ویروس شناس و رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی بدون عجله برای بازگشایی‌ها و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، گفت: همچنان باید به هوش باشیم. در هر صورت تا زمانیکه واکسیناسیون ما به وضعیت و درصد مناسب پوشش‌دهی نرسد، همچنان خیزهایی را خواهیم داشت. ما دو پیک سهمگین را تحمل کردیم و همچنان هم می‌بینیم که گردش ویروس و میزان بروز بیماری در کشور بالاست.

"گردش کرونا" و "بروز بیماری" در کشور همچنان بالاست / در بازگشایی‌ها شتاب‌زده عمل نشود

سلامت نیوز: ویروس شناس و رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی بدون عجله برای بازگشایی‌ها و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، گفت: همچنان باید به هوش باشیم. در هر صورت تا زمانیکه واکسیناسیون ما به وضعیت و درصد مناسب پوشش‌دهی نرسد، همچنان خیزهایی را خواهیم داشت. ما دو پیک سهمگین را تحمل کردیم و همچنان هم می‌بینیم که گردش ویروس و میزان بروز بیماری در کشور بالاست.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا ناجی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت اپیدمی کووید ۱۹ در کشور، گفت: اپیدمی در ایران در پیک پنجم به سراشیبی خودش رسیده و امیدوارم که مسافرت‌های تابستانی و مراسماتی که برگزار شد و همچنین شتاب‌زدگی که در بازگشایی‌ها اعم از مشاغل، مدارس، دانشگاه‌ها و... داریم، باعث نشود که ما با پیک و خیز دیگری مواجه شویم.


اُفت پیک پنجم

وی با بیان اینکه خطر خیزهای مجدد همیشه وجود دارد، گفت: در حال حاضر موارد بیماری را در افرادی که در مراسم اربعین رفتند، داریم می‌بینیم یا در افرادی که مسافرت‌های داخلی یا خارجی می‌روند. علی‌رغم همه هشدارهایی که وجود داشت، باز هم این مسائل وجود دارد. با این حال طبق نمودارها آنچه که مشاهده می‌شود، یک روند رو به اُفتی را در پیک پنجم شاهدیم و رنگ اکثر مراکز کشور هم از قرمز به نارنجی و زرد تبدیل شده است.


باید به‌هوش باشیم
همچنان گردش ویروس در کشور بالاست

ناجی تاکید کرد: با این حال همچنان باید به هوش باشیم. در هر صورت تا زمانیکه واکسیناسیون ما به وضعیت و درصد مناسب پوشش‌دهی نرسد، همچنان خیزهایی را خواهیم داشت و در همه جای دنیا هم به همین صورت است. به هر حال ما دو پیک سهمگین را در پیک چهارم و پنجم تحمل کردیم و همچنان هم می‌بینیم که گردش ویروس در کشور بالاست و همچنان میزان بروز بیماری در کشور بالاست. به طوری که روزانه ۱۲ تا ۱۳ هزار موارد مثبت شناسایی می‌کنیم که البته ممکن است این آمار خیلی دقیق نباشد. در عین حال همچنان هم تعداد کشته‌های ما بالای ۲۰۰ نفر است.


لزوم کاهش موارد مثبت روزانه به زیر ۵۰۰۰ نفر
درباره بازگشایی‌ها با طمانینه بیشتری اقدام شود

وی گفت: تازمانیکه تعداد موارد شناسایی روزانه به زیر چهار تا پنج هزار نفر نرسد، خطر گردش بالای ویروس همچنان وجود دارد و بر همین اساس همچنان اقدامات غیر درمانی بسیار مهم است. انتظار ما این بود که در زمانیکه پیک پنجم بسیار بدی را تحمل کردیم و تعداد زیادی ضایعه به کشور وارد شد، مقداری درباره مراسم‌ها و مسافرت‌هایی که انجام می‌شود، تدابیر بهتری انجام شود. در عین حال درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و ... باید با طمانینه بیشتری اقدام کنیم.


پوشش 70 درصدی واکسیناسیون برای دلتا کارا نیست

ناجی افزود: در شرایط فعلی که روند ورود واکسن مناسب شده و نسبت به قبل واکسن بیشتری در دسترس داریم، باید سعی کنیم که ابتدا اجازه دهیم از نظر درصد تزریق واکسن به جای مناسبی برسیم، بعد با اطمینان بیشتری برای بازگشایی‌ها اقدام کنیم.

وی درباره درصد واکسیناسیون مورد نیاز برای رسیدن به ایمنی جمعی در کشور، گفت: واقعیت این است که پوشش واکسیناسون ۷۰ درصدی با توجه به واریانت دلتا دیگر کارا نیست. با توجه به اینکه ضریب سرایت واریانت دلتا بالاست، درصد پوشش واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد است. حال اگر ضریب مربوط به کارایی واکسن را هم در نظر بگیرید، شاید برای اینکه به ایمنی جمعی مناسب برسیم، باید نزدیک به ۹۰ درصد جامعه ما واکسن را دریافت کنند. حداقل می‌توان گفت که بالای ۸۰ درصد جامعه باید واکسن تزریق کنند تا به ایمنی جمعی برسیم. این موضوع هم به این معناست که حتما هم در طیف گروه سنی بزرگسالان و هم در جوانان، نوجوانان و کودکان باید در این واکسیناسیون وارد شوند. البته برنامه‌ریزی برای محصلان ما انجام شده و امیدواریم به خوبی پیش رود.


کشورهایی که با پوشش واکسیناسیون ۶۰ درصدی، به دام دلتا افتادند

ناجی با تاکید بر اینکه باید به اعداد و ارقام ۸۰ درصدی در زمینه پوشش واکسیناسیون نزدیک شویم تا  بتوانیم جامعه را باز کنیم، گفت: کشورهایی که تجربه پوشش واکسیناسیون بالای ۶۰ درصدی و نزدیک به ۷۰ درصدی داشته‌اند، مانند چین، انگلستان و رژیم صهیونیستی با تاکید بر واکسیناسیون در گروه سنی بالای ۴۰ سال و همچنین بازگشایی‌های زودهنگام و باعجله درباره مدارس و... خیز بسیار بدی از دلتا را در کشورشان دیدند. بنابراین کشورهایی که فکر می‌کنیم در کنترل کووید موفق هستند، این نقطه ضعف‌ها را دارند و چقدر خوب است که ما از این موارد درس بگیریم و مقداری با طمانینه بیشتری هم برای واکسیناسیون با سرعت بالاتر و هم برای بازگشایی‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی تاکید کرد: حتی در کشورهایی که درصد بالایی واکسیناسیون داشتند، محدودیت‌هایی را دارند. مثلا در آمریکا و انگلستان علی‌رغم واکسیناسیون بالا، جامعه را مقداری باز کردند و به نوعی اشتباه کردند. وقتی شیوع را مجددا دیدند، برخی محدودیت‌ها را بازگرداندند. ما باید به اعداد بسیار بالای واکسیناسیون با دو دز برسیم و اگر تا آن زمان کووید حرکتی از خودش نشان ندهد و تغییراتی نکند، می‌توانیم با واکسن وضعیت را بهتر کنیم. هرچقدر واکسیناسیون را به تعویق انداخته، با سرعت کم انجام دهیم و مردم نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توجه نداشته باشند، محیط گردش ویروس فراهم است و با گردش ویروس احتمال خطر تغییرات بسیاری در ویروس وجود دارد و می‌تواند تمام تلاش‌هایمان را از بین ببرد.


چگونه برای بازگشایی‌ها برنامه‌ریزی کنیم؟

وی در ارزیابی از بازگشایی‌ها در این مقطع زمانی و با توجه به شرایط موجود، گفت: در هر صورت هم کودکان، نوجوانان و محصلین ما و این گروه سنی از منابع پخش ویروس هم محسوب می‌شوند. در عین حال با توجه به ظهور واریانت‌هایی مانند دلتا، بیشتر هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و حتی این گروه سنی به بیماری شدید مبتلا شده، در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و حتی احتمال مرگ‌ومیرشان هم وجود دارد. در عین حال اگر زیاد به واکسیناسیون بزرگسالان اصرار کنیم و گروه سنی پایین را فراموش کنیم و مردم هم در این زمینه مشارکت لازم را نداشته باشند، خواه ناخواه وقتی در گروه‌های سنی بالا واکسیناسیون را انجام می‌دهید، کووید به سمت گروه‌های سنی پایین‌تر تغییر مسیر می‌دهد. در عین حال تصور رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی کودکان در فضاهای آموزشی، مقداری سخت است. باید به این موارد توجه شود و واکسیناسیون گروه سنی بزرگسال و جوان باید به صورت پایاپای انجام شود و اگر نمی‌توانیم به این زودی این اقدام را انجام دهیم، باید مقداری زمان دهیم تا در جامعه کنترل ویروس اتفاق افتد. هنوز هم روزانه ۱۲ تا ۱۳ هزار موارد مثبت جدید داریم و حداقل باید اقدامات غیردرمانی‌مان تاثیر بگذارد، واکسیناسیون‌مان جلو رود و مقداری سرعت گردش ویروس کاهش یابد و بعد برای بازگشایی‌ها با خیال راحت‌تر اقدام کنیم.


چه کنیم که غائله کرونا خاتمه یابد؟

ناجی با بیان اینکه فعلا درصد واکسیناسیون دو دز در کشور تقریبا بیش از ۲۰ درصد است، درباره ضمانت اجرایی محدودیت‌های بعد از واکسیناسیون، اظهار کرد: واقعیت این است که ما باید مردم را آگاه کرده و در رعایت پروتکل‌ها آنها را کمک کنیم. در حال حاضر در برخی استان‌ها شیوع‌ و موارد افزایشی را می‌بینیم که مربوط به این است که مردم هنوز شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به خوبی رعایت نمی‌کنند. ماسک زدن، رعایت فاصله‌گذاری، عدم شرکت در تجمعات و مراسمات و... مواردی است که باید مورد توجه باشد. این موضوع جدیت می‌خواهد و دولت باید با مردم صحبت کند و خودش هم در رعایت این مسائل به مردم کمک کرده و به واکسیناسیون سرعت بخشد تا زودتر این غائله خاتمه یابد.

وی ادامه داد: البته اینکه اقدامات فقط منجر به جریمه شود، مانند همین سفرها می‌شود که خانواده‌ها می‌گویند جریمه را می‌دهیم و به سفر می‌رویم. در کنار جریمه باید قاطعیت وجود داشته باشد و نظارت شود. وقتی اعلام کردیم اگر افراد به مناطق قرمز سفر کنند، یک میلیون تومان جریمه می‌شوند، اما می‌بینیم که مردم جریمه را به جان خریده و تمام جاده‌ها به دلیل شلوغی بسته می‌شود، نشان می‌دهد که این اقدامات و روش، روش درستی نیست و باید تدابیر دیگری را در پیش بگیریم و در عین حال به واکسیناسیون سرعت بخشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha