محققان در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند بیش از نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا دچار «کووید طولانی» می‌شوند.

بیش از نیمی از مبتلایان به «کووید طولانی» دچار می‌شوند

سلامت نیوز:محققان در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند بیش از نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا دچار «کووید طولانی» می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس اعلام کالج پزشکی ایالت پن، بیش از نیمی از ۲۳۶ میلیون نفری که از دسامبر ۲۰۱۹ در سراسر جهان مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده شده‌اند، تا شش ماه پس از بهبودی علائم پس از کووید را که بیشتر به عنوان «کووید طولانی» شناخته می‌شود، تجربه خواهند کرد.


در طول بیماری‌های خود، بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ علائمی مانند خستگی، مشکل تنفس، درد قفسه سینه، درد مفاصل و از دست دادن حس چشایی و بویایی را تجربه می‌کنند.


تا همین اواخر، مطالعات کمی سلامت بیماران پس از بهبودی از ویروس کرونا را ارزیابی کرده بودند. برای درک بهتر اثرات کوتاه مدت و بلندمدت سلامتی ویروس، محققان مطالعات جهانی را در مورد بیماران واکسینه نشده که از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند، مورد بررسی قرار دادند. بر اساس یافته‌ها، بزرگسالان و کودکان می‌توانند پس از بهبودی از کووید-۱۹ به مدت شش ماه یا بیشتر مشکلات بهداشتی نامطلوبی را تجربه کنند.


محققان یک بررسی سیستماتیک از ۵۷ گزارش را انجام دادند که شامل داده‌های ۲۵۰، ۳۵۱ بزرگسال و کودک واکسینه نشده بود که از دسامبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۱ مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده شده بودند. در میان موارد مورد مطالعه، ۷۹ ٪ بستری شده بودند و اکثر بیماران (۷۹ ٪) در کشور‌های پردرآمد میانگین سنی بیماران ۵۴ سال بود و اکثر افراد (۵۶)) مرد بودند.


محققان سلامت بیماران را در سه بازه زمانی یک ماهه (کوتاه مدت)، دو تا پنج ماهه (میان مدت) و شش یا بیشتر (بلند مدت) تجزیه و تحلیل کردند.
بر اساس یافته‌ها، بازماندگان مجموعه‌ای از مشکلات مربوط به سلامت مرتبط با کووید-۱۹ را تجربه کردند. به طور کلی، این عوارض بر سلامت عمومی بیمار، تحرک یا سیستم اعضای او تاثیر می‌گذارد. به طور کلی، از هر دو بازمانده یک نفر علائم طولانی مدت کووید را تجربه کرد. میزان علائم  از یک ماه تا شش ماه یا بیشتر پس از بیماری اولیه تا حد زیادی ثابت ماند.


محققان چندین روند را در بین بازماندگان ذکر کردند، مانند:
رفاه عمومی: بیش از نیمی از بیماران کاهش وزن، خستگی، تب یا درد را گزارش کردند.تحرک: تقریبا از هر پنج بازمانده یک نفر کاهش تحرک را تجربه کرده است.نگرانی‌های عصبی: تقریبا از هر چهار بازمانده یک نفر در تمرکز مشکل داشت.اختلالات سلامت روان: تقریبا از هر سه بیمار یک نفر با اختلالات اضطرابی فراگیر تشخیص داده شد.ناهنجاری‌های ریه: شش نفر از هر ده نفر نجات یافته دارای ناهنجاری تصویربرداری از قفسه سینه بودند و بیش از یک چهارم بیماران در تنفس مشکل داشتند.مشکلات قلبی عروقی: درد قفسه سینه و تپش قلب از جمله مواردی است که معمولاً گزارش شده است.شرایط پوستی: تقریبا از هر پنج بیمار یک نفر دچار ریزش مو یا بثورات پوستی می‌شود.مشکلات گوارشی: درد معده، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ از جمله مواردی است که معمولا گزارش شده است.


ورن چینچلیلی، سرپرست گروه علوم بهداشت عمومی، می‌گوید: این یافته‌ها آنچه را که بسیاری از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و بازماندگان کووید-۱۹ ادعا کرده‌اند، تایید می‌کند. اگرچه مطالعات قبلی شیوع علائم طولانی مدت کووید را در بین بیماران مورد بررسی قرار داده است، این مطالعه جمعیت بیشتری از جمله افراد کشور‌های با درآمد بالا، متوسط ​​و کم و علائم بیشتری را مورد بررسی قرار داده است؛ بنابراین ما معتقدیم که یافته‌های ما با توجه به داده‌های موجود کاملا  قوی است.


دکتر پدی اسنتونگو، استادیار مرکز مهندسی عصبی ایالت پن در این باره می‌گوید: بار سلامت ضعیف در بازماندگان کووید-۱۹ بسیار زیاد است.  از جمله این موارد می‌توان به اختلالات روانی اشاره کرد. نبرد با کووید با بهبودی از عفونت حاد به پایان نمی‌رسد. واکسیناسیون بهترین متحد ما برای جلوگیری از بیماری کووید-۱۹ و کاهش احتمال ابتلا به کووید طولانی حتی در صورت وجود یک عفونت بزرگ است.


مکانیسم‌هایی که کووید-۱۹ باعث ایجاد علائم ماندگار در بازماندگان می‌شود، به طور کامل شناخته نشده است. این علائم می‌تواند ناشی از افزایش سیستم ایمنی بدن باشد که توسط ویروس ایجاد می‌شود، عفونت طولانی مدت، عفونت مجدد یا افزایش تولید آنتی بادی‌ها (آنتی بادی‌های هدایت شده به بافت‌های خود). ویروس سارس-کوو-۲، عامل ایجاد کووید -۱۹، می‌تواند به سیستم عصبی دسترسی داشته باشد، وارد آن شده و در آن زندگی کند. در نتیجه علائم سیستم عصبی مانند اختلالات چشایی یا بویایی، اختلال حافظه و کاهش توجه و تمرکز معمولا در بازماندگان رخ می‌دهد.


سانتونگو گفت: مطالعه ما برای تایید کووید-۱۹ به عنوان تنها علت این علائم طراحی نشده است. این قابل قبول است که علائم گزارش شده توسط بیماران در برخی از مطالعات مورد بررسی به دلایل دیگری باشد.


به گفته محققان، مداخله زودهنگام برای بهبود کیفیت زندگی برای بسیاری از بازماندگان کووید-۱۹ بسیار مهم خواهد بود. آن‌ها گفتند که در سال‌های آینده، ارائه دهندگان خدمات درمانی احتمالا شاهد هجوم بیماران مبتلا به مشکلات روانی و شناختی مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه خواهند بود که در غیر این صورت قبل از عفونت کووید-۱۹ سالم بودند. بر اساس این یافته‌ها، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید منابع را بر اساس آن برنامه ریزی و اختصاص دهند تا بتوانند به طور موثر بر این شرایط نظارت و درمان کنند.


تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد که این شرایط طولانی مدت سلامتی ممکن است باعث افزایش تقاضا برای مراقبت‌های پزشکی شود و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را به ویژه در کشور‌های با درآمد کم و متوسط ​​تحت تاثیر قرار دهد. آن‌ها گفتند یافته‌های این مطالعه می‌تواند به طراحی برنامه‌های درمانی برای بهبود مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و ایجاد مدیریت بالینی یکپارچه مبتنی بر شواهد برای افراد مبتلا کمک کند.

ترجمه از باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha