رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) درباره علل مرگ برخی بیماران کرونایی پس از دریافت دو دز واکسن کرونا اظهار داشت: همه باید این واقعیت را بدانیم و آن را قبول کنیم که واکسن همه چیز نیست، واکسن صددرصدی نیست و تا حدی جلوگیری می کند به هر حال واکسن زدن از واکسن نزدن خیلی بهتر است.

دلیل مرگ برخی بیماران کرونایی پس از دریافت دو دز واکسن

سلامت نیوز: رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) درباره علل مرگ برخی بیماران کرونایی پس از دریافت دو دز واکسن کرونا اظهار داشت: همه باید این واقعیت را بدانیم و آن را قبول کنیم که واکسن همه چیز نیست، واکسن صددرصدی نیست و تا حدی جلوگیری می کند به هر حال واکسن زدن از واکسن نزدن خیلی بهتر است.

اکثر واکسن هایی که وجود دارد براساس ویروس ووهان طراحی شده است

واکسن ها پوشش صددرصدی کافی بر علیه ویروس کرونای دلتا ایجاد نمی کنند

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حمید عمادی در گفت وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که امروز این پرسش زیاد مطرح می شود که چطور با وجود تزریق واکسن کرونا برخی به کرونا با درگیری شدید مبتلا می شوند و حتی برخی بعد از دریافت دو دز واکسن کرونا منجر به فوت آنها شده است گفت: واقعیت این است که اکثر واکسن هایی که وجود دارد براساس ویروس ووهان طراحی شده است اما ویروس با گذشت زمان جهش هایی پیدا کرد و ویروسی که امروز در ایران شیوع پیدا کرده ویروس هندی دلتا است. این ویروس بین مردم می چرخد و پیک پنجم ما را این ویروس ایجاد کرد. به همین دلیل واکسن ها پوشش صددرصدی کافی بر علیه این ویروس ایجاد نمی کنند و اینطور نیست که فکر کنیم این مساله مختص یک واکسن خاص است. در همه جای دنیا همینطور است، در انگلستان میزان بسیار بالایی واکسینه شدند و در حدود ۸۰٪ از جمعیت این کشور واکسن زده اند.

واکسن زدن از واکسن نزدن خیلی بهتر است

وی افزود: در ایالت متحده واکسیناسیون گسترده ای انجام شده اما از وقتی ویروس دلتا در دنیا شایع شد باز هم آمار ابتلا بالا رفت و فوتی هم داشتند پس فقط واکسن هایی که ما می زنیم اینطور نیست و در همه جای دنیا این مساله وجود دارد. اما نباید گفت چون واکسن ها این نقص را دارند ما نباید واکسن بزنیم، به هر حال واکسن زدن از واکسن نزدن خیلی بهتر است و تا حدی جلوگیری می کند. می بینیم جوانی خیلی خفیف مبتلا شده یا افرادی که سن بالایی دارند و فشار خون یا دیابت دارند نگرفتند این به دلیل اثر واکسن است. ما واکسن فایزر نداشتیم اما من بیمارانی داشتم که ساکن آمریکا بودند و واکسن فایزر زده بودند و در سفر به کشور مبتلا شدند و اتفاقا حالشان بسیار بد بود. در بین بیماران ما این موارد هم وجود دارند‌.

در هیچ کجای دنیا آدم عاقلی نیست که بگوید واکسن نزنید

وی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا آدم عاقلی نیست که بگوید واکسن نزنید. تمام گروه هایی که واکسن نزدن را تبلیغ می کنند عده ای آدم هایی هستند که همیشه با واکسیناسیون مشکل داشتند و همواره مخالف بودند. این گروه ها هم در همه جای دنیا دیده می شوند. ولی واقعیت این است که حتی اگر جان من برای خودم آنقدر ها اهمیت نداشته باشد جان عزیزانم و مادرم و همسر و فرزندم برای من اهمیت دارد و بخاطر آنها واکسن می زنم. اگر من احتمال می دادم که واکسن مشکل دارد نمی رفتم. تمام مسئولین در همه جای دنیا تزریق کرده اند اگر چیز بدی بود اینهمه آدم واکسن نمی زدند‌. خواهش من این است که به این حرف ها توجه نکنند. عده ای نشسته اند و منتظر هستند که از همه ایراد بگیرند کار این آدم ها ناامید کردن است و در همه زمینه ها همینطور عمل می کنند و سیاه نمایی می کنند. من باز هم می گویم واکسن، پیشگیری کننده صددرصد نیست همه همین را می گویند. چرا گفته می شود بعد از تزریق واکسن هم باید ماسک زد برای همین است چون واکسن تا حدی پیشگیری می کند و صددرصدی نیست. واکسیناسیون رایگان است چرا نباید بزنند.

بهتر است واکسیناسیون در زمانی انجام شود که هنوز بیماری شایع نشده است

دکتر عمادی در مورد اینکه آیا میزان ایمنی بدن فرد بعد از واکسن به سیستم ایمنی بدن بستگی دارد؟ گفت: نه اینطور نیست. در زمان عادی بهتر است واکسیناسیون در زمانی انجام شود که هنوز بیماری شایع نشده است. ولی ما واکسیناسیون را زمانی شروع کردیم که بیماری شایع شده بود و در سطح جامعه اپیدمی داشتیم. خیلی از آدم ها واکسن می زنند و هم زمان با واکسن بیمار می شوند، این مریضی بخاطر واکسن نیست بلکه ما در اپیدمی هستیم و بیماری بین همه ما می‌چرخد، این مساله را نباید با مشکلات واکسن اشتباه گرفت. این شبهات مردم را ناامید می کند ولی همه باید این واقعیت را بدانیم و آن را قبول کنیم که واکسن همه چیز نیست. واکسن صددرصدی نیست و تا حدی جلوگیری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha