دانشمندان به تازگی واکسنی تولید کرده‌اند که می‌تواند به همه‌گیری‌ها با منشا بیماری‌های حیوانی پایان دهد. در آزمایش‌های انجام شده در کارایی این واکسن مشخص شد که این نوع واکسن پنج گونه مختلف از کروناویروس ازجمله کووید ۱۹ را در مسیر خود متوقف کرد.

دانشمندان واکسنی طراحی کردند که همه‌گیری‌ها را متوقف می‌کند

سلامت نیوز:دانشمندان به تازگی واکسنی تولید کرده‌اند که می‌تواند به همه‌گیری‌ها با منشا بیماری‌های حیوانی پایان دهد. در آزمایش‌های انجام شده در کارایی این واکسن مشخص شد که این نوع واکسن پنج گونه مختلف از کروناویروس ازجمله کووید ۱۹ را در مسیر خود متوقف کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تاکنون ویروس کرونا جان پنج میلیون نفر در سراسر جهان را گرفته و مقامات بهداشتی هشدار می‌دهند ویروس‌هایی که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، به‌ طور فزاینده‌ای رایج شده است.


به گزارش نیوز،بحران‌های اخیر سلامت شامل آنفلوآنزای مرغی، آنفلوآنزای خوکی و ابولاست که از میمون‌ها سرچشمه گرفته است. در همین حال مرس، یکی دیگر از انواع کروناویروس، با شترها مرتبط است. شیوع بیماری بین مردم ناشی از بهره‌برداری از حیات وحش از جمله پرورش بسیار زیاد حیوانات و فروش گوشت آن برای غذاست.


به گزارش نیوز،محقق این تحقیق، پروفسور توموهیرو کوروساکی، از دانشگاه اوزاکا در یک بیانیه گفت: با توجه به اینکه همه‌گیری های قبلی کروناویروس مانند سارس-کوو-یک و مرس کوو به دلیل عبور کروناویروس‌های مشترک بین انسان و گونه‌های حیوانی رخ داده و احتمال ظهور ویروس‌های مشابه در آینده تهدید قابل‌توجهی برای سلامت عمومی جهان است، واکسن‌های امروزی برای ویروس‌های کنونی موثر خواهد بود.


یکی از نظریه‌های پیرامون کووید ۱۹ این است که این بیماری از خفاش آغاز شده و قبل از رسیدن به انسان در جانور دیگری ظاهر شده است. این ماده با استفاده از پروتئین سنبله خود برای اتصال به گیرنده سطح سلول ACE۲ وارد سلول‌های انسانی می‌شود.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد این ویروس از ۲ بخش تشکیل شده است؛ یک «هسته» که در همه ویروس‌های کرونا بسیار شبیه به یکدیگر و «سر» که تخصصی‌تر است.


متوقف کردن ویروس در حمله به سلول‌ها
این گروه ژاپنی به‌ طور ژنتیکی پروتئین سنبله سارس-کوو-۲، ویروسی که باعث کووید می‌شود را مهندسی کرد. پوشاندن «سر» ویروس با مولکول‌های قند اضافی اتصال پروتئین ACE۲ در سلول‌های انسانی که منجر به عفونت می‌شود را غیرممکن می‌سازد.


در این آزمایش در موش‌های واکسینه شده تولید آنتی‌بادی علیه هسته محافظت نشده، یعنی قسمت میانی پروتئین ویروسی، به طرز چشمگیری افزایش یافت.
دانشمندان سارس-کوو-یک و سارس-کوو-۲ را که اولی باعث شیوع سارس در سال ۲۰۰۲ شد را مسدود کردند. به گفته محققان سه کروناویروس مشابه از خفاش‌ها و پانگولی‌ها به «دیوار سنگی» برخورد کردند.


آنتی‌بادی‌هایی که این سر ویروسی را تشخیص می‌دهد، می‌تواند مانع ورود سارس-کوو-۲ به سلول‌ها شود اما محافظت کمی در برابر سایر ویروس‌های کرونا ارائه می‌دهد. از طرف دیگر آنتی‌بادی‌هایی که هسته را مشخص می‌کند، می‌تواند از ورود ویروس‌های مختلف کرونا به سلول‌های انسان جلوگیری کند.
دانشمندان می‌گویند: این استراتژی جدید به آنتی‌بادی‌هایی که کروناویروس‌های متعدد را خنثی می‌کند، سوخت‌رسانی می‌کند. با این حال کسانی که در معرض پروتئین سنبله ویروسی قرار دارند، تنها در برابر «سر» آنتی‌بادی تولید می‌کنند.


پروفسور کوروساکی توضیح می‌دهد: این نتایج نشان می‌دهد اگرچه تولید آنتی‌بادی‌های خنثی کننده گسترده امکان‌پذیر است اما بعید است عفونت سارس-کوو-۲ و واکسن‌های فعلی در برابر ظهور ویروس‌های جدید مرتبط با سارس محافظت ایجاد کنند.
این مطالعه راه را برای ایجاد واکسن نسل بعدی باز می‌کند و خطر همه‌گیری را کاهش می‌دهد. این گروه تحقیقاتی امیدوار است با تلاش بیشتر بتواند آن را با موفقیت به انسان انتقال دهد.
نتایج این تحقیق در نشریه Experimental Medicine منتشر شده است.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha