ممکن است فکر کنید بیماری آلزایمر یا زوال عقل شما را فراموشکار می‌کند و کشنده نیست اما انجمن آلزایمر می‌گوید: بیماری آلزایمر هیچ بازمانده‌ای ندارد. این بیماری سلول‌های مغزی را از بین می‌برد و باعث تغییر حافظه، رفتارهای نامنظم و از دست دادن عملکردهای بدن می‌شود، به آرامی و به‌طور دردناکی هویت فرد، توانایی برقراری ارتباط با دیگران، فکر کردن، غذا خوردن، صحبت کردن، راه رفتن و یافتن راه خانه را از فرد می‌گیرد. هیچ کس نمی‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد و شما می‌توانید از آن پیشگیری کنید.

ترفندهای ساده برای پیشگیری از زوال عقل مرگبار

سلامت نیوز: ممکن است فکر کنید بیماری آلزایمر یا زوال عقل شما را فراموشکار می‌کند و کشنده نیست اما انجمن آلزایمر می‌گوید: بیماری آلزایمر هیچ بازمانده‌ای ندارد. این بیماری سلول‌های مغزی را از بین می‌برد و باعث تغییر حافظه، رفتارهای نامنظم و از دست دادن عملکردهای بدن می‌شود، به آرامی و به‌طور دردناکی هویت فرد، توانایی برقراری ارتباط با دیگران، فکر کردن، غذا خوردن، صحبت کردن، راه رفتن و یافتن راه خانه را از فرد می‌گیرد. هیچ کس نمی‌خواهد چنین اتفاقی بیفتد و شما می‌توانید از آن پیشگیری کنید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کارشناسان مرکز بهداشت استنفورد آمریکا، ترفندهای ساده‌ای برای جلوگیری از زوال عقل کشنده ارائه کردند که در ذیل به آن اشاره شده است:


ورزش کنید
انجمن آلزایمر گزارش کرد: چندین تحقیق آینده‌نگر به افراد میانسال و تاثیر ورزش در تفکر و حافظه افراد در زندگی آینده پرداخته است. ترکیب نتایج ۱۱ تحقیق نشان می‌دهد که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۳۰ درصد به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. به‌طور خاص برای بیماری آلزایمر، این خطر ۴۵ درصد کاهش یافته است. می‌توانید روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهید. با این حال، ورزش جسمانی فقط به معنای انجام یک ورزش یا دویدن نیست بلکه می‌تواند به معنای یک فعالیت روزانه مانند پیاده‌روی سریع، تمیز کاری یا باغبانی باشد. نتایج تحقیقی نشان داد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را می‌توان با انجام کارهای فیزیکی روزانه مانند آشپزی و شست‌وشوی کاهش داد.


از نظر ذهنی هوشیار باشید
استنفورد، یادگیری سرگرمی‌های جدید، خواندن یا حل جدول کلمات متقاطع را توصیه می‌کند. تحقیق ۲۰ ساله پیری طولی در برانکس نشان داد که استفاده از پازل متقاطع خود ارزیاب  با ۲.۵۴ سال تاخیر در شروع زوال عقل همراه بوده است که نشان می‌دهد مشابه آموزش، فعالیت‌های تحریک کننده ذهنی ممکن است به تاخیر انداختن علائم کمک کند، اما به خودی خود آنها نمی‌توانند از زوال عقل جلوگیری کنند.


وزن سالم داشته باشید
نیویورک تایمز در رابطه با زوال عقل و وزن سالم در سال گذشته گزارش کرد: در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی (شاخص توده بدنی بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹)، افراد دارای اضافه وزن با شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۲۹.۹ به میزان ۲۷ درصد، احتمال بیشتری برای ابتلا به زوال عقل داشتند و افراد چاق با شاخص توده بدنی  ۳۰ یا بالاتر، ۳۱ درصد بیشتر مستعد ابتلا به زوال عقل بودند. محققان همچنین دریافتند که زنان مبتلا به چاقی مرکزی، اندازه دور کمر بزرگتر از ۳۴.۶ اینچ، ۳۹ درصد بیشتر از افرادی که اندازه کمر طبیعی دارند، دچار زوال عقل می‌شوند.


غذای سالم بخورید
برای جلوگیری از زوال عقل چگونه باید غذا خورد؟ یک رژیم غذایی که شواهد امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد رژیم مدیترانه‌ای است که بر میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ماهی و سایر غذاهای دریایی، چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون و مقدار کم گوشت قرمز، تخم‌مرغ و شیرینی تاکید می‌کند. یک نوع از آن، به‌نام MIND (مداخله مدیترانه‌ای(DASH) برای تاخیر در بیماری‌های تحلیل برنده عصبی) شامل رژیم DASH (رویکردهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون) است که فشار خون بالا، عامل خطرزای بیماری آلزایمر را  کاهش می‌دهد.


مشکلات سلامتی خود را مدیریت کنید
استنفورد بیان می‌کند: عوارض ناشی از مسائلی ازجمله دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا می‌تواند باعث کاهش بیشتر سلامتی و در نتیجه منجر به زوال عقل شود.


سیگار نکشید
انجمن آلزایمر می‌گوید: سیگار کشیدن می‌تواند منجر به تعدادی از بیماری‌ها از جمله زوال عقل شود. مشخص شده است که سیگار کشیدن خطر مشکلات عروقی ازجمله سکته مغزی یا خونریزی‌های کوچک در مغز را افزایش می‌دهد که از عوامل خطر زوال عقل هستند. علاوه بر این، سموم موجود در دود سیگار استرس اکسیداتیو و التهاب را افزایش می‌دهد و هر دو با  پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط هستند. بنابراین این عادات خوب را تمرین کنید.

منبع:یاهو نیوز

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha