تا چندی پیش، واکسیناسیون تنها با ثبت‌نام در سامانه سلامت یا ارائه کارت ملی در مراکز بهداشتی میسر بود اما با فعالیت‌ تیم‌های سیار واکسیناسیون، حالا تزریق واکسن، محدودیتی ندارد.

واکسیناسیون سیار در جست‌و جوی گروه‌های خاص

سلامت نیوز:تا چندی پیش، واکسیناسیون تنها با ثبت‌نام در سامانه سلامت یا ارائه کارت ملی در مراکز بهداشتی میسر بود اما با فعالیت‌ تیم‌های سیار واکسیناسیون، حالا تزریق واکسن، محدودیتی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،با اجرای طرح واکسیناسیون بی‌شناسنامه‌ها، معتادان متجاهر، بی‌خانمان‌ها، مهاجران غیررسمی، زباله‌گردها و ... هم واکسن دریافت می‌کنند. چند روزی است که ون‌های سیار تزریق واکسن محله به محله در مناطق حاشیه‌ای، کلونی‌های آسیب‌دیدگان، محل تجمع معتادان متجاهر و کمپ‌های ترک اعتیاد، روستاهای محروم، مناطق تجمع کارگران ساختمانی و مهاجران غیررسمی، مراکز جمع‌آوری زباله و بازیافت و پارک‌ها، دیده می‌شوند.

آنها افرادی که تاکنون به هر دلیلی موفق به تزریق واکسن نشده‌اند را حتی بدون داشتن کدملی، واکسینه می‌کنند. این اقدام در قالب طرحی است که از ابتدای مهر ماه از سوی شهرداری تهران آغاز شده و همچنان ادامه دارد. پیش از این، سعید شرف دوست، معاون حمایت‌های سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و فرمانده عملیات تزریق واکسن درباره اجرای طرح به همشهری گفته بود:«تیم‌های سیار واکسیناسیون هر روز به مراکز و نقاطی که از پیش تعیین شده اعزام می‌شوند، اولویت آنها واکسیناسیون آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد فاقد مدارک هویتی و خانواده‌های محروم است.»

بر اساس اعلام او، این تیم‌ها به طور میانگین روزانه یک هزار و صد واکسن تزریق می‌کنند. از ابتدای مهرماه تا عصر روز پنجشنبه، 25 هزار دوز واکسن از سوی این تیم‌ها تزریق شده است. به تاکید این مسئول در شهرداری تهران، قرار است واکسیناسیون عصرگاهی در مساجد اجرایی ‌شود تا سطح دسترسی به گروه‌های واکسیناتور کاهش پیدا نکند.  شهرداری تهران، 9 منطقه آسیب‌دیده در پایتخت را مشخص کرده است؛ مناطق 5، 6، 20، 15، 12، 14، 2، 16 و 11، به عنوان مقصد مراکز تزریق سیار واکسن در این طرح شهرداری در نظر گرفته شده‌اند. هر چند که به گفته مسئولان این تیم‌های سیار، آنها محدودیتی برای تزریق واکسن ندارند و سایر گروه‌ها را هم پذیرش می‌کنند.

خودروی سیار شهرداری حوالی ساعت8:30 صبح به کمپ ترک اعتیاد شهرک گلحصار شهرری ‌می‌رسد. همان ورودی مرکز برای تزریق واکسن، میز و صندلی چیده‌اند. فهرست 60نفره‌ای از بیماران بستری‌شده در کمپ ترک اعتیاد، در دست مأمور واکسیناسیون است و قرار شده افراد به‌ترتیب قرار‌گرفتن اسامی‌شان در آن فهرست، وارد اتاق واکسیناسیون شوند.

هیچ‌کدام واکسن نزده‌اند: «آنقدر بدبختی روی سرمان است که به فکر واکسن نیستیم.» این را یکی از همان منتظران تزریق واکسن می‌گوید. اغلب کد‌ملی یادشان نیست، کارت شناسایی همراه ندارند و برخی می‌گویند از همان اول هم نه شناسنامه داشته‌اند نه کارت ملی. برای بیشتر آنها که در این کمپ بستری‌اند، واکسن کرونا، خود کرونا و مرگ و ابتلایش، در زندگی‌شان محلی از اعراب ندارد. امیر 58ساله است: «وقت نداشتم واکسن بزنم، وقت هم داشتم، نمی‌زدم. واکسن بد نیست اما زدنش خیلی برایم مهم نیست. حالا اینجا گفته‌اند واکسن می‌زنند، ما هم می‌زنیم.»

محمد پسر 18ساله‌ای است. 8بار برای ترک اعتیاد به این مرکز آمده. رفت و برگشت‌‌هایش به این مرکز آنقدر زیاد است که دیگر همه او را می‌شناسند. راضی به تزریق واکسن نمی‌شد و حالا به اصرار اطرافیانش قبول کرده: «تا 20روز پیش زندان بودم. بعد هم که آزاد شدم برای ترک اعتیاد به اینجا آمدم و گفتند باید واکسن بزنی.» محمد در گروه مخالفان واکسن است، معتقد است واکسن‌زدن فایده‌ای ندارد و می‌گوید که نه خودش و نه اطرافیانش تابه‌حال کرونا نگرفته‌اند. ساکنان کمپ ترک اعتیاد، همه ایرانی نیستند، در میانشان مهاجران افغانستانی هم پیدا می‌شود.

چندین نفر از همین مهاجران را نیروی انتظامی برای ترک اعتیاد به این مرکز آورده. آنها نگران تزریق واکسن‌اند. می‌گویند با تزریق واکسن ممکن است برای بازگشت به کشورشان دچار مشکل شوند. اما مسئولان کمپ قانع‌شان می‌کنند که هیچ مشکلی برایشان پیش نمی‌آید: «مصرف‌کننده کف خیابانم. هیچ مدرکی ندارم، جایی برای ماندن هم ندارم. 3‌ماه پیش مرا به این مرکز منتقل کردند. حالا دیگر پاک شده‌ام. می‌خواهم سر کار بروم که گفتند باید قبلش واکسن زده باشم.» این را یکی از همین مهاجران می‌گوید. علیرضا معتاد دیگری است که دوره ترک را می‌‌گذراند.

او مثل خیلی از هم‌کمپی‌‌هایش معتقد است که معتادان، کرونا نمی‌گیرند و نیازی به واکسن ندارند: «ما اینجا نه ماسک می‌زنیم و نه فاصله را رعایت می‌کنیم، با این‌همه کرونا نگرفتیم، مصرف مواد مقاومت‌ بدنمان را بالا می‌برد.» حرف‌هایش را مسئولان کمپ رد می‌کنند. بهمن سال گذشته بود که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان تهران از ابتلای 3 تا 6درصد معتادان به کرونا خبر داده بود. آمار جدیدتری از میزان ابتلای این افراد در دست نیست و با شیوع سویه دلتا قطعا آمار ابتلای آنها بالاتر است.


شیوع کرونا، فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد را مختل کرده، به‌ویژه‌ در ماه‌های اول شیوع که میزان ابتلا بالا بود. حالا محمود صادقی، مدیر داخلی کمپ ترک اعتیاد شهرک گلحصار شهرری از روزهایی می‌گوید که کرونا مشکلات زیادی برای نگهداری معتادان ارجاع شده ایجاد کرده بود: «اینجا معتادان یا خودشان مراجعه می‌کنند یا براساس ماده16 به این مرکز ارجاع داده می‌شوند. برای گروه اول، قرنطینه 10روزه درنظر گرفته می‌شود و از گروه دوم تست پی‌سی‌آر.

در ماه‌های گذشته، اینجا مباحث قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شد اما با پذیرش 60نفر به جای 40نفر، اگر بگویم که تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود، حرف غیرواقع زده‌‌ام. اما در بحث ارتباط با افراد خارج از مرکز، همچنان سختگیری‌هایی درنظر گرفته‌ایم، مهمان پذیرش نمی‌کنیم، کالای اهدایی وارد مرکز نمی‌شود و ترددها کم شده است.

او در ادامه درباره اینکه چرا واکسیناسیون این گروه با تأخیر در حال انجام است، می‌گوید: «تاکنون چندین‌بار برای واکسیناسیون این افراد درخواست کرده‌ایم، اما برخی از این افراد کارت ملی و شناسنامه ندارند و با توجه به الزام ثبت کد‌ملی در سامانه، درخواست ما، تأیید نمی‌شد.» با ورود تیم واکسیناسیون به این مرکز، قرار است تمام 60نفر، واکسینه شوند، از این تعداد 3نفر افغانستانی‌اند و مدرک شناسنایی ندارند. نیم دیگری از جمعیت هم کد ملی ندارند‌ یا اصلا مدرک شناسایی‌شان را دریافت نکرده‌اند. گروهی هم که معتاد متجاهر بودند، از ترس شناسایی مدرکی همراه ندارند.

تیم‌های سیار برای دوز دوم هم مراجعه می‌کنند
فرشاد مهرابی، مددکار اجتماعی شهرداری تهران حاضر در این کمپ که نظارت بر واکسیناسیون معتادان را برعهده دارد، درباره اجرای طرح واکسیناسیون افراد آسیب‌پذیر تهران به همشهری توضیحاتی می‌دهد: «هدف از اجرای این طرح حمایت از افراد آسیب‌دیده اجتماعی است. در گذشته شرط اول واکسیناسیون ثبت‌نام در سامانه سلامت بود که نیاز به کد ملی داشت، به همین دلیل این افراد نمی‌توانستند واکسن دریافت کنند. با توجه به هماهنگی انجام‌شده با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، شهرداری در این مسئله پیشقدم شد و با اجرای آن تمامی افراد آسیب‌پذیر اجتماعی ازجمله بی‌خانمان‌ها، معتادان متجاهر و ساکنان بدون هویت در محلات محروم، واکسینه می‌شوند.»

او در پاسخ به این سؤال که اگر اجرای این طرح به هر دلیلی متوقف شود، افرادی که بدون داشتن کد ملی یا کارت شناسایی واکسن دریافت کرده‌اند، مشکلی پیدا نمی‌کنند؟ می‌گوید: «روند کار براساس تزریق 2 دوز برنامه‌ریزی شده است. البته در همین ابتدا برای دوز اول کارت واکسن صادر و تمام اطلاعات گرفته شده از افراد در سامانه ثبت می‌شود. قرار است برای دوز دوم هم خودمان به این مراکز مراجعه کنیم اما اگر زمان بگذرد و به هر دلیلی این اتفاق نیفتد، از طریق کارت‌های واکسن صادر‌‌شده، این افراد می‌توانند در مراکز بهداشت، سوله‌های مدیریت بحران و بیمارستان‌ها دوز دوم واکسن را دریافت کنند.»

این مددکار، اجرای این طرح را یکی از بهترین اتفاقات در حوزه واکسیناسیون کرونا می‌داند؛ چرا‌که منجر به افزایش جمعیت واکسینه می‌شود: «گروهی که اکنون واکسن دریافت می‌کنند در هیچ برنامه‌‌ای قرار نداشتند و اصلا برای واکسیناسیون دیده نشده بودند، اما اکنون به‌راحتی واکسینه می‌شوند. البته خودشان هم در ابتدا ترس داشتند و به‌دلیل اینکه فکر می‌کردند با ثبت هرگونه مشخصاتی از آنها مشکلاتی برایشان در آینده ایجاد می‌شود، کمتر مراجعه می‌کردند اما به‌تدریج این مسئله برایشان حل شده و بدون نیاز به ارائه مشخصات خاصی واکسینه می‌شوند.»

استقرار در کلونی‌های آسیب
ضلع شرقی میدان اصلی خیابان خاوران، پر از کارگران روزمزدی است که منتظر کارند. میان آنها تعداد زیادی از کارگران افغانستانی هم دیده می‌شد. آنها که مجوز کار و شماره پاسپورت دارند، دغدغه کمتری برای واکسیناسیون دارند، با این حال تا روز پنجشنبه گذشته، برای تزریق واکسن اقدامی نکرده‌ بودند. حالا که خودروهای سیار شهرداری به سراغشان آمده، به صف ایستاده‌اند‌ تا واکسینه شوند.

آنها در صف‌های انتظار، با دوستان و اقوامشان هم تماس می‌گیرند و از آنها می‌خواهند به میدان بیایند و واکسن بزنند. زنان داخل خودرو واکسینه می‌شوند و مردان در بخش انتهایی خودروها. واکسیناتورها، برای همه واکسن می‌زنند، حتی عابران پیاده که درباره چند و چون کار، سؤال می‌پرسند. نه از کسی کد‌ملی گرفته می‌شود و نه لازم است کارت شناسایی ارائه شود.

«عبدالرحمن» کارگر ساختمان است و دوز اول واکسن‌اش را همین جا زده: «من پاسپورت دارم اما نتوانستم واکسن بزنم. امروز اینجا ایستاده بودم که این ماشین آمد و به ما گفتند که می‌توانیم واکسن بزنیم. خودم و 2پسرم واکسن زدیم. قرار است همسرم هم بیاید و واکسن بزند.» از لبخند بزرگی که روی صورتش نقش بسته می‌توان میزان رضایتش را حدس زد. هر‌چند که میان آنها افرادی هم بودند که به‌دلیل شایعه‌های تزریق واکسن، تمایلی به این کار نداشتند.

مهدی عبدلپور، مددکار شهرداری اعزامی به این خیابان است و درباره تمام این شایعاتی که کارگران مطرح می‌کنند، پاسخ می‌دهد و ترغیب‌شان می‌کند که برای سلامتی خودشان و جامعه واکسن بزنند. جوان 28ساله‌ای اهل سنندج در میان جمع است و می‌گوید: «همه می‌گویند واکسن عوارض دارد، می‌ترسم تزریق کنم و مریض شوم، کسی را ندارم به دادم برسد. ما جایی نمی‌رویم که بخواهیم از خدمتی محروم شویم. واکسن هم نزنیم مشکلی برایمان پیش نمی‌آید.» او زیر بار تزریق واکسن نمی‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha