علیرغم اینکه سازمان جهانی بهداشت، مجامع علمی و همه متخصصان راهکار اصلی مقابله با کرونا و قطع زنجیره پاندمی را واکسینه شدن عمومی می‌دانند، اما همچنان بعضی از مردم برای واکسیناسیون خصوصا برای کودکان‌شان(سنین 12 تا 18 سال) مردّد هستند. در این گزارش به این ابهامات پاسخ داده شده است.

پاسخ به ابهامات درباره ضرورت واکسیناسیون «نوجوانان»

سلامت نیوز:علیرغم اینکه سازمان جهانی بهداشت، مجامع علمی و همه متخصصان راهکار اصلی مقابله با کرونا و قطع زنجیره پاندمی را واکسینه شدن عمومی می‌دانند، اما همچنان بعضی از مردم برای واکسیناسیون خصوصا برای کودکان‌شان(سنین 12 تا 18 سال) مردّد هستند. در این گزارش به این ابهامات پاسخ داده شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،از نخستین روزهای همه گیری کرونا بحث ابتلای کودکان و نوجوانان به کرونا مطرح بود؛ به طوری که اگرچه ابتلای سنین پایین‌تر به کرونا به نسبت تعداد افراد بزرگسال بیشتر بوده است اما با تغییر و جهش به وقوع پیوسته در ویروس کووید 19 و بروز سوش دلتا در دنیا، ابتلای کودکان و نوجوانان به این ویروس مهلک بیشتر شده است.


 این واقعیت که کودکان و افراد زیر ۱۸ سال کمتر طعمه ویروس و نوع حاد بیماری می‌شوند،مطرح بود، اما در ماه‌های اخیر که ویروس کرونا با جهش‌های مختلف تغییر چهره داده این روند تغییر پیدا کرده است؛ به طوری که تعداد افراد کودک و نوجوان مبتلا به کرونا نسبت به سوش‌های قبلی ویروس بیشتر شده است.


همچنین با در نظر گرفتن آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان و ضرورت حضور آنها در کلاس درس، واکسیناسیون نوجوان و سنین 12 تا 18 سال در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است و روند واکسیناسیون این گروه سنی با جدیت در حال انجام است.
 در این میان، برخی خانواده‌ها و والدین نسبت به واکسیناسیون فرزندان خود دچار شبه و ابهاماتی هستند.
برای رفع ابهامات موجود، شروین شکوهی،رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به برخی پرسش‌ها پاسخ داده است که در ادامه این گزارش با آن آشنا می‌شوید. 


1-چرا نمی‌خواهم به کودکم واکسن تزریق کنم؟
چون کودک من بیماری زمینه‌ای مثل آلرژی دارد و ممکن  است با تزریق واکسن کرونا این بیماری عود کند.
در حالی که باید بدانیم به طور کلی افرادی که دچار آلرژی هستند در امر واکسیناسیون با افراد معمولی هیچ تفاوتی ندارند، آلرژی طیف وسیعی را شامل می‌شود و واکنش‌های آلرژیک در هر فردی به شکل متفاوتی بروز می‌کند؛بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان این مورد را به واکسن‌ها تعمیم داد.


تنها نکته‌ای که در مورد افراد آلرژیک وجود دارد این است که این افراد حداقل تا نیم ساعت بعد از واکسینه شدن در مرکز درمانی حضور داشته باشند.


۲- کودک من دچار مشکل در تنفس یا آسم خفیف است و ممکن است واکسن کرونا درگیری ریوی ایجاد کند.
اتفاقا کودکانی که مشکلات تنفسی دارند، ابتلا به ویروس کرونا می‌تواند مشکلات بی شماری را برای این افراد ایجاد کند؛ بنابراین در این کودکان باید حتما و در اولین فرصت واکسن کرونا استفاده شود.


۳- کودکان تقریبا در زمان ابتلا به کرونا بی علامت هستند و ممکن است علیرغم اینکه فرزند ما به کرونا مبتلا باشد، واکسن هم  تزریق شود و کودک با عوارض خطرناک روبرو شود
اگر فردی مبتلا به کووید باشد و واکسن هم بزند، فقط واکسن بی اثر می‌شود و هیچ ربطی به شدیدتر شدن بیماری و یا ابتلا به فرم‌های شدیدتر کرونا ندارد.
۴- سازمان بهداشت جهانی واکسن فایزر را به کودکان پیشنهاد می‌کند، منتظر می‌مانم تا واکسن باکیفیت تری وارد یا تولید شود.
فعالیت‌های بالینی و تحقیقاتی اثرات واکسن‌ها در کودکان به تازگی انجام شده است و تا زمانی که نتیجه این داده در سازمان جهانی بررسی و منتشر شود قطعا زمانبر است؛ مطمئنا این اتفاق به سرعت خواهد افتاد ولی نکته اینجاست که کشور ما با بحران ایجاد پیک مجدد روبروست و بی شک برای پیشگیری و شکست شبکه انتقال ویروس باید هرچه سریعتر کودکان را به عنوان بخش بزرگی از جامعه در برابر کرونا واکسینه کنیم.


۵- چرا ایران برای واکسیناسیون بزرگسالان با تاخیر بسیار زیاد در مقایسه با سایر کشور وارد عمل شد ولی به سرعت در حال واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله‌هاست؟
به دلیل شرایط پیچیده ورود واکسن و بدقولی‌های واردات واکسن کرونا و یا مشکلاتی که در روند تولید واکسن ایجاد شد، واکسن با کمی تاخیر وارد کشور شد؛ در حال حاضر پس از رفع  مشکلات همزمان واکسن بزرگسالان و کودکان در دسترس عموم قرار دارد. بی شک واکسیناسیون کودکان در برابر کرونا مطمئن ترین راهکار برای کاهش مرگ و میر و قطع زنجیره کروناست.
۶- واکسن‌ها بی اثر هستند؛چراکه خیلی از کسانی که واکسن استفاده کرده‌اند دوباره به کرونا مبتلا شده‌اند.
 اثر گذاری واکسن‌ها در کاهش مرگ و میر و پیشگیری از وخامت وضعیت بیماری تاثیر چشمگیر دارد ولی در عین حال درصد قابل قبولی هم از مبتلا شدن پیشگیری می‌کند؛ در عین حال علیرغم تزریق دو دز واکسن کرونا دوباره مبتلا شدن به این ویروس موضوع عجیبی نیست؛ در حالی که به میزان قابل توجهی در صورت ابتلا از مرگ و میر پیشگیری خواهد کرد.


۷- زیر ۱۸ ساله ها به فرم شدید بیماری مبتلا نمی شوند؛ بنابراین واکسینه شدن این افراد در برابر کرونا ضرورتی ندارد.
کرونا از قانون همه یا هیچ تابعیت نمی‌کند؛ درست است که تعداد کمتری از جوان ترها و یا کودکان به فرم‌های شدید این بیماری مبتلا نمی‌شوند ولی در عین حال افراد زیادی هم بدون هیچ بیماری زمینه‌ای با عوارض شدید این بیماری روبرو شده‌اند و یا در مواردی هم جان خود را از دست داده‌اند.


واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ مسؤولیت اجتماعی است و باید زنجیره انتقال ویروس با کمک واکسن‌های موجود قطع شود.


۸- واکسن کرونا باعث ایجاد اوتیسم در کودکان می‌شود
هیچ موردی از ابتلا به اوتیسم در پی تزریق واکسن کرونا در کودکان دیده و یا ثبت نشده است.
دقت کنیم! آنچه درباره راه مقابله با کرونا باید همواره مورد توجه قرار داد این نکته کلیدی و مهم است که در کنار واکسیناسیون عمومی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهمترین و کلیدی ترین راه غلبه بر این بیماری مهلک است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha