برخی نمایندگان مجلس به دنبال تعیین سقف مهریه به میزان حداکثر ۱۴ سکه هستند؛ پیشنهادی که موافق و مخالفان زیادی دارد. در همین حال سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی وکیل دادگستری درباره پیشنهاد نمایندگان، گفت: مشکل از زمانی شروع شد که فرهنگ غلط«مهریه را کی داده و کی‌ گرفته» در جامعه رواج پیدا کرد. بنده نه تنها در خصوص این موضوع، بلکه در خصوص ۱۱۴ سکه قابل وصول که پیش‌تر عنوان شد نیز مخالف بودم زیرا برای خانم‌ها مشکل‌ساز است.

تعیین سقف مهریه، نه قانونی است و نه شرعی! / افزایش خشونت خانگی در پی پیشنهاد مجلس

سلامت نیوز:  برخی نمایندگان مجلس به دنبال تعیین سقف مهریه به میزان حداکثر ۱۴ سکه هستند؛ پیشنهادی که موافق و مخالفان زیادی دارد. در همین حال سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی وکیل دادگستری درباره پیشنهاد نمایندگان، گفت: مشکل از زمانی شروع شد که فرهنگ غلط«مهریه را کی داده و کی‌ گرفته» در جامعه رواج پیدا کرد. بنده نه تنها در خصوص این موضوع، بلکه در خصوص ۱۱۴ سکه قابل وصول که پیش‌تر عنوان شد نیز مخالف بودم زیرا برای خانم‌ها مشکل‌ساز است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، وی اظهار کرد: زمانی که یک شخص عاقل تصمیم به ازدواج گرفته است باید با توافق طرفین مهریه مشخص شود. همچنین طبق قانون مرد مسوول است که مهریه زن را تحت هر شرایطی پرداخت کند پس اگر شخصی مطلع است که توان ندارد از ابتدا نباید زیر بار مسوولیت برود و متاسفانه یک نکته بسیار مهم در امر ازدواج که در کشور ما فرهنگ‌سازی نشد همین موضوع بود؛ هیچ‌کس بیش از حد توانش نباید تعهد دهد.
او با بیان اینکه دو دسته از افراد به علت ندادن مهریه به زندان می‌روند، افزود: دسته اول توانایی مالی دارند ولیکن نمی‌خواهند مهریه را پرداخت کنند، این افراد باید تمامی اموال‌شان توقیف شود در حالی که راهی زندان می‌شوند، دسته دوم نیز افرادی هستند که توانایی مالی ندارند، این افراد هم نباید به زندان بروند چراکه مگر با زندان رفتن فرد ندار، دارا می‌شود؟ در نتیجه این موضوع به طور کلی یکی از اشتباهات سیستم قضایی است.


تعیین سقف مهریه شرعی نیست
محمدتقی فاضل‌میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به این پیشنهاد، گفت: در شرع اسلامی تعیین یک سقف معین برای مهریه مجاز نیست، علاوه بر این، پیشنهاد نمایندگان هیچ‌یک از مشکلات جامعه از جمله آمار طلاق و ازدواج، زندانیان مهریه و… را حل نمی‌کند.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: خداوند در قرآن مرد را موظف کرده که مهریه زن خود را حتی اگر یک قنطار طلا ( قنطار در مورد تعداد زیادی از سکه طلا معمولا ۱۰ هزار دینار نیز به مقدار ۵/۴۲ کیلوگرم به کار می‌رود) باشد پرداخت کند.
تعیین سقف ۱۴ سکه‌ای برای مهریه، نه شرعی است و نه قانونی، ولیکن نباید مهریه مقداری غیرعرف تعیین شود و دو طرف باید با رضایت میزان آن را تعیین کنند.
او ادامه داد: در قسمتی از قرآن کریم از آرامش به عنوان یکی از فلسفه‌های ازدواج یاد کرده است، در صورتی که زن و مرد از ابتدا برای مال یکدیگر برنامه‌ریزی کنند، زندگی آرامش بخشی نخواهند داشت.


مجلس زن‌فروشی را قانونی نکند!
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در صورتی که مجلس، قوانینی برای تعیین سقف مهریه تصویب کند این قانون به معنای قانونی‌کردن و رواج دادن زن‌فروشی است، عنوان کرد: متاسفانه پس از گذشت ۴۰ سال از تاریخ انقلاب اسلامی، همچنان فرهنگ و آداب و رسوم ازدواج در کشور ما اصلاح نشده و علت افزایش آمار طلاق در کشور نیز فرهنگ غلط است؛ به جای قانونگذاری‌های اشتباه باید سطح فرهنگی جامعه را ارتقا دهیم.
وی در خاتمه افزود: امروزه زنان بعد از کوچکترین اختلافی، برای دریافت مهریه اقدام می‌کنند و این موضوع را فرهنگ اشتباه جامعه در ذهن آنها جا انداخته است.


افزایش خشونت خانگی در پی پیشنهاد مجلس
اما ‌هایده رحمتی سکر‌آباد، وکیل پایه یک دادگستری نظر نسبتا متفاوتی دارد؛ او گفت: این پیشنهاد از دو جهت قابل بررسی است؛ اول اینکه با توجه به نگرانی پسران از گرانی سکه، ممکن است موجب افزایش و تسهیل در امر ازدواج شود اما از طرفی باعث تضعیف ارزش و امنیت بانوان در جامعه می‌شود، چراکه از قدیم گفته شده مهریه پشتوانه زن است و در صورت نبود پشتوانه قوی، ممکن است خشونت‌های خانگی، چند همسری، طلاق و… افزایش پیدا کند. در نتیجه اگر قرار شد این پیشنهاد، به صورت قانون درآید باید برای رفع نکات منفی آن راه‌حل‌هایی در نظر گرفته شود.


این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: در شرایط کنونی، زنان در دادگاه طلاق عملا صحبتی برای گفتن ندارند، در دوره ریاست پیشین قوه‌قضاییه این مسائل اوج گرفت و حتی مردانی که استطاعت مالی هم داشتند، از دادن مهریه شانه خالی کردن و این نوعی زیر پای گذاشتن حقوق زنان است.
اما خلاف هایده رحمتی، لیلا راشد، فعال حوزه زنان با این پیشنهاد مجلس به شدت مخالف است و به «جهان‌صنعت» ‌گفت: به عنوان یک فعال سیاسی به هیچ عنوان مهریه را چه ۱۴ عدد و چه ۲۰۰۰ عدد پشتوانه و ضامن خوشبختی زن نمی‌دانم، اگر زنی شغل، بیمه،تحصیلات و… داشته باشد، به هیچ عنوان مهریه ثاثیری در روند زندگی او‌ نخواهد داشت. از نظر من اگر از ابتدا زندگی مشترک همه چیز مانند منزل، ماشین و… به طور یکسان بین زن و‌ مرد تقسیم شود، اوضاع بهتری در این حوزه رقم خواهد خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha