بی خوابی یکی از شایع ترین اختلالات خواب بی شمار می رود. تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از افراد حداقل 1 بار در طول زندگی خودشان با مشکل بی خوابی مواجه شده اند و از میان این افراد نیز بسیاری از افراد وجود دارند که از داروی خواب آور شیمیایی و یا داروی خواب آور گیاهی استفاده می کنند.

از علائم مختلف بی خوابی تا داروی خواب آور گیاهی

سلامت نیوز: آمارهایی که در کشورهای مختلف جهان جمع آوری شده اند، نشان می دهند که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان با مشکل بی خوابی یا کم خوابی مواجه هستند. مشکلات کم خوابی و یا بی خوابی به علت های مختلفی به وجود می آیند و به همین خاطر می توانند بسیاری از مردم را درگیر کنند. روش های درمانی مختلفی مانند مصرف داروی خواب آور، استفاده از روش های روان درمانی و ... برای درمان مشکل ها و اختلالات خواب وجود دارد که متاسفانه بعضی از آن ها اثربخشی لازم را ندارند.

 علائم مختلف بی خوابی

 

مفهوم بی خوابی چیست؟

اختلالات یکی از رایج ترین اختلالات جسمی و روانی در میان جوامع مختلف می باشند. در میان تمامی مشکلات و اختلالات خواب، بی خوابی یکی از رایج ترین اختلالات به شمار می رود. بسیاری از افراد تصور می کنند که بی خوابی فقط به این معنا است که افراد نتوانند خواب کافی شبانه داشته باشند؛ اما در واقع مفهوم بی خوابی بسیار عمومی تر از این موضوع است.

بی خوابی زمانی اتفاق می افتد که فرد قادر به ماندن در خواب شبانه نداشته باشد. حال اگر فرد در طول خواب شبانه، چندین بار از خواب بیدار شود و به اصطلاح خواب تکه تکه داشته باشد، باز هم دچار مشکل بی خوابی شده است.

متاسفانه، با توجه به سبک زندگی مردم کشورهای مختلف، مشکل بی خوابی در بسیاری از سنین شایع شده است. به طوری که تحقیقات نشان می دهند بیش از نیمی از افراد بزرگسال از مشکل بی خوابی و کم خوابی رنج می برند. مشکل کم خوابی می تواند باعث بروز مشکلات دیگری در بدن افراد شود و از طرفی سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

علائم مختلف بی خوابی و کم خوابی

افرادی که با هر یک از اختلالات خواب مواجه هستند، در طول روز احساس خستگی زیادی دارند و نمی توانند تمرکز خود را برای انجام کارهای روزمره خودشان جمع کنند. با توجه به اینکه بی خوابی یکی از شایع ترین اختلالات خواب است، علائم مختلف آن هم برای افراد زیادی مشخص است؛ اما در ادامه شما را با علائم مختلف بی خوابی و کم خوابی آشنا می کنیم.

  • نداشتن انرژی کافی برای انجام امور در طول روز
  • داشتن سردرد مداوم و پیش رونده
  • کاهش تمرکز برای انجام کارهای روزمره
  • داشتن افکاری پریشان
  • پرخاشگری زیاد و نداشتن قدرت حل مسائل مختلف
  • احساس افسردگی
  • اضافه وزن و پرخوری در طول روز
  • و ...

بی خوابی با بدن شما چه می کند؟

بسیاری از افراد نمی دانند که بی خوابی چه کاری با بدن آن ها می کند و حتی در صورتی که با مشکل بی خوابی هم مواجه باشند، علاقه ای به درمان آن ندارند. اگرچه بی خوابی یکی از شایع ترین اختلالات خواب است که بیش از نیمی از مردم جهان آن را تجربه می کنند؛ اما به هر حال در صورتی که نتوان مشکل بی خوابی را درمان کرد، نمی توان امیدوار بود که افراد بتوانند سلامتی عمومی خوبی داشته باشند.

بی خوابی سطح سیستم ایمنی بدن شما را کاهش می دهد و مقاومت بدن افراد را برای مواجهه با بیماری های مختلف پایین می آورد. بدن ما انسان ها برای ریکاوری شدن و رشد مناسب نیاز به استراحت کافی دارد. در صورتی که بدن نتواند در طول شبانه روز خواب کافی تجربه کند، نمی تواند هورمون های خاصی را ترشح کند و همین موضوع باعث می شود که بدن قادر به انجام عملکرد صحیح خودش نباشد.

بسیاری از هورمون های ضروری بدن ما انسان ها در زمان خواب در بدن ترشح می شوند. جالب است که بدانید هورمون رشد در زمان خواب و زمانی که افراد به خواب عمیق شبانه می روند، ترشح می شود به همین خاطر است که افراد می بایست برای رفع مشکل بی خوابی و کم خوابی خودشان در سریع ترین زمان ممکن اقدام به درمان کنند.

روش های مختلف درمان بی خوابی و کم خوابی چیست؟

 

روش های مختلف درمان بی خوابی و کم خوابی

روش های مختلفی برای درمان بی خوابی و مشکل کم خوابی در سنین مختلف وجود دارد؛ اما بعضی از آن ها مضر و بعضی از آن ها مفید و اثربخش می باشند. به طور کلی برای درمان بی خوابی و کم خوابی افراد باید به نزد یک پزشک متخصص بروند تا یک چکاب کلی از بدن آن ها انجام شود. در صورتی که افراد نیاز به داروی خاصی مانند داروی خواب آور و یا دیگر داروهای درمانی داشته باشند، پزشک اقدام به تجویز این داروها برای آن ها می کند.

اما در صورتی که افراد مشکل ذهنی برای به خواب رفتن داشته باشند، بهتر است که بدون مصرف داروی خواب آور اقدام به درمان خودشان کنند. در مشکلات روانی خواب، متخصصان روانپزشک و یا روانشناسان به کمک افراد می آیند تا مشکلات آن ها را برطرف کنند و کم کم خواب این افراد را عمیق و عمیق تر کنند.

داروی خواب آور؛ مصرف کنم یا نکنم؟

همانطور که اشاره کردیم، یکی از روش های درمانی برای مشکل بی خوابی این است که افراد اقدام به مصرف داروی خواب آور کنند؛ اما آیا واقعا داروی خواب آور برای تمامی افرادی که از مشکل بی خوابی رنج می برند، مناسب است؟

در پاسخ به این سوال باید به شما تذکر دهیم که مصرف هر نوع داروی خواب آور می تواند باعث اعتیاد شما شود؛ اما در صورتی که پزشک با یک روش درمانی مناسب اقدام به تجویز دارو برای افزایش خواب شما کرده است، در مصرف این دارو شک نکنید و حتما طبق نظر پزشک خودتان پیش بروید و از داروی خواب آور استفاده کنید.

خوشبختانه با به روز شدن علم پزشکی و داروسازی در کشورهای مختلف، داروهای خواب آوری وجود دارند که از داروهای گیاهی خاصی به تولید رسیده اند. داروی خواب آور گیاهی یکی از بهترین گزینه ها برای درمان مشکل کم خوابی است؛ چرا که این داروها اعتیاد زیادی را برای افراد ایجاد نمی کنند و از طرفی مضرات کمتری دارند.

به هر حال مصرف داروی خواب آور در صورت نظر پزشک هیچ مشکلی را برای شما ایجاد نخواهد کرد؛ اما مصرف بی رویه این داروها و بدون در نظر گرفتن نظرات پزشک نه تنها فایده ای برای شما نخواهد داشت، بلکه می تواند باعث بروز مشکلاتی نیز در بدن شما شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha