مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه:«در حال حاضر تاکنون هیچ محصول تراریخته ای در کشور کشت نشده است.» گفت:«نظر وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته ممتنع است.»

نظر وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته ممتنع است ! / وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته مزارع و باغات را شناسنامه دار کند

سلامت نیوز:مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه:«در حال حاضر تاکنون هیچ محصول تراریخته ای در کشور کشت نشده است.» گفت:«نظر وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته ممتنع است.»

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حسین عزیزی، در نشست خبری روز جهانی غذا به صورت مجازی برگزار شد، گفت:« همه ساله 16 اکتبر مطابق با روز جهانی غذا است که این روز با 24 یا 25 مهر مصادف می شود. روزجهانی غذا در تمامی کشورهای دنیا گرامی داشته می شود و برنامه هایی در جهت تولید غذای سالم و رساندن غذا به همه طبقات بخصوص طبقات آسیب پذیر برگزار می شود. وزارت بهداشت وظیفه خاصی در ارتباط با سلامتی غذا دارد و همیشه و هرساله این روز را گرامی داشته است و ما برای این روز در هفته آینده برنامه داریم.»


وی در ادامه گفت:« برنامه های وزارت بهداشت در جهت معرفی غذای سالم و رژیم غذایی سالم است. موضوعی که در دنیا چندین سال است که مطرح می شود شعار کاهش مصرف نمک و شکر و روغن است که مصرف متعادل این مواد مشکلی نخواهند داشت ولی زیاده روی در مصرف آنها می تواند زمینه ساز بیماری های قلبی-عروقی و فشارخون و چاقی و غیره باشد به همین دلیل بر روی مواد غذایی نشانگر غذایی درج می شود که شامل سه رنگ سبز و زرد و قرمز است که رنگ سبز به معنی عدم مشکل ماده غذایی از نظر سلامتی است. رنگ زرد به معنای متوسط بودن و رنگ قرمز هشدار می دهد که محصول حاوی نمک یا چربی و شکر بالایی است و افرادی که بیماری دارند باید بیشتر به این نشانگرها توجه کنند تا زندگی سالمتری داشته باشند.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره موضع و سیاست سازمان غذا و دارو درباره محصولات تراریخته، گفت:« درباره تراریخته سه موضوع مطرح است یک جنبه آن کاشت محصولات است که این مسئله ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد و برعهده وزارت جهاد کشاورزی است که اجازه و مجوز کاشت این محصولات را صادر می کند. در حال حاضر تاکنون هیچ محصول تراریخته ای در کشور کشت نشده است و بنابراین ما تولید هیچ محصول تراریخته‌ای را نداریم. فقط درباره واردات است که محصولات تراریخته ممکن است وارد شوند که عمدتا دو نوع است؛ یکی ذرت برای خوراک دام و طیور و یکی هم سویاست که عمدتا روغنش وارد می‌شود. محصولاتی مانند کلزا  هم هستند که وارداتش بسیار کم است.»


وی در ادامه گفت:« وظیفه ما نظارت بر سلامتی محصولات تراریخته است از نظر اینکه از آنها نمونه برداری کنیم اما هیچ وظیفه ای در مورد کاشت و توسعه این محصولات در کشور نداریم و در این مورد تابع شورای عالی ایمنی زیستی هستیم. در مورد واردات محصولات تراریخته ما نظارت بر سلامتی را انجام می  دهیم یعنی از نظر مطابقت با استانداردهای بین المللی این محصولات را بررسی می کنیم که ما فعلا استاندارد اروپا را برای بررسی این محصولات مد نظر داریم.»
وی تاکید کرد:«نظر وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته ممتنع است نه می گوییم این محصولات خوب هستند نه می گوییم بد هستند. اگر مجلس و دولت بگویند این محصولات نباید وارد شود ما هیچ مخالفتی نداریم و نه تولید این محصولات را تشویق می کنیم نه وارداتشان را، ضمن اینکه مانع آن هم نمی شویم وقتی اجازه واردات این محصولات را دادند آنها را کنترل می کنیم و استانداردهای سازمان در بررسی این محصولات سختگیرانه است.»


 وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت نیوز درباره ایمنی غذایی و شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش سموم محصولات و اینکه تاکنون چه تعداد مزارع شناسنامه دار به سازمان غذا و دارو معرفی شده است گفت:« مسئله تولید غذا خیلی مهم است و نظارت باید از مزارع و باغات شروع شود. 8 سال پیش تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه منعقد شد که وضعیت سموم را بررسی کند. متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته مزارع و باغات را شناسنامه دار کند.»


وی افزود:« اگر وضعیت سموم را در محصولات کشاورزی بررسی کنیم و عدم انطباق مشاهده شود باید پیگیری و مداخله شود متاسفانه چون محصولات شناسنامه ندارند فقط می توانیم از نظر عدم انطباق با استانداردها آنها را بررسی کنیم اما پیگیری و مداخله ای انجام نمی شود طبق آخرین چیزی که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است حدود 300 هکتار مزرعه شناسایی کردند که خیلی کم است و هنوز در ابتدای کار است و ولی اینکه مزارع شناسنامه دار را به سازمان غذا و دارو معرفی کرده باشند تاکنون هیچ مزرعه شناسنامه داری را معرفی نکرده اند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تولید محصولات تراریخته گفت:« بر روی فرآورده هایی که تراریخته است برچسب تراریخته را می زنیم تا مصرف کننده از محصولی که استفاده می کند آگاهی داشته باشد که تراریخته است. ولی یک مسئله بین المللی وجود دارد که در سطح دنیا سه نظر درباره تراریخت ها مطرح است یک نظر این است که تراریخته با غیر تراریخته هیچ فرقی ندارد که کشورهایی مثل امریکا و کانادا و ژاپن این نظر را دارند یعنی فرقی بین مهندسی ژنتیک شده و نشده وجود ندارد البته اصلاح ژنتیکی چند حالت دارد که یکی سنتی است که مشکلی ندارد و یکی دیگر ژن ها را از یک فراورده به فراورده دیگر می زنند. اروپایی ها می گویند اگر محصولی تراریخته است هرچیزی که از آن تولید شود هم تراریخته است ولی خیلی کشورها می گویند باید محصول را اندازه گیری کنیم اگر به عنوان مثال در روغن هیچ RNA پیدا نکردیم، تراریخته نیست. ما فعلا از استاندارد اروپا پیروی می‌کنیم که از همه سختگیرانه ‌تر است و منبع اولیه را ملاک قرار می‌دهد.اگر ذرت تراریخته است فرآورده هایش هم تراریخته است به همین دلیل بر روی روغن های تراریخته، تراریخته بودن را درج می کنیم.»


وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پایش سلامت آب های معدنی و تفاوت آب معدنی با آب آشامیدنی، گفت:«آب معدنی مثل بقیه فرآورده ها، یعنی تمام محصولاتی که وارد می شود و تمام محصولاتی که در داخل تولید می شود تحت نظارت ما است و به صورت ادواری از آنها نمونه بردای می شود و اگر با استانداردهای سازمان غذا و داروعدم انطباق داشته باشند با تولیدکنندگان و واردکنندگان برخورد می شود. خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در زمینه آب معدنی ها نداریم البته خیلی از آنها آب معدنی نیست بلکه آب شرب معمولی است که آن را تصفیه مجدد می کنند که از نظر فاکتورهای سلامتی کاملا مورد اطمینان باشد و سپس بسته بندی می کنند و این بسته بندی می تواند در نقاط مختلف که دسترسی به اب سالم نیست می شود مصرف شود.»


وی گفت:« آن دسته از آب هایی که آب آشامیدنی است باید بر روی بسته بندی آن درج شود البته برخی از آب معدنی ها ممکن است برخی املاحش زیاد باشد و برای مصرف کننده مشکل ایجاد کند که به تولیدکنندگان هشدار می دهیم این مشکل را برطرف کنند. فعلا این مسائل رعایت می شود و ما برچسب ها را هم به طور ادواری ارزیابی می کنیم و اگر برچسبی مشکل داشته باشد با کارخانه تولید کننده برخورد می شود.»


وی درباره شایعه اخیر که به آب آشامیدنی مرغ ها در نزدیکی زمان کشتارشان تریاک اضافه می شود که این مواد ممکن است پس از کشتار و مصرف بر بدن انسان تاثیر بگذارد، گفت:« این قضیه را مدیردفتر سلامت وزارت جهاد کشاورزی که قبلا رییس دامپزشکی بود مطرح کرد ولی رییس فعلی دامپزشکی آن را تکذیب کرد و ما هم طبق بررسی هایمان اثری از تریاک در مرغ ها ندیدیم. فکر می کنم این مسئله بیشتر جنبه شایعه دارد و فردی که این اظهارات را داشته بهتر بود با کار کارشناسی و مدارک و مستندات این مسئله را بیان می کرد.این شایعه باعث تشویش اذهان می شود و ما این قضیه را تکذیب می کنیم.»


وی درباره مرغ های هورمونی نیز گفت:« تزریق هورمون به مرغ سال هاست مطرح شده در حالی که چنین چیزی صحت ندارد فقط برای اینکه مرغ ها بیمار نشوند به آنها آنتی بیوتیک داده می شود. در مورد وجود آنتی بیوتیک در گوشت مرغ یک طرح تحقیقاتی داشتیم و در هیچ موردی از بررسی هایمان اثری از آنتی بیوتیک در گوشت مرغ یافت نشده است.»


وی درباره توقف صادرات کلوچه نادری به آلمان به دلیل وجود برخی مواد سرطان زا در این محصول گفت:« این کلوچه بررسی شد و دو مورد در مورد آن مطرح شد یکی اینکه بر روی برچسب آن نوشته نشده بود که حاوی بادام زمینی است چون بادام زمینی ماده ای است که ممکن است برای برخی افراد الرژی زا باشد که این تخلف را انجام داده بود و ما به آنها در این مورد تذکر دادیم. مشکل دوم این بود که MPCD و GE که دو ترکیبی هستند که در جریان حرارت دادن روغن ایجاد می شوند و به تازگی سازمان های جهانی اورده اند که وجود این دو ترکیب باید اندازه گیری شود.»


وی افزود:« بررسی این دو ترکیب تا سال 2020 در بررسی محصولات وجود نداشت و از سال 2021 آمده که فرآورده هایی که حاوی روغن هستند و حرارت زیاد می بینند باید این مواد را اندازه گیری کنند. چون هنوز بررسی این دو ترکیب در استاندارد اروپا هم نیامده بود و اندازه گیری آن اجباری نبود ما مکاتبه کردیم که هر وقت در استانداردهای جهانی آمد این تغییر را اعمال می کنیم. پیگیریم که امسال یا سال آینده این موارد در استاندرد ایران قرار گیرد. زیرا باید مقدمات اندازه‌گیری آن و دستگاه‌ها و تجهیزات لازم آن برای اندازه‌گیری این ترکیبات فراهم شود.البته مواد سرطان زا با یک بار مصرف مشکلی ایجاد نمی کنند. این دو ترکیب به فهرست مواد سرطان زا اضافه شده است و زمانی که به استانداردهای جهانی آمد ما هم آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.»

دکتر عزیزی درباره تبلیغ برخی محصولات که ادعاهای دروغین دارند همچنین درباره تبلیغات کالاهای آسیب رسان سلامت در صدا و سیما گفت:« سال های سال است که وزارت بهداشت لیست کالاهای آسیب رسان سلامت را به صدا و سیما اعلام می کند و صدا و سیما به این لیست به دلیل مسائل مالی اعتنایی نمی کند و تبلیغات را بدون اینکه از سازمان های مسوول تاییدیه محتوایی بگیرد، منتشر می کند. چندین بار با مسوولان صداوسیما جلسه گذاشتیم و گفته ایم قبل از پخش تبلیغات محتوای آن را اصلاح کنید ولی به این قضیه توجهی نکردند. اخیرا رییس جمهور به این قضیه اشاره کرد که باید تبلیغات سرو سامان داده شود و چیزهایی که باعث گمراهی مردم می شود پخش نشود که بسیار خوب است ما هم حاضریم نهایت همکاری را داشته باشیم که تبلیغات در صدا و سیما نه تنها کم نشود بلکه بیشتر هم شود اما محتوایی که پخش می شود درست باشد و اطلاعات غلط و گمراه کننده به بینندگان ندهد.»


وی درباره وجود پالم در برخی لبنیات، گفت:« این مسئله خیلی سال است که مطرح می شود البته یک مقدار ذهنیتی که درباره این روغن ایجاد شده صحیح نیست. این روغن در همه کشورهای دنیا مصرف می شود این چنین نیست که مضر باشد و مصرف نشود. کاربرد این روغن در لبنیات خیلی سال است که ممنوع شده و استفاده نمی شود و تنها در تولید پنیر پیتزا استفاده می شود. برخلاف ذهنیت عمومی، روغن های گیاهی از روغن های حیوانی بهتر هستند.»


 وی در پاسخ به اینکه با توجه به تورم آیا وزارت بهداشت برنامه ای برای پرداخت یارانه به قشر ضعیف دارد، گفت:« پرداخت یارانه برعهده وزارت بهداشت نیست و تصمیم گیری برای یارانه جای دیگری انجام می شود البته وزارت بهداشت نظرات خود را اعلام می کند. درباره کاهش مصرف لبنیات یا گوشت و غیره وزارت بهداشت هشدارها را داده است ولی دولت می تواند با توجه به وضعیت بررسی کند و اگر لازم باشد سبدهایی را در نظر بگیرد یا یارانه ای به برخی فرآورده ها داده شود تا قیمتشان پایینتر بماند. البته شنیدم برنامه ای در دست است که یارانه ها را افزایش دهند تا 5 دهک اول یک مقدار ترمیم شوند و بتوانند مواد غذایی را با قیمت مناسب تری دریافت کنند.»


وی درباره اینکه با توجه به کوچک شدن سفره مردم یکسری مواد غذایی اساسی از سفره های مردم حذف شده است چه برنامه هایی برای معرفی جایگزین این مواد وجود دارد، گفت:« متاسفانه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو امکانات کمی برای آگاهی رسانی در اختیار دارند اما صداوسیما می تواند اگاهی رسانی وسیع تری در این زمینه داشته باشد. کارشناسان ما آماده اند که در همه مسائل مرتبط با غذا اگاهی رسانی کنند اگر صداو سیما این همکاری را داشته باشد ما کاملا اماده ایم. برنج که گران شده است مردم سراغ نان و ماکارونی رفته اند که البته ارزش تغذیه ای بیشتری دارند. به جای گوشت هم می توانند تخم مرغ مصرف کنند. شیر گران شده است و شاید جایگزین مناسبی ندشته باشد.»


وی تاکید کرد:« غذا می تواند از بروز بیماری ها پیشگیری کند. لازم است دولت به بحث غذا توجه بیشتری داشته باشد و به تخصیص یارانه فراتر از چیزی که هست عمل کند تا مواد غذایی ارزان تر در دسترس مردم قرار گیرد.»


وی در پاسخ به اینکه آیا برای برخورد با فود تسترها که غذاهای مضر سلامت را تبلیغ می کنند اقدامی صورت گرفته است، گفت:« ما هیچ دخالتی بر روی فعالیت افرادی که می روند غذاها را تست می کنند نداریم.ما فعالیت این افراد را که برای فروش و تبلبغات بیشتر است را تایید نمی کنیم معمولا غذاهایی که خوشمزه هستند مضر هم هستند بنابراین ما اینها را تایید نمی کنیم. فعلا قوانین و دستورالعملی برای برخورد با این افراد نداریم شاید وظیفه برخورد با این افراد بر عهده سازمان های دیگر مثل وزارت ارشاد باشد ولی پیگیر هستیم که این قضیه سروسامان پیدا کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha