بهروز افروزی معلم روشندل صبح امروز در برنامه «سلام تهران»، در خصوص مشکلات جامعه نابینایان و ضرورت توجه به این قشر توضیحاتی ارائه داد.

تنها کتابخانه نابینایان ۶ سال به خاک سیاه نشسته است/ دانش‌آموزان نابینا از حق اینترنت رایگان محروم‌اند!

سلامت نیوز: بهروز افروزی معلم روشندل صبح امروز در برنامه «سلام تهران»، در خصوص مشکلات جامعه نابینایان و ضرورت توجه به این قشر توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز، وی درباره دنیای نابینایان گفت: دنیا برای  نابینایان با یک رنگ ظاهر نمی‌شود ؛  نابینایان رنگ‌ها را نمی بینند؛  اما دلیل بر این نیست که همه چیز را یکرنگ ببیند بلکه هر چیزی برای این قشر  با یک رنگ متفاوت ظاهر می شود.

افروز در خصوص تغییر زندگی زیر سایه کرونا و همچنین چگونگی بحث آموزش در بستر شاد برای جامعه نابینایان گفت:
نابینایان هنوز در این بخش با مشکل مواجهند و چندین بار از سوی مسئولان نشست‌های متعدد خبری برگزار شد اما هنوز این قشر از فرصت برابر برای استفاده رایگان از فضای آموزشی شاد برخوردار نیستند .

وی با ابراز گلایه مندی از اینکه اینترنت رایگان در اختیار همه اقشار قرار گرفت، یادآور شد: دانش آموزان نابینا از حق اینترنت‌رایگان محروم هستند و مطالبه جدی دانش آموزان نابینا این است که بسته اینترنتی رایگان در اختیار آنها قرار بگیرد.

این معلم روشندل به خلأ هایی که در دنیا و معیشت روشندلان وجود دارد اشاره کرد و گفت: برای درک بهتر این قضیه خود را جای پدر و مادری بگذاریم که متوجه می‌شوند فرزندشان نابیناست و آنها با همه حال نامطلوب خود، شرایط این فرزند نابینا را می‌پذیرند و او را  وارد فضای آموزشی می کنند و در آن فضا با همه کمبودهایی که برای یک نابینا وجود دارد او را مورد حمایت قرار می دهند و پس از آن وارد عرصه بالاتر می شود و در فضای دانشگاه قدم می گذارد و پس از اخذ مدرک و بعد از تأیید صلاحیت علمی برای کار و معیشت اقدام می کند اما در اینجا قانون مصوب به کارگیری نابینایان اجرا نمی‌شود و فردی که با همه مشکلات خود را به عرصه رساند از مشارکت اجتماعی محروم می‌شود و برخی از دستگاه‌های اجرایی نابینایان را کنار می گذارند و این مسئول باید پاسخگو باشد .


افروز همچنین با انتقاد از تعطیلی تنها کتابخانه نابینایان کشور گفت: تنها کتابخانه نابینایان کشور حدود ۶ سال به خاک سیاه نشسته است و شاهد اقدامی در این زمینه نبودیم.

وی همچنین در خصوص معضلاتی این افراد برای دریافت کتب درسی معمولی، گفت: نابینایان برای تهیه کتاب درسی پروسه سختی را طی می‌کنند اما افراد بینا درمحاصره انواع کتاب‌ها هستند و رقابت بین افراد بینا و نابینا در این زمینه  ناجوانمردانه است.

 
افروز با بیان اینکه سازمان بهزیستی به عنوان نهاد متولی این قشر و گستردگی شرح وظایف، توان رسیدگی به مشکلات نابینایان را ندارد، افزود: مسائل نابینایان متولی دارد اما ساختار ندارد و برای رفع مشکلات نابینایان نیاز به راه اندازی سازمان مجزای حمایت  از حقوق  نابینایان در بدنه دولت هستیم .

وی همچنین در خصوص پرهیز از ترحم بدون آموزش و فرهنگ‌سازی به جامعه نابینایان، گفت: ترحم یعنی  بر اساس احساس خود در تقابل با این افراد برای او  ارفاق اجتماعی قائل شویم و  اگر این ارفاق با تعلیم نباشد ضعف در فرهنگ است و نابینا نیاز به ترحم با این ساختار ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha