اختلاف نظر گمرک و سازمان غذا و دارو بر سر محموله سرم های جا مانده در انبارهای گمرک، همچنان ادامه دارد.

روایت سرم های جامانده در گمرک/ماجرای بندر بیروت چیست

سلامت نیوز:اختلاف نظر گمرک و سازمان غذا و دارو بر سر محموله سرم های جا مانده در انبارهای گمرک، همچنان ادامه دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دعوای گمرک با سازمان غذا و دارو بر سر محموله‌های وارداتی سلامت محور که بعضاً در انبارهای گمرک خاک می‌خورد، همچنان ادامه دارد و این بار ماجرای دپوی ۱۳۰۰ تن سرم مطرح است.


در حالی که مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور در ایام کرونایی، نیازمند سرم هستند، می‌بینیم که ۱۳۰۰ تن سرم در انبارهای گمرک خاک می‌خورد و این احتمال وجود دارد که اختلاف و دعواهای سازمانی، در نهایت منجر به فاسد شدن محموله‌ها شود.


مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک، با عنوان این مطلب که مدتی است اخباری مبنی بر کمبود سرم در بعضی از استان‌ها شنیده می‌شود در حالی که ۱۳۰۰ تن سرم مدت‌ها است در انبارهای گمرک دپو شده است، گفت: در حال حاضر دو شرکت که ۹۵ درصد سرم‌های دپو شده متعلق به آنها است طی نامه نگاری با گمرک اعلام کرده‌اند که ثبت سفارش معتبر و مجوزهای وزارت بهداشت را دارند که البته مدارک خود را برای گمرک ارسال کرده‌اند، اما با اینکه ما این اطلاعات را بیش از دو هفته پیش برای وزارت بهداشت ارسال کرده‌ایم تا کنون هیچ پاسخی از این وزارتخانه و یا شرکت‌های وارد کننده برای ترخیص این داروها دریافت ننموده‌ایم.


وی تاکید کرد: بعضی از شرکت‌ها اعلام می‌کنند با وجود بخشنامه‌هایی که گمرک برای ترخیص هرچه سریع‌تر اقلام دارویی در نظر گرفته است علاقه‌ای به ترخیص فوری کالای خود ندارند و تلاش گمرک برای ترخیص این کالاها حتی پس از نامه نگاری با وزارت بهداشت هم همچنان بدون نتیجه باقی مانده است.
در همین حال، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، درباره عدم ترخیص ۱۳۰۰ تن سرم از گمرک، گفت: این سرمی که از آن صحبت می‌کنند، وارداتش برای سال ۱۳۹۵ بوده است و در سال ۱۳۹۹ منقضی شده است.


وی با عنوان این جمله که نمی دانم چرا عده‌ای اکنون یادشان آمده سرم در انبارهای گمرک جامانده است، افزود: محموله‌هایی که ثبت سفارش شده، بلافاصله پای بار ظرف کسری از ساعت ترخیص شده و وارد بازار می‌شود. البته قسمتی از آن بدون اطلاع ما وارد گمرک می‌شود.


شانه ساز ادامه داد: وارد کننده نباید بدون ثبت سفارش چیزی را وارد کند. زیرا بسیاری از آنها می‌تواند مضر باشد. اتفاقی که در بندر بیروت افتاد، باید برای همه ما درس عبرت باشد که ممکن است بدون هیچ ثبت و ضبطی محموله وارد گمرکات کشور شود و اتفاقی اعم از بیولوژیک تا اتفاقاتی مانند بندر بیروت رخ دهد.
وی گفت: حرف ما این است که چیزی بدون ثبت سفارش وارد گمرک نشود. حتماً پیگیری انجام می‌شود، اما ورود بی حساب و کتاب اقلام و کالاها با گمرک کار اشتباهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha