سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به آلرژی احتمالاً حداقل یک بیماری روانی دارند. به عنوان مثال، شیوع افسردگی، اسکیزوفرنی و اضطراب در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک (AD) افزایش می‌یابد. آسم و رینیت آلرژیک یا “تب یونجه” با اسکیزوفرنی با افسردگی و اختلال دوقطبی مرتبط است.

ارتباط بین سلامت روان و آلرژی چیست؟

سلامت نیوز: تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به آلرژی احتمالاً حداقل یک بیماری روانی دارند. به عنوان مثال، شیوع افسردگی، اسکیزوفرنی و اضطراب در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک (AD) افزایش می‌یابد. آسم و رینیت آلرژیک یا “تب یونجه” با اسکیزوفرنی با افسردگی و اختلال دوقطبی مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز، مطالعه جدید در انگلستان ارتباط بین آلرژی و سلامت روان را تأیید می‌کند. با این حال، همبستگی به معنی علیت نیست و این مطالعه همچنین بعید می‌داند که آلرژی باعث ایجاد شرایط روانی یا برعکس شود.

در این مطالعه محققان از منبع تصادفی برای بررسی روابط احتمالی در سطح ژن بین اختلالات سلامت روانی و حساسیت‌ها به طور کلی و همچنین آسم، AD و تب یونجه به طور خاص استفاده کردند.

این شرایط سلامت روان شامل افسردگی، اختلال افسردگی اساسی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و روان رنجوری می‌شود. محققان نتیجه گرفتند شواهدی مبنی بر اثرات علتی بین خطر ژنتیکی بیماری آلرژیک و سلامت روانی وجود ندارد.

این مطالعه از روش‌ها و داده‌های متنوعی برای رسیدن به نتیجه استفاده کرد. تعیین اینکه آیا بیماری آلرژیک باعث مشکلات روانی می‌شود یا بالعکس، برای اطمینان از هدفمندی مناسب منابع و استراتژی‌های درمانی مهم است.

این تیم اطلاعات موجود در بانک زیستی انگلستان را از افراد ۳۷ تا ۷۳ سال تجزیه و تحلیل کرد. با این حال، همه آنها از قومیت اروپایی بودند، بنابراین نتایج این مطالعه ممکن است برای همه صدق نکند.

این مطالعه به “فرضیه التهابی” اشاره می‌کند که پیشنهاد می‌کند شرایط سلامت روانی ممکن است ناشی از واکنش التهابی سیستم ایمنی بدن به آلرژی باشد؛ یک مکانیسم مشترک احتمالی و یک ناراحتی روانی که در علت اصلی اختلالات روانپزشکی است و می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود.

محققان دریافتند که آلرژی به طرق مختلف و به شرح زیر با شرایط سلامت روان مرتبط است:

افسردگی: در این مطالعه یک رابطه قوی بین افسردگی گزارش شده، اختلال افسردگی اساسی و به طور کلی آلرژی را تأیید کرد. آسم، AD و تب یونجه نیز به شدت با افسردگی مرتبط بودند.

اضطراب: حساسیت‌ها به طور کلی با اضطراب همراه بودند، و با AD بیشتر از آسم یا تب یونجه ارتباط داشت.

اختلال دوقطبی: آسم با اختلال دوقطبی و به طور کلی آلرژی ارتباط داشت.

اسکیزوفرنی: تنها آلرژی مرتبط با اسکیزوفرنی تب یونجه بود. با این حال، این اثر محافظتی بود، به این معنی که افراد مبتلا به تب یونجه کمتر به اسکیزوفرنی مبتلا بودند.

روان رنجوری: حساسیت‌ها به طور کلی، آسم و AD با روان رنجوری ارتباط دارند. تب یونجه نیز با روان رنجوری همراه بود، تا حدی کمتر.

این مطالعه نتیجه می‌گیرد که “تعداد کمی از ارتباطات مشاهده شده بین بیماری آلرژیک و سلامت روانی [در بررسی علت] تکرار شد.

اختلالات شایع سلامت روان، مانند اضطراب و افسردگی، یکی از بزرگترین عوامل مؤثر بر بار جهانی بیماریها هستند و شیوع این بیماریها و بیماریهای آلرژیک در حال افزایش است.

تفکیک ماهیت رابطه بین بیماری آلرژیک و سلامت روانی به پاسخ به یک سؤال مهم در سلامت کمک می‌کند و نشان می‌دهد که شروع بیماری آلرژیک باعث بروز ویژگی‌های سلامت روان یا برعکس نمی‌شود.

ترجمه از شفقنا زندگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha