یک متخصص عفونی با اشاره به اینکه عامل آلودگی در بیماری طاعون نشخوارکنندگان ویروس و عامل انتقال طاعون در انسان باکتری است، گفت: طاعون نشخوارکنندگان برای انسان هیچ خطری ندارد.

طاعون نشخوارکنندگان برای انسان هیچ خطری ندارد

سلامت نیوز:یک متخصص عفونی با اشاره به اینکه عامل آلودگی در بیماری طاعون نشخوارکنندگان ویروس و عامل انتقال طاعون در انسان باکتری است، گفت: طاعون نشخوارکنندگان برای انسان هیچ خطری ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مسعود مردانی، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را بیماری ویروسی و با قابلیت سرایت بسیار بالا اعلام کرد و افزود: این بیماری که ابتدا در کشور آفریقایی ساحل عاج و سپس در کشورهای خاورمیانه دیده شده، دو حیوان گوسفند و بز را درگیر می‌کند، که البته در برخی موارد ابتلای شتر نیز گزارش شده است.


به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این بیماری در اصطلاح دامپزشکی به طاعون بزی یا Peste des petits ruminants (PPR) هم معروف است که امکان سرایت آن از دام‌های اهلی به دام‌های وحشی در صورت تماس و استفاده از آبشخورهای مشترک وجود دارد.


مردانی تصریح کرد: عامل بیماری ویروسی از ژن Morbillivirus و از خانواده Paramyxoviridae است که به آن بیماری PPR هم می‌گویند. طاعون بزی در فهرست بیماری‌های مهم دامی است که سازمان دامپزشکی کشور در صورت مشاهده موارد ابتلاء باید محل، میزان وسعت و چگونگی برخورد را به سازمان جهانی بهداشت دام OIE گزارش دهد.


متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص علائم این بیکاری اظهار کرد: تب، ریزش ترشحات شدید از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو، سرفه و لاغری شدید در دام از نشانه‌های آلودگی به این ویروس در دام است.


مردانی اظهار کرد: ترشحات چشم و بینی دام آلوده حاوی تعداد زیادی ویروس است که باعث انتقال بیماری می‌شود. همچنین دام مبتلا اگر ماده و شیرده باشد، امکان انتقال ویروس به بچه‌ها نیز وجود دارد.


وی از نابودی سریع ویروس طاعون نشخوارکنندگان در دمای بالای و خارج از بدن دام خبر داد و گفت: از همین رو همه گیری این بیماری با تشخیص به موقع، قابل پیشگیری است. همچنین ایمن سازی دام‌ها با واکسن این بیماری پیش از شروع فصل باران یا پاییز انجام می‌شود و در حال حاضر طبق گزارش سازمان دامپزشکی کشور شرایط در حال کنترل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha