شاید تصور کنید که کاهش وزن تأثیر زیادی در جلوگیری از احتمال حمله قلبی و مرگ دارد. اما دانشمندان به نتایج متفاوت‌تری رسیده‌اند.

ورزش مهم است یا کاهش وزن؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند

سلامت نیوز: شاید تصور کنید که کاهش وزن تأثیر زیادی در جلوگیری از احتمال حمله قلبی و مرگ دارد. اما دانشمندان به نتایج متفاوت‌تری رسیده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از The New York Times، در یک پژوهش جدید که به روابط بین تناسب اندام، وزن، سلامت قلب و طول عمر پرداخته بود مشخص شد که ورزش مهم‌تر از کاهش وزن است، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید. این مطالعه که نتایج صدها مطالعه قبلی در مورد کاهش وزن و ورزش در مردان و زنان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که افراد چاق معمولاً با افزایش تناسب اندام نسبت به کاهش وزن یا رژیم گرفتن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس را بسیار کمتر می‌کنند. این بررسی نشان می‌دهد که اکثر ما می‌توانیم در هر وزنی سالم باشیم البته اگر ما نیز به اندازه کافی فعال باشیم.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهند افرادی که شروع به ورزش می‌کنند به ندرت وزن زیادی از دست می‌دهند، مگر اینکه مصرف غذا را نیز به میزان قابل توجهی کاهش دهند. به طور کلی، ورزش کالری بسیار کمی می‌سوزاند تا به کاهش وزن کمک کند. ما همچنین تمایل داریم تا بخشی از صرف ناچیز کالری ناشی از ورزش را با خوردن بیشتر یا استراحت کردن بعد از ورزش جبران کنیم.

بسیاری از تحقیقات گذشته به بی‌اثر بودن تمرینات ورزشی بر کاهش وزن اشاره کرده‌اند. در آزمایشی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، ۸۱ زن کم تحرک و دارای اضافه وزن، روال جدیدی از پیاده روی را سه بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه آغاز کردند. پس از ۱۲ هفته، تعدادی از آن‌ها مقداری چربی بدن خود را از دست داده بودند، اما ۵۵ نفر از آن‌ها با افزایش مواجه شدند.

در مطالعات دیگر مشخص شد که اگرچه افراد دارای اضافه وزن و چاقی که مشکلات سلامتی قابل توجه دارند، از جمله فشار خون بالا، سطح کلسترول ضعیف یا مقاومت به انسولین، که نشان دهنده دیابت نوع ۲ است، پس از شروع ورزش پیشرفت‌های قابل توجهی را در بهبود بیماری نشان دادند اما اثر آن روی کاهش وزن چندان معنادار نبود. لذا ورزش بیشتر به سلامتی ما کمک می‌کند تا کاهش وزن.

بررسی بیش از ۲۰۰ پژوهش قبلی نشان داده است که کاهش وزن و تناسب اندام بر بهبود سوخت‌وساز و طول عمر اثر معناداری دارد. به عبارت دیگر کاهش وزن می‌تواند برای سلامتی مفید باشد اما یافتۀ مهم‌تر این است که تناسب اندام از کاهش وزن اثر بیشتری بر سلامت و طول عمر دارد. به طور کلی، مطالعات نشان می‌دهند که مردان و زنان کم تحرک و چاق که شروع به ورزش و بهبود آمادگی جسمانی خود می‌کنند، می‌توانند خطر مرگ زودرس را تا ۳۰ درصد یا بیشتر کاهش دهند، حتی اگر وزن آن‌ها تکان نخورد.

از طرف دیگر، اگر افراد دارای اضافه وزن با رژیم گرفتن وزن خود را کاهش دهند، خطر مرگ زودرس در آن‌ها حدود ۱۶ درصد کاهش می‌یابد.  برخی از تحقیقات ذکر شده در بررسی‌های جدیدتر نشان می‌دهند که کاهش وزن در افراد چاق به هیچ وجه خطرات مرگ‌ومیر را کاهش نمی‌دهد. با این حال، تحقیقات جدیدتری برای تعیین دقیق نحوه تأثیر ورزش یا کاهش وزن بر طول عمر افراد مبتلا به چاقی طراحی نشده است. در بسیاری از مطالعاتی که انجام شده‌اند، افرادی که با رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده‌اند، دوباره وزنشان برگشته است.  

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ورزش سیگنالینگ مولکولی را در سایر سلول‌های چربی به نحوی تغییر می‌دهد که ممکن است مقاومت به انسولین را بدون توجه به وزن فرد افزایش دهد. لذا نظر می‌رسد ورزش باعث چربی بیشتر می‌شود. اصلی‌ترین نتیجه بررسی جدید این است که برای سالم ماندن نیازی به کاهش وزن ندارید.

ترجمه از ایرنا زندگی


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha