متخصص قلب و عروق گفت: کم کاری تیروئید می‌تواند با کاهش سرعت ضربان قلب و تاثیر بر عضله قلب، فشار داخلی حفره بطنی و سپس دهلیزها را افزایش داده و با تاثیر بر ریه‌ها موجب نارسایی قلبی گردد.

تاثیر کم کاری تیروئیدی بر فعالیت قلب/ علائم کم کاری تیروئید کدامند؟

سلامت نیوز:متخصص قلب و عروق گفت: کم کاری تیروئید می‌تواند با کاهش سرعت ضربان قلب و تاثیر بر عضله قلب، فشار داخلی حفره بطنی و سپس دهلیزها را افزایش داده و با تاثیر بر ریه‌ها موجب نارسایی قلبی گردد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمود افتخارزاده متخصص قلب و آریتمی‌های قلبی  درباره کم کاری تیروئید و تاثیر آن بر نارسایی قلبی گفت: هورمون تیروئید از معدودترین هورمون‌های بدن است که بر روی تمامی سیستم‌های بدن تاثیرگذار است. تقریبا می‌توان گفت تمامی سلول‌های بدن دارای گیرنده هورمون تیروئیدی هستند و قلب هم از این موضوع مستثنی نیست و پرکاری و کم کاری تیروئید می‌تواند بر عملکرد مناسب آن تاثیرگذار باشد.


وی افزود: کم کاری تیروئید می‌تواند سرعت ضربان قلب را کاهش داده ، ورود خون به قلب را با تاثیر بر عضله قلب دچار مشکل کرده، موجب افزایش فشار داخل حفره بطنی شده و دهلیزها را تحت الشعاع قرار دهد. در این حالت ریه‌ها هم دچار مشکل شده و فرد دچار تنگی نفس می‌شود که در ارتباط تنگاتنگ با کاهش ضربان قلب موجب نارسایی قلبی می‌شود. علاوه بر این در کم کاری تیروئید مقاومت عروقی افزایش می‌یابد. تجمع مواد در عروق باعث می‌شودعروق نتوانند به خوبی باز شوند و بنابراین حجم داخل عروق بیشتر از پذیرش آن می‌شود که افزایش فشار خون را در پی خواهد داشت و پس از مدتی می‌تواند موجب نارسایی قلبی شود.


این متخصص قلب و آریتمی‌های قلبی درباره علائم کم‌کاری تیروئید گفت: علائم این بیماری غیر اختصاصی است و می‌تواند با خستگی، ضعف و بی‌حالی همراه باشد. این علائم می‌تواند در اثر افزایش سن هم پدیدار شود به همین دلیل برخی مواقع علائم کم کاری تیروئید به افزایش سن نسبت داده می‌شود. نبود سایر علائم نباید موجب غفلت ما از مشکلات تیروئیدی شود به همین جهت افراد مسن باید به صورت منظم و سالی یکبار هورمون‌های تیروئیدی خود را کنترل کنند.


افتخارزاده با اشاره به اینکه کم کاری تیروئید بیماری شایع است گفت: حدود 5 درصد از افراد بیماری تیروئیدی دارند که بیش از 80 درصدآن به کم کاری تیروئید تعلق دارد. کم‌کاری تیروئید می‌تواند ناشی از تغذیه نامناسب و عوامل ژنتیکی و مشکلات ایمنی بدن باشد. یکی از علل کم کاری تیروئید کم بودن یُد در رژیم غذایی است و سال ها است که در کشور ما ید به نمک اضافه می شود بنابراین هموطنان ما معمولا با کمبود یُد مواجه نیستند.


وی درخصوص درمان کم کاری تیروئید گفت: برخی افراد کم کاری تیروئید دارند و از طرفی دچار تنگی عروق کرونر هستند که از آن خبر ندارند. کم کاری تیروئید موجب کاهش ضربان قلب و متابولیسم بدن شده است و در این بین مشکل قلبی تشخیص داده نمی‌شود. پس از مراجعه به پزشک و مصرف دارو برای درمان تیروئید، متابولیسم بدن و ضربان قلب بالا می‌رود و علائم ناشی از مشکل قلبی پدیدار می‌شود به همین دلیل درمان کم‌کاری تیروئید در افراد مسن باید به آرامی انجام شود.


این متخصص قلب و آریتمی‌های قلبی درباره گواترگفت: بزرگی غده تیروئید می‌تواند با کم‌کاری، پرکاری و یا حتی طبیعی بودن تیروئید همراه باشد. استرس نقش مستقیمی در بیماری‌های تیروئیدی ندارد ولی افرادی که پرکاری تیروئیدی دارند بی‌قرار هستند و زود عصبانی می‌شوند .افرادی که کم کاری تیروئیدی دارند پاسخ مناسبی به محرک‌های محیطی ندارند که گهگاه به کهولت سن نسبت داده می‌شود و یا با آلزایمر و افسردگی اشتباه گرفته می‌شود. این افراد کاهش شنوایی و تحرک دارند.


وی تاکید کرد: پزشک باید مراقب دُز داروهای کم کاری تیروئید باشد برخی مواقع مقدار هورمون بیشتر از نیاز بدن تجویز می‌شود که می‌تواند منجر به پرکاری خفیف ناشی از دارو شود که آریتمی‌های قلبی را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha