معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: بیماری کووید ۱۹ سویه‌های مختلف دارد و این سویه‌ها موجب می‌شود ویروس از دست سیستم ایمنی بدن فرار کند.

موش و گربه بازی ویروس کرونا با سیستم ایمنی: سویه‌های جدید می‌سازد و فرار می‌کند

سلامت نیوز:معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: بیماری کووید ۱۹ سویه‌های مختلف دارد و این سویه‌ها موجب می‌شود ویروس از دست سیستم ایمنی بدن فرار کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،فرید نجفی، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، درباره مطالعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در فضای مجازی منتشر شده است، اظهار داشت: این مطالعه را در همان حد گزارش یک صفحه‌ای که در فضای مجازی منتشر شد دیدم و فکر می‌کنم اصل مطالعه، دقیق بوده است و قطعاً گزارش مستند و مفصلی دارد، اما گزینشی از نتایج این مطالعه منتشر شده است.


وی ادامه داد: این مطالعه هنوز چاپ نشده و در مرحله چاپ، حتماً نقد و داوری می‌شود و نویسندگان بر اساس نظرات داوران، تغییراتی را ایجاد می‌کنند.
نجفی افزود: در مؤسسه ملی تحقیقات با فراخوانی که در ماه گذشته داشتیم مطالعات این چنینی را برای کل کشور به فراخوان گذاشتیم و مطالعاتی هم مورد قبول واقع شد که آغاز می‌شوند.


وی اضافه کرد: مطالعه با همکاری ۷ دانشگاه از جمله دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شده بود که بر اساس گزارش آن، اثربخشی برنامه واکسیناسیون در کل کشور را فارغ از نوع آن، در جلوگیری از مرگ، بالای ۸۰ درصد بود و نتایج این مطالعه، تقریباً با مطالعات جهانی، همخوانی دارد.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به نکاتی از گزارش منتشر شده در فضای مجازی گفت: با توجه به اینکه تعداد بسیاری از موارد ابتلاء به کووید ۱۹ بدون علامت یا با علامت خفیف هستند اندازه گیری آن بسیار سخت است؛ شاید بهتر بود در جدول منتشر شده در فضای مجازی از عفونت شدید یا عفونت بدون علامت نام می‌بردند نه هر نوع عفونتی.


وی افزود: بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، در همه واکسن‌ها از جمله فایزر، کاهش اثربخشی را نسبت به نوع دلتای کرونا داریم و در مورد اثربخشی سینوفارم گفته است که فعلاً مطالعه‌ای در دست نیست که ببینیم اثربخشی این واکسن تا چه میزان در مقابل ویروس دلتا کاهش می‌یابد، اما رسیدن اثربخشی آن در پیشگیری به ۵ درصد، بسیار دور از ذهن است.


نجفی اضافه کرد: بیماری کووید ۱۹ سویه‌های مختلف دارد و این سویه‌ها موجب می‌شود ویروس از دست سیستم ایمنی بدن فرار کند؛ واکسن و سیستم ایمنی بدن اثر هم افزایی دارند.


وی با اشاره به اینکه واکسن سینوفارم برای سنین ۱۲ سال به بالا در کشورمان در حال استفاده است، افزود: برای ایمنی آن نگرانی وجود ندارد و مثل بقیه جمعیت می‌تواند از ابتلاء، بستری و مرگ پیشگیری کند.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: فقط واکسن کافی نیست بلکه رفتارهای مردم هم باید تغییر کند و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و نباید پس از دریافت واکسن، بی خیال رعایت شیوه نامه‌ها شوند و باید همچنان این شیوه نامه‌ها را رعایت کنند.


نجفی در پاسخ به این پرسش که چرا مطالعات واکسن‌های داخلی منتشر نمی‌شود، گفت: انتشار مقالات و یا گزارشات رسمی واکسن‌های ایرانی به زمان نیاز دارد؛ درباره برخی از این واکسن‌ها، مقالات آماده شده است و برخی از آنها از جمله واکسن برکت به صورت پیش چاپ موجود است.


وی با اشاره به اینکه مطالعات در جریان است و مطالعه هیچکدام از واکسن‌های ایرانی هنوز تمام نشده است، ادامه داد: واکسن‌های داخلی مجوز اضطراری سازمان غذا و دارو را دریافت کرده و مطالعات آنها در جریان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha