رییس دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، افزایش ناباروری در زنان و مردان را با سیاست‌های کلی سلامت کشور در تعارض دانست و گفت: ناباروری همچنین بیماری‌های کلیوی و کبدی از عوارض بسیار جدی داروهای نیروزا است.

مصرف داروهای نیروزا یکی از عوامل افزایش ناباروری در زنان و مردان است

سلامت نیوز: رییس دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، افزایش ناباروری در زنان و مردان را با سیاست‌های کلی سلامت کشور در تعارض دانست و گفت: ناباروری همچنین بیماری‌های کلیوی و کبدی از عوارض بسیار جدی داروهای نیروزا است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «حسین بیگلری»، افزود: الگوی بیماری‌های غیرواگیر در کشور، افزایش موارد مرگ افراد زیر۴۰ سال به دلیل سکته های قلبی و مغزی را نشان می دهد که بروز سکته‌های قلبی، مغزی و  بیماری های کلیوی و کبدی می‌تواند ناشی از مصرف داروهای نیروزا و مکمل های ورزشی باشد.


وی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ هشدار می دهد در سطح دنیا باید مراقبت و آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی به جوانان و نوجوانان افزایش یابد تا در دام گرفتاری‌های داروهای نیروزا قرار نگیرند و در همین راستا هدف ما آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح است.
بیگلری گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و سایر سازوکارهای این دانشگاه مانند شورای پیام گزاران سلامت، ادارات و اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت مرتباً به ما اطلاع می دهند که در سال های اخیر شاهد افزایش غیرمتعارف داروهای نیروزا هستیم.


رییس دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: هدف از ورزش حفظ تندرستی، سلامتی و شادابی است، نه اینکه دچار عوارض سوء شویم و ما می‌توانیم با اطلاع رسانی صحیح، افراد را از عارضه های جدی سوء مصرف داروهای نیرو زا نجات دهیم اما لازم است در زمینه اطلاع رسانی فقط به رسانه‌های رسمی و معتبر توجه کنیم.


بیگلری اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد مردم با تغذیه سالم، آرامش روحی و روانی و ورزش مناسب و حداکثر استفاده از مولتی ویتامین ها با تجویز پزشک و تهیه از داروخانه عملاً نیازی به استفاده از پودرها و مکمل های زیاد ندارند و کمتر از ۱۰ درصد افراد به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و نیاز محدودی به استفاده از مکمل های ورزشی دارند که توسط پزشک، داروساز و یا مشاور تغذیه تجویز و از کانال داروخانه تهیه می‌ شود.
وی اضافه کرد: خشونت، تصادفات و حوادث رانندگی، برای سلامتی خانواده ها و والدین دغدغه ای است که می تواند از عوارض سوء مصرف داروها و مکمل های نیروزا باشد.


رییس دبیرخانه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: استفاده از مواد نیروزا و مکمل ها برای بانوان  عوارض بسیار بیشتری دارد چرا که می‌تواند حاوی موادمخدر باشد و عوارضی مانند خشونت صدای حنجره، نازایی، افزایش موهای زائد بدن و چروک شدن پوست را به همراه داشته باشد.


وی تاکید کرد: ورزشکاران حتماً واکسن کرونا را دریافت کنند و به عنوان الگو های ورزشی در مورد واکسیناسیون پیشقدم شوند، چرا که روح اصلی ورزش به دست آوردن سلامتی و شادابی است و استفاده از مواد نیروزا با عوارض شدید جسمی، روحی و روانی و غیره همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha