سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 319359

در حالی که انسولین می‌تواند نقش مهمی در کمک به شما برای داشتن یک زندگی شادتر و سالم‌تر داشته باشد، ممکن است در مقطعی شنیده باشید که مصرف انسولین می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود.

آیا انسولین باعث افزایش وزن می‌شود؟

سلامت نیوز: در حالی که انسولین می‌تواند نقش مهمی در کمک به شما برای داشتن یک زندگی شادتر و سالم‌تر داشته باشد، ممکن است در مقطعی شنیده باشید که مصرف انسولین می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از ام اس ان، بدیهی است که کنترل دیابت در اولویت شماره ۱ قرار دارد، اما آیا انسولین باعث افزایش وزن می‌شود؟

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، انسولین یک هورمون حیاتی است که بدون آن نمی‌توانید زنده بمانید. انسولین به تنظیم قند خون (معروف به گلوکز) در بدن شما کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد که می‌تواند وارد سلول‌های بدن شما شود، جایی که می‌تواند برای انرژی استفاده شود.

هنگامی که شما مبتلا به دیابت نوع ۱ هستید، بدن شما انسولین کافی تولید نمی‌کند. در دیابت نوع ۲، لوزالمعده (اندامی که به هضم کمک می‌کند و هورمون‌های خاصی را برای تنظیم قند در بدن ترشح می‌کند) انسولین کافی تولید نمی‌کند و سلول‌های شما به هورمون پاسخ ضعیفی می‌دهند. در نتیجه، آن‌ها قند کمتری مصرف می‌کنند.

قند خون می‌تواند در بدن شما جمع شود و باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم مانند افزایش تشنگی، گرسنگی شدید، خستگی و کاهش ناخواسته وزن شود.

چرا برخی از افراد مبتلا به دیابت باید انسولین مصرف کنند؟

موسسه ملی دیابت و بیماریهای گوارشی و کلیوی (NIDDK) توضیح می‌دهد که اگر مبتلا به دیابت نوع 1 هستید، باید انسولین مصرف کنید زیرا بدن شما دیگر قادر به تولید آن نیست. این معمولاً به معنای مصرف انسولین چند بار در روز، از جمله همراه با غذا است. برخی از افراد از پمپ انسولین استفاده می‌کنند، که دوزهای کوچک و ثابت را در طول روز ارائه می‌دهد، در حالی که دیگران ترجیح می‌دهند انسولین را تزریق کنند.

برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند بیماری خود را با تغییر شیوه زندگی (مانند رژیم غذایی و ورزش) مدیریت کنند. اما NIDDK می‌گوید، ممکن است دیگران برای کنترل قند خون خود به داروهای خاصی و حتی انسولین نیاز داشته باشند.

هنگامی که دیابت به شدت کنترل نمی‌شود، افراد غالباً با وجود غذا خوردن عادی، کاهش وزن ناخواسته داشته‌اند. این واقعاً برای بدن آنها ناسالم است. وقتی انسولین را شروع می‌کنند، سرانجام می‌توانند از کالری و کربوهیدرات موجود در غذای خود استفاده مناسب کنند و با این کار وزن دوباره به دست می‌آید.

هنگامی که قند خون شما به طور مزمن بالا است “شما در حالت گرسنگی نسبی هستید”، شما غذا مصرف می‌کنید و بدن شما مواد مغذی را به درستی جذب نمی‌کند. بنابراین، کاهش وزن خواهید داشت.

افرادی که قند خون بالا را برای مدت (بسیار) طولانی مدت تجربه می‌کنند، ممکن است در عرض چند ماه ۲۰ کیلو وزن کم کرده باشند. هنگامی که به آنها انسولین می‌دهید، قند خون آنها تحت کنترل معقول قرار می‌گیرد و به طور کلی آنها دوباره وزن به دست می‌آورند، اغلب در عرض چند هفته. وقتی که احساس می‌شود مصرف انسولین باعث افزایش وزن فرد شده است، در واقع این فقط بازگشت وزن طبیعی است.

انسولین یک کلید ضروری برای استفاده یا ذخیره انرژی کربوهیدرات‌ها است. اگر کسی مقدار کربوهیدرات مورد نیاز خود را با نیازهای روزانه خود مطابقت دهد، وزن باید ثابت بماند.

برخی از بیماران تحت درمان با انسولین ممکن است همچنان دچار افزایش وزن شوند، به ویژه اگر مجبور باشند مقادیر بیشتری انسولین مصرف کنند تا نیاز بدن خود را برآورده کنند. بنابراین در پایان روز، افزایش وزن می‌تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد، فراتر از مقدار انسولین مورد نیاز شما.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha