پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 319071

سرطان در ایران، سومین عامل مرگ پس ازتصادفات رانندگی و بیماری‌های قلبی است و سالانه 110 هزار نفر در کشورمان به سرطان مبتلا می‌شوند و به‌طور کلی سالانه ۵۰ هزار نفر در ایران به دلیل سرطان فوت می‌کنند.

افزایش سرطان در كنار فقر...

سلامت نیوز:سرطان در ایران، سومین عامل مرگ پس ازتصادفات رانندگی و بیماری‌های قلبی است و سالانه 110 هزار نفر در کشورمان به سرطان مبتلا می‌شوند و به‌طور کلی سالانه ۵۰ هزار نفر در ایران به دلیل سرطان فوت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،کارشناسان طی چند وقت اخیر خبر داده‌اند که طی دو دهه آینده، ۴۷ درصدی بروز سرطان افزایش پیدا خواهد کرد. در این میان شیوع بالای سرطان در ایران و کاهش سن ابتلا به این بیماری سخت و پر هزینه باعث شده که برخی متخصصان سرطان شناسی از اصطلاح «سونامی سرطان» برای نشان دادن شدت خسارت‌های جانی و مالی این بیماری در کشور استفاده کنند موضوع افزایش هزینه‌های درمان سرطان در سال‌های اخیر، به‌خصوص که برخی بیماران سرطانی در ماه‌های اخیر، گلایه‌هایی را نسبت به افزایش قیمت داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی به‌خصوص داروهای شیمی درمانی مطرح کرده‌اند.


طبق اعلام وزارت بهداشت، سرطان در کشور سالانه 15 هزار میلیارد تومان هزینه برجای می‌گذارد و بسیاری از مرگ‌ها در این رابطه به دلیل عدم توانایی در تامین هزینه‌های کرونایی است. در این شرایط زنان با فراوانی سرطان سینه، در صدر آمار مبتلایان قرار دارند و به تبع آمارهای جهانی، در ایران بیشترین سرطان و شایع سرطان سینه ( ۱۱.۷ درصد)، ریه (۱۱.۴ درصد)، روده بزرگ (۱۰ درصد) ، پروستات (۷.۳ درصد)، معده (۵.۶ درصد)، کبد (۴.۷ درصد)، مری (۳.۱ درصد)، دهانه رحم (۳.۱ درصد)، تیروئید (۳ درصد)، مثانه (۳ درصد) است.

اما طبق پیش‌بینی کارشناسان بیشترین احتمال افزایش ابتلا به سرطان در سال های آتی، در سرطان هایی از جمله تیروئید (114 درصد)، پروستات (67 درصد)، سینه (63 درصد)، روده بزرگ (54 درصد)، تخمدان (51 درصد)، ریه (49 درصد)، لنفوم غیرهوچکین (45 درصد) و مغز و سیستم عصبی (40 درصد) است و نشان می‌دهد که بیماری تیروئید تا چه اندازه در میان مردم ایران شایع شده است. 

در این میان، کرونا نیز در رابطه با رشد سرطان نقش داشته و به‌باور ئیس انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران که از وقوع سونامی سرطان‌های پیشرفته زنان به دلیل کرونا خبر  می‌دهد باور دارد که: «ترس از ابتلا به کرونا سبب مراجعه دیر بیماران به پزشکان و یا ناقص ماندن درمانی آنها شده در حالیکه تشخیص به موقع در درمان موفقیت آمیز سرطان بسیار حائز اهمیت است.»

همین امر موجب شده که بر آمار ابتلای 110 هزار نفری مردم افزوده شود. براین اساس پیش بینی می شود که در یک بازه زمانی 10 ساله، تعداد موارد سالانه جدید ابتلا به سرطان در ایران از 112 هزار مورد ثبت شده بدون محاسبه سرطان پوست در سال 95 به 160 هزار مورد در سال 1404 افزایش یابد.  در این پژوهش تاکید شده است که حدود 29 درصد افزایش موارد ابتلا به سرطان در ایران در سال های آتی، مربوط به تغییرات در ساختار جمعیتی ایران (رشد جمعیت و پیری جمعیت) و 14 درصد نیز با سایر عوامل از جمله «توسعه و تشدید عوامل خطر بروز سرطان‌ها» مرتبط باشد.


  کمر مردم زیر بار درمان می‌شکند
در این شرایط دکتر یاشا مخدومی، رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران مدعی شد که در یک سال گذشته، تعرفه خدمات شیمی درمانی مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان در بیمارستان‌های دولتی با افزایش بسیار محدودی مواجه شده و افزایش نرخ تعرفه این خدمات بیشتر در بیمارستان‌های خصوصی و مراکز درمانی خیریه رخ داده که مقدار آن هم اندک بوده است.

به صورت کلی قیمت داروهای سرطانی در یک سال گذشته چندان افزایش پیدا نکرده و در سال 1400، به جز برخی موارد معدود، هیچ افزایش قیمتی برای داروهای وارداتی شیمی درمانی اعمال نشده است دکتر مخدومی در ادامه به رکنا می‌افزاید: برخی داروهای شیمی درمانی دارای پوشش بیمه‌ای 90 درصد و برخی دیگر دارای پوشش بیمه ای 70 درصد هستند که هیچ کدام از بیمه‌های پایه پوشش‌های بیمه‌ای خود را درباره داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییری نداده‌اند. همچنین به گفته این متخصص حوزه سرطان، چون قیمت عمده داروهای ایرانی مورد نیاز بیماران سرطانی در یک سال گذشته تغییری نکرده است، در مجموع می‌توان گفت که در یک سال گذشته هزینه‌های دارویی بیماران سرطانی تغییر خاصی نکرده است. 

مخدومی با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی 4200 تومانی همچنان به واردات داروهای شیمی درمانی موجود در فارماکوپه دارویی کشور اختصاص داده می‌شود، اظهار کرد: داروهایی که قیمت آنها در یک سال اخیر افزایش یافته است، بیشتر داروهایی هستند که در فهرست دارویی کشور قرار ندارند و بعضا پزشکان بدون توجه به این فهرست، آنها را برای بیماران خود تجویز می‌کنند.


  فقر، مرگ، امید به زندگی
این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که چندی پیش معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: «۶۱۲ هزار نفر از مردم کشور در یکسال اخیر به زیر خط فقر ناشی از پرداخت هزینه‌های درمانی رسیدند.» البته اشاره ایرج حریرچی، به کروناست، اما بدون تردید نمی‌توان از هزینه‌های درمان سرطان به‌راحتی گذشت. درحال حاضر بیمار باید 70 درصد هزینه‌های درمان سرطان را پرداخت کند و تنها 30 درصد آن را دولت و بیمه‌ها متقبل می‌شوند.

در این شرایط مخدومی با اشاره به احتمال افزایش میزان شیوع سرطان در ایران در سال‌های آتی اظهار کرد: در آینده احتمالا با پیشرفت بیشتر علم پزشکی، شاخص‌های امید به زندگی در ایران نیز مانند سایر کشورها بهبود خواهد یافت. این مساله در کنار روند پیر شدن جمعیت کشور که در سال‌های آتی تشدید خواهد شد، منجر به افزایش سن متوسط ایرانیان می‌شود و در چنین شرایطی باید منتظر افزایش موارد ابتلا به سرطان در ایران باشیم.

این متخصص حوزه سرطان ادامه داد: ورود بیشتر فناوری‌ها به نظام زندگی مدرن و تشدید عوامل محیطی ابتلا به سرطان از جمله آلودگی هوا، مصرف فست فودها، استفاده از مواد غذایی مجهز به مواد نگه‌دارنده، رشد مصرف دخانیات و... نیز در سال‌های آتی در افزایش احتمال شیوع سرطان در کشورمان تاثیر می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha