دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 319281

شاید در روزهای اخیر، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، بیشتر اهمیت جایگاهی که در اختیار دارد و به اهمیت حفظ ابنیه تاریخی و مهم کشور پی برده باشد و از هر اظهار نظری در رابطه با آنها خودداری نماید.

آرامگاه کوروش، زاینده رود نشود!

سلامت نیوز:شاید در روزهای اخیر، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، بیشتر اهمیت جایگاهی که در اختیار دارد و به اهمیت حفظ ابنیه تاریخی و مهم کشور پی برده باشد و از هر اظهار نظری در رابطه با آنها خودداری نماید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،عزت ا... ضرغامی چند پیش در یک اظهار نظر عجیب در مورد پاسارگاد اعلام کرد: «امروز مردم شهر پاسارگاد به‌خاطر مقبره کوروش و قوانین ما نمی‌توانند ساختمان دوطبقه بسازند، درست کشاورزی کنند، چاه بزنند، دکل بزنند. من باید این مشکل را حل کنم. یک مقدار انقباض قوانین حریم‌ها را بردارم و انبساطی کنم!»


 این جملات صریح و شفاف وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگر، موجب انتقادهای بسیاری شد و باعث گردید ضرغامی با عقب نشینی از این گفته‌ها، صحبت‌هایش را تحریف شده از سوی برخی رسانه‌ها اعلام کند و روز گذشته گفت: «به‌دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیستیم. تعجب می‌کنم از این تحریف و احساس کردم که نیازی به پاسخ نیست و نمی‌توان گفت که وزیر میراث می‌تواند ادعا کند که می‌خواهم در کنار مقبره کوروش چاه حفر کنم. ممکن است از یک سخنرانی کارشناسی دقیق، کسی استنباطی کند و تیتری بزند و بعضی آگاهانه و بعضی ناآگاهانه به آن بپردازند.  تحریف ماندنی نیست.

ان شاءا... وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تدبیر مشکلات مردم را حل می‌کند.» هرچندکه بسیاری ابراز امیدواری کردند که صحبت‌های ترسناک وی در قبال اثر جهانی پاسارگاد، همان تحریف باشد، اما همین انتقادهای تند می‌تواند اهمیت این بنای جهانی را برای مدیران این وزارتخانه یادآوری کند.


چاه کافی نیست، دینامیت بگذارید!
در این رابطه اسماعیل کهرم، کارشناس ارشد محیط زیست درباره مدفون شدن مقبره کوروش تا ۴۰ سال آینده در فروچاله‌ها و در صورت حفر چاه در پاسارگاد هشدار داد و خطاب به وزیر میراث فرهنگی در گفت‌وگو با امتداد گفت: «برای حل مشکلی که آن را ادعا کرده‌اید، این مقبره و تمام ظواهر وجود یک حکومت تمدنی ۲۵۰۰ ساله را با تعبیه دینامیت و بمب، منفجر کنید!» وی در ادامه با اشاره به تاثیر خشک شدن زاینده‌رود بر سی‌وسه پل و پل خواجو در اصفهان به دلیل حفر چاه و گسترش کشاورزی، اظهار کرد:«این سرنوشت برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار است.»

او همچنین ضمن هشدار درباره فرونشست دشت‌های ایران به دلیل استخراج بیش از حد از آب‌های زیرزمینی گفته که مردم پاسارگاد می‌توانند از راه توریسم به دلیل ظرفیت موجود مقبره کوروش از انجام فعالیت‌های کشاورزی بی‌نیاز شوند، اما در صورتی که تولی‌گری در این منطقه بر عهده کسانی باشد که ارزش این میراث ارزشمند فرهنگی را دانسته و درک کنند.»


  فرونشست زمین در حوالی پاسارگاد
اما نکته‌ای که در ارتباط با صحبت‌های کهرم می‌توان به آن اشاره کرد، این است که استان فارس، یکی از استان‌های کشور است که با خطر فروشست زمین دسته و پنجه نرم می‌کند و حتی کارشناسان در سال گذشته، میزان فرونشست زمین در دشت‌های این استان را بی‌سابقه در جهان توصیف کردند و حتی برخی از مسئولان باور داشتند که فرونشست به حوالی تخت جمشید رسیده است.

ترک‌های عمیق زمین که در دو سال گذشته در محوطه‌های تاریخی پاسارگاد، نقش رستم و تخت جمشید مشاهده شده، می‌تواند زنگ خطر جدی برای تخریب این میراث جهانی باشد. در این رابطه علی بیت ا...ی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: «متاسفانه برخی از مسئولان خبر ندارند که عمیق‌ترین فروچاله‌ای که در کشور داشتیم مربوط به استان فارس است که عمق آن حدود 100 متر برآورد شد و دشت‌های استان فارس از جمله محوطه تخت جمشید و پاسارگاد با فرونشست زمین مواجه هستند.

سال‌هاست که در یک اقدام غیرمنطقی و غیرکارشناسانه، در اطراف محدوده تاریخی تخت جمشید به کشاورزان اجازه کشت برنج داده‌اند و در حالی که فرونشست زمین بر اثر خشکسالی، این محوطه جهانی را نیز تهدید می‌کند. فرونشست زمین باعث شده که سنگ نوشته‌های تخت جمشید ترک بردارند و روی زمین شکاف ایجاد شده است.

ستون‌های چند صد تنی که به شکل عمودی قرار دارند در اثر این فرونشست‌ها دچار شکاف‌های کوچک می‌شوند و زمانی که آب باران به درون این شکاف‌ها نفوذ پیدا می‌کنند، در اثر انقباض و انبساط سرما و گرمای هوا، ترک‌ها همچنان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند تا جایی که ستون‌ها و سنگ نوشته‌ها را تخریب کنند. در چنین محدوده خشکی ما کشت برنج داریم و با آب‌های زیر زمین شالیزار درست می‌کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha