چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 31912
سلامت نیوز: ماست غذایی سالم است كه از تغییر شكل باكتری های موجود در شیر به وجود می آید. اگرچه بیشتر افراد ماست را به عنوان پیش غذا مصرف می كنند و عده ای دیگر نیز آن را به عنوان صبحانه، میان وعده و یا دسر نیز مورد استفاده قرار می دهند.

ماست، غنی از ویتامین های مختلف است به گونه ای كه حاوی مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین B5 و B12 می باشد.از آنجایی كه ماست سرشار از ویتامین A نیز می باشد در عملكرد بینایی نیز نقش موثری دارد. ویتامین E موجود در آن نیز تقویت سیستم ایمنی بدن را به عهده دارد.طبق مطالعات یكی از دانشگاههای تونس مشخص شد كه بین كاهش چربی های شكم و افزودن 18درصد ماست به رژیم غذایی توصیه شده ارتباط مستقیمی وجود دارد. این تحقیقات حاكی از این بود كه كلسیم موجود در ماست باعث كاهش سطح كورتیزول در بدن می شود. كورتیزول هورمونی است كه به عضلات شكم مربوط است به عبارت دیگر كلسیم موجود در ماست به سوخت و ساز چربی های بدن كمك می كند.

باكتری های سودمند

اگرچه بسیاری از مردم فكر می كنند كه باكتریها برای بدن و فعالیت های آن مضر هستند اما لازم به ذكر است كه به مفید بودن باكتری های موجود در ماست اشاره كنیم. این باكتریها كه باعث ترش شدن ماست می شوند، موجودات كوچك و میكروسكوپی هستند كه حكم آنتی بیوتیك را در بدن دارند و باعث تنظیم دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

فشار خون

مطالعات اخیر نشان دهنده این است كه مصرف منظم و روزانه ماست خطر افزایش فشار خون را به حداقل خود می رساند.
طبق پژوهش های سازمان بهداشت و سلامت خطر افزایش فشار خون تا 50درصد با مصرف ماست كاهش می یابد افرادی كه روزانه 2 یا 3 مرتبه ماست می خورند نسبت به افراد دیگر به میزان یك دوم از بیماری فشار خون در امان هستند.

احساس سیری و سنگینی

بعضی از مواد غذایی باعث سیری و سنگینی می شود و جالب اینجاست كه پروتئین موجود در آن باعث سرحالی و شادابی می شود. از جمله این مواد غذایی می توان به هلو، آب میوه هلو، ماست، شیر، دوغ و... اشاره كرد و همه این خواص فقط و فقط به خاطر سطح پروتئین است.

تقویت ماهیچه ها

مقدار پروتئین موجود در ماست انرژی مورد نیاز را پس از تمرین ها و ورزش های سخت و سنگین تامین می كند. البته لازم به ذكر است كه ماست محلی محتوی پروتئین بیشتری می باشد. پروتئین موجود در ماست كمك زیادی به آمینواسیدهای ضروری برای ترمیم بافت های ماهیچه ای می كند. كربوهیدرات موجود در آن نیز به ذخیره انرژی ماهیچه ها پس از تمرین های شدید كمك می كند.

كلسیم

اگرچه مقدار كلسیمی كه افراد در رژیم غذایی خود استفاده می كنند كم است اما برای سلامت دندانها و استخوانها بسیار مفید است. وقتی كه كلسیم مورد استفاده به اندازه و كافی می باشد استخوانها و دندانها نیز از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.ماست سرشار از كلسیم می باشد و مقدار كمی از آن محتوی بیش از نیمی از آنچه كلسیم توصیه شده در وعده های غذایی می باشد.فقط چهار گرم ماست كافی است كه باعث تقویت سیستم ایمنی شود. ماست نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از امراض و عفونت ها دارد.

تنظیم فعالیت های گوارشی

كشت میكروب های موجود در ماست در محیط بدن به خاطر لاكتوز موجود در آن باعث سرحالی و شادابی بدن شده و علاوه بر احساس لذت در تنظیم فعالیت های گوارشی نیز موثر است و اگر از ناراحتی های ناشی از دستگاه گوارشی رنج می برید مصرف منظم و روزانه ماست، باعث كاسته شدن درد می شود.

جلوگیری از پوكی استخوان

پوكی استخوان یك بیماری مربوط به استخوانها می باشد كه خطر شكستگی آنها را افزایش می دهد. تركیب كلیسم و ویتامین D موجود در ماست باعث استحكام استخوانها می شود.حال كه از فواید و خصوصیات ماست آگاه شدید سعی كنید تا حد امكان از آن در رژیم غذایی خود استفاده كنید البته در هنگام خرید به برچسب روی آن توجه نمایید تا ماستی كه از نظر مقدار چربی و قند متناسب است را تهیه كنید.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha