اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر چند تغییر شاخص‌های کرونایی از جمله افزایش بستری‌ها در روزهای اخیر، جای نگرانی جدی دارد اما این موضوع را نمی‌توان به حساب آغاز پیک ششم بیماری در کشور گذاشت.

آیا افزایش‌ اخیر شاخص‌های کرونایی به منزله ورود به پیک ششم است؟

سلامت نیوز:اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر چند تغییر شاخص‌های کرونایی از جمله افزایش بستری‌ها در روزهای اخیر، جای نگرانی جدی دارد اما این موضوع را نمی‌توان به حساب آغاز پیک ششم بیماری در کشور گذاشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حمید سوری در این خصوص توضیح داد: متوسط روند افزایش شاخص های کرونایی از جمله ابتلا، بستری و مرگ و میر باید ۲ هفته ادامه داشته باشد تا آن را به عنوان پیک ششم این بیماری، محسوب کرد.


وی ادامه داد: اگر میانگین شاخص های کرونایی طی یک مدت معینی، روند افزایشی داشته باشد، آن وقت می توان ادعا کرد که وارد پیک ششم بیماری کرونا شدیم.


سوری به نگرانی‌هایی در مورد افزایش شاخص‌های کرونایی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: نشانه هایی از طغیان جدید بیماری کرونا در کشور مشاهده می شود که ما احتمالا در حال تجربه طغیان‌های کرونایی جدید در کشور هستیم‌. اگر تمهیدات لازم را برای کنترل آن انجام ندهیم، احتمال بروز پیک ششم طی چند هفته پیش رو دور از انتظار نیست.


وی تاکید کرد: در مناطق مختلف کشور که خطر شیوع این بیماری، بیشتر است باید کنترل و نظارت دقیق تری اعمال شود تا از ابتلا و بستری های جدید کاسته شود.


افزایش های اخیر شاخص ها نگران کننده است
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش مرگ و میر و بستری شدگان کرونایی جای نگرانی دارد یا یک افزایش موقت است، گفت: این موضوع نگران کننده است و در روزهای اخیر شاهد افزایش تست های مثبت، بستری شدگان و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در کشور هستیم. این موضوع نشان می دهد که چرخش ویروس در جامعه زیاد شده و این موضوع بسیار نگران کننده است.


وی با اشاره به اینکه تردد مسافران در مرزها و در مقصد مسافران مشکوک و حامل بیماری باید به شدت کنترل شود، گفت: در مرزهای شمال شرقی هم تعدادی اتباع افغانستانی که برخی از آنها به صورت غیرقانونی وارد کشور ما می شوند، می توانند عامل انتشار بیماری کرونا در ایران باشند.
سوری بر لزوم رعایت اصول بهداشتی در همه مناطق کشور تاکید کرد و گفت: مردم همچنان باید اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها باید به دقت رعایت کنند.

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرگ ۲۷۶ بیمار کووید ۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه شنبه ۲۱۳ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.


تلفات روزانه کرونا ۱۶ و ۱۷ مهر ماه و پس از گذشت حدود یک هفته از عبور خیز پنجم کرونا به ترتیب با ۱۸۵ و ۱۷۳ مورد مرگ به زیر ۲۰۰ نفر رسید و روز ۱۷ مهر به رکورد ۲۷ تیرماه یعنی هشتاد و دو روز قبل که زیر ۲۰۰ نفر بود، دست یافت.    


اما از روز یکشنبه (۱۸ مهر) تلفات روزانه کرونا با ۲۲۲ مورد مرگ با بالایی ۲۰۰ نفر بازگشت و روز دوشنبه (۱۹ مهر)  به عدد ۲۷۶ مرگ رسید.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۶۹ نفر از آنها بستری شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha