چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 319005

فوق تخصص ریه گفت: عوامل زیادی در ایجاد سرطان ریه نقش دارند که از بین آنها می توان به استعمال دخانیات، هوای آلوده، رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد.

عوامل موثر در ایجاد سرطان ریه کدامند؟

سلامت نیوز:فوق تخصص ریه گفت: عوامل زیادی در ایجاد سرطان ریه نقش دارند که از بین آنها می توان به استعمال دخانیات، هوای آلوده، رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مهدی یدالله زاده فوق تخصص ریه درباره عوامل ایجادکننده سرطان ریه اظهار داشت: عوامل  زیادی در ایجاد این سرطان نقش دارند که مهمترین آنها استعمال دخانیات است و مهمترین روش جلوگیری از این بیماری، پرهیز از استعمال دخانیات و دور بودن از مکان‌هایی است که در آن دخانیات مصرف شده است.


وی تاثیر استعمال دخانیات در بروز سرطان به ویژه سرطان ریه را بیش از 80 درصد عنوان کرد و درباره ترک سیگار گفت: ترک سیگار علم خودش را دارد. در بسیاری موارد سیگار موجب اعتیاد فرد می‌شود و ترک آن مجموعه ای از عوامل مختلف را می‌طلبد که رعایت عوامل روانشناختی از جمله آنها است تا فرد بتواند فعالیت‌هایی را جایگزین مصرف سیگار کند. برخی داروها برای ترک سیگار ساخته شده‌اند که می‌توان به برچسب‌ها و آدامس‌های حاوی نیکوتین و برخی داروهای خوراکی اشاره کرد ولی از همه اینها مهمتر اراده فردی است که می‌خواهد سیگار را کنار بگذارد.


فوق تخصص ریه کشرمان در توضیح استفاده از سیگارهای الکتریکی گفت: هدف اولیه ساخت سیگارهای الکتریکی جایگزین کردن آنها با سیگار و ترک آن است چون غلظت‌های قابل تنظیم دارد اما متاسفانه برخی افراد ازسیگارهای الکتریکی به جای سیگار معمولی استفاده می‌کنند که اگرچه عوارض کمتری نسبت به سیگار دارد اما می‌تواند عاملی برای ایجاد سرطان ریه باشد.


یدالله زاده توضیح داد: سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ مشکلی برای فرد پیش نمی‌آورد و ممکن است فرد اصلا متوجه بیماری خود نشود اما سرفه‌های مداوم، کاهش وزن و تنگی نفس و درد در قفسه سینه، تب‌های شبانه و بی اشتهایی از علائم اصلی این بیماری است که در مراحل پیشرفته تر می‌تواند با خلط خونی همراه شود و یا اینکه این توده با اسکن ریه‌ها مشاهده گردد.


وی تاکید کرد تمام این علامت‌ها نشانه سرطان ریه نیست اگرچه تغییر در عادات تنفسی بسیار مهم است. این علائم در موارد خاص می‌تواند نشان دهنده سرطان ریه باشد. بهتر است بیماران با بروز این علائم به پزشک مراجعه کنند.

این فوق تخصص ریه با اشاره به اینکه سرطان پایان زندگی نیست اظهار داشت: سرطان ریه اگر به موقع تشخیص داده شود، درمان‌های موثری دارد و با جراحی و شیمی درمانی می‌توان درمان‌های موثری را انجام داد. 


وی در ارتباط با راه‌های پیشگیری از این بیماری به آلودگی هوا اشاره کرد و توضیح داد: به غیر از استعمال دخانیات، آلودگی هوا هم یکی از عوامل موثر در ایجاد سرطان ریه است. بهتر است افراد در هنگام آلودگی هوا از خانه خارج نشوند . از مصرف مواد غذایی حاوی نیتریت مثل کنسروها وفست فودها باید اجتناب کرد.مصرف قلیان روشی برای همدلی و ابراز شادی نیست و برای ریه ها بسیار مضر است و باید از آن دوری کرد. مصرف مناسب میوه و سبزیجات و لبنیات در پیشگیری از سرطان بسیار مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha