تمیز می شود.

پزشک یک برش در ناحیه زانو ایجاد می کند.

متخصص بیهوشی به طور مداوم ضربان قلب، فشار خون، تنفس و میزان اکسیژن خون شما را در حین جراحی کنترل می کند.

در حین جراحی پروتز زانو جایگزین مفصل آسیب دیده خواهد شد.

پس از اتمام مراحل جراحی برش با بخیه یا منگنه های جراحی بسته خواهد شد.

برای خروج مایعات از محل جراحی ممکن است در محل برش، لوله تخلیه قرار داده شود.

و در نهایت بانداژ یا پانسمان استریل اعمال خواهد شد.

C:UsersASUSDownloadsshutterstock_1232650825.jpg

دوره نقاهت و بهبودی

پس از هر عمل جراحی، با طور معمول زمانی برای نقاهت سپری خواهد شد. در جراحی‌های درمان ارتروز زانو نیز، یک دوره بهبودی وجود دارد. مدت زمان بهبودی و توانبخشی بستگی به نوع عمل جراحی دارد. ممکن است جراح برای به دست آوردن مجدد قدرت زانو و دامنه حرکتی آن، درمان فیزیکی را به شما توصیه کند. بسته به روش درمان، ممکن است نیاز به پوشیدن یک بریس زانو یا استفاده از عصا باشد.

در اغلب موارد، جراحی باعث تسکین درد زانو شده و انجام فعالیت‌های روزانه را آسان‌تر می‌کند. پس بدون ترس و تردید و با دقت در انتخاب جراح زانو، اقدام به انجام تعویض مفصل نموده کیفیت زندگی خود را به روال قبل بازگردانید.

هزینه تعویض مفصل زانو

موارد مختلفی در میزان هزینه جراحی مفصل زانو تاثیرگذارند. از جمله بیمارستان و مرکز درمانی که عمل صورت میپذیرد، پزشک جراح، ابزار پزشکی مورد استفاده و همچنین مدت زمان بستری در بیمارستان.

علاوه بر این موارد هزینه های جانبی نیز ممکن است به هزینه عمل اضافه شوند مانند تعداد جلسات فیزیوتراپی بعد از عمل، زانو بند مورد استفاده و آزمایشات لازم قبل از عمل.

متخصص ارتوپدی

جراحی تعویض مفصل زانو توسط متخصص ارتوپدی انجام می‌شود. دکتر سید محسن سیدصالحی جراح و متخصص ارتوپدی دارای برد تخصصی ارتوپدی ( زانو و شانه) یکی از محبوب‌ترین و ماهرترین پزشکان در زمینه تعویض مفصل بوده که بیش از 15 سال در این زمینه فعالیت نموده‌اند. جهت ارتباط با این پزشک میتوانید با شماره تماس 02144407102 تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha