سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 318968

آمار فوتی‌های روزانه کرونا در دو روز متوالی بیش از 103نفر افزایش یافت تا یکبار دیگر حواس‌ها درباره احتمال تشدید کرونا جمع شود. البته این مساله باید ازسوی مسوولان بیشتر از مردم مورد توجه قرار بگیرد چه آنکه عادی‌انگاری شرایط و صدور دستورهای مربوط به لغو دورکاری یا بازگشایی مراکز آموزشی و غیره تهدید مستقیم علیه سلامت و جان مردم است.

ویروس منحوس را ریز نبینید

سلامت نیوز:آمار فوتی‌های روزانه کرونا در دو روز متوالی بیش از 103نفر افزایش یافت تا یکبار دیگر حواس‌ها درباره احتمال تشدید کرونا جمع شود. البته این مساله باید ازسوی مسوولان بیشتر از مردم مورد توجه قرار بگیرد چه آنکه عادی‌انگاری شرایط و صدور دستورهای مربوط به لغو دورکاری یا بازگشایی مراکز آموزشی و غیره تهدید مستقیم علیه سلامت و جان مردم است.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه صبح نو ،براساس آماری که وزارت بهداشت ظهر دیروز منتشر کرد در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه 19مهرماه، 276ایرانی جان خود را به‌دلیل کرونا از دست دادند. در این مدت زمانی تعداد بیماران تازه شناسایی‌شده هم شاهد رشد بالایی بود.

براساس آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان در فاصله یک روز تعداد بیماران تازه شناسایی‌شده کرونا در کشور نیز 2248نفر افزایش یافت و به رقم 13هزار و 504بیمار جدید رسید که از این تعداد یک‌هزار و 968نفر در مراکز درمانی کشور بستری شدند. افزایش آمار جان‌باختگان روزانه هم موجب شد تا مجموع فوتی‌های کرونا در کشور به 122هزار و 868 نفر برسد. همچنین تا ظهر دیروز مجموع بیماران کرونا در کشور به پنج میلیون و 716هزار و 394 نفر رسید.

این در حالی است که هم‌اکنون پنج‌هزار و 218نفر از بیماران در شرایط سخت بیماری و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه قرار دارند. البته وزارت بهداشت گزارش داده است که درحال‌حاضر هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸شهر در وضعیت زرد و ۸۵شهر در وضعیت آبی قرار دارند که به نظر می‌رسد همین رنگ‌بندی ملایم موجب شده تا مردم هم کمتر به پروتکل‌های بهداشتی توجه داشته باشند.


از سوی دیگر، واکسیناسیون هم در روندی ثابت و متعادل در حال انجام است، اگرچه جمعیت ضدواکسن تلاش می‌کنند تا دیگر هموطنان باقیمانده را از تزریق واکسن کرونا منصرف کنند. باوجوداین‌ ،وزارت بهداشت و درمان گزارش داده است که در روز یکشنبه بیش از یک‌میلیون و 265هزار دوز واکسن در سراسر کشور تزریق‌ شده است. بر این اساس تا صبح دیروز 45میلیون و 748هزار و 724 نفر دوز اول کرونا و 19میلیون و 918هزار و 743نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به 65میلیون و 667هزار و 467دوز رسیده است.
 
در فکر صادرات واکسن
 یکی از سوالات این روزهای افکارعمومی که البته «صبح‌نو» هم در گزارشی به آن پرداخته بود، مربوط به سرنوشت واکسن‌های تولید داخل است. هم‌اکنون 9واکسن ایرانی در کشور در مراحل مختلف تحقیق و تولید قرار دارند که تنها دو مورد آن‌ها توانسته‌اند وارد سبد واکسیناسیون کشور شوند. این در حالی است که با سرعت فعلی روند واکسیناسیون و واردات واکسن‌های موردنیاز به نظر می‌رسد بازار مشتری برای واکسن‌های داخلی کساد خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو دراین‌باره با بیان اینکه در زمینه واکسن‌های کرونای تولید داخل باید به فکر بازارهای صادراتی باشیم، اظهار داشت: تعداد تولیدکنندگان ما بسیار فراتر از نیاز داخل کشور است. دکتر محمدرضا شانه‌ساز که دیروز از نمایشگاه ایران فارما بازدید می‌کرد، به خبرنگاران گفت: در زمینه واکسن کشور با دانش بومی به‌عنوان یکی از ۶کشور سازنده و دارنده دانش بومی واکسن در این نمایشگاه که چندصد شرکت حضور دارند بیانگر نمادی از تلاش‌هاست. او درباره آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا، اظهار کرد: الان واکسن‌های سه شرکت مجوز گرفته و وارد بازار شده و دو شرکت دیگر هم در شرف هستند و ظرف 20روز تا یک ماه آینده آن‌ها هم به بازار می‌آیند.
 
دوز بوستر واکسن داخلی خواهد بود
 شانه‌ساز درباره وضعیت تولید واکسن‌های کرونای تولید داخلی، گفت: تاکنون چیزی که از واکسن تولید داخلی تحویل گرفتیم، بیش از ۱۰درصد کل واکسن‌هایی بوده که تامین شده است؛ زیرا براساس سیاست‌هایی که نظام قائل بود، مردم باید در اسرع وقت واکسینه می‌شدند که واردات هم رشد و سرعت قابل‌توجهی پیدا کرد؛ البته ما فکر می‌کنیم که دیگر واقعا نیازی به واردات نداریم. به‌جز آن محموله‌هایی که تاکنون قرار و تفاهماتش گذاشته شده است.

بر این اساس می‌توانیم بعد از مهرماه و اوایل آبان‌ماه، نیازمان را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین کنیم. وی گفت: بنابراین دوز بوستر و واکسن برای سایر گروه‌هایی که باید واکسن تزریق کنند، از محل تولیدکنندگان داخلی قابل‌دسترس خواهند بود. در تزریق دوز بوستر، اینکه قبل از این چه واکسنی را دریافت کردند، یکی از مولفه‌های تعیین‌کننده است. مطالعات در حال انجام است و تولیدکنندگان داخلی هم مطالعات‌شان را کامل می‌کنند تا ان‌شاءالله ما برای دوز بوستر از تولیدات داخلی خودمان استفاده کنیم.
 
کاهش اثرات مخرب کرونا با واکسیناسیون
 این روزها شاید شما هم به جماعتی برخورده باشید که اعتقادی به واکسن نداشته و تلاش می‌کنند دیگران را هم از واکسینه شدن در برابر کرونا منصرف کنند. این افراد اعتقاد دارند چون نمی‌دانند واکسن چطور ساخته شده درنتیجه عوارض بدی خواهد داشت که در دو سال بعد از تزریق آن مشخص می‌شود و می‌تواند برای آینده نسل بشر بسیار خطرناک باشد.

این در حالی است که دیروز دکتر جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفته است: واکسن، ویروس کرونا را نمی‌کشد بلکه بدن را مقاوم می‌کند و اثرات مخرب در سلامت مردم، ایجاد نخواهد شد. واکسن می‌تواند ایمنی جمعی در مقابل ویروس را به جامعه بدهد. هر قدر پوشش واکسیناسیون بیشتر شود، ویروس کرونا ضعیف‌تر می‌شود البته واکسیناسیون در مقابل کرونا شاید باعث حذف و ریشه‌کنی این بیماری نشود، اما از اثرات مخرب آن، می‌کاهد.واکسن می‌تواند ایمنی جمعی در مقابل ویروس را به جامعه بدهد. هر قدر پوشش واکسیناسیون بیشتر شود، ویروس کرونا ضعیف‌تر می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha