معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد با بیان اینکه سن سرطان پستان ۴۵ تا ۵۰ سال است، گفت: در ایران از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۰ نفر درگیر این بیماری هستند و به طور کلی میزان ابنلا به این بیماری در کل دنیا و ایران رو به افزایش است.

متوسط سن سرطان پستان در ایران ۴۵ تا ۵۰ سال است

سلامت نیوز:معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد با بیان اینکه سن سرطان پستان ۴۵ تا ۵۰ سال است، گفت: در ایران از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۰ نفر درگیر این بیماری هستند و به طور کلی میزان ابنلا به این بیماری در کل دنیا و ایران رو به افزایش است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، آسیه الفت بخش روز دوشنبه در جریان بازدید نمایندگان فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به همراه دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی از پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی افزود: سرطان پستان چه در آقایان و چه بانوان از شایع‌ترین بیماری‌ها است، هر ۱۳ دقیقه یک مرگ ناشی از این بیماری در دنیا داریم.  


به گزارش سازمان جهاد دانشگاهی،وی در رابطه با وضعیت سرطان پستان در ایران گفت: در ایران سالیانه بیش از ۹۰ هزار نفر دچار سرطان می‌شوند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی با ۷۰ درصد افزایش به ۱۵۵ هزار نفر خواهد رسید.


وی افزود: آخرین گزارش ثبت سرطان ایران مربوط به سال ۹۴ است که این گزارش نشان می‌دهد آمار اعلام شده ۷۵ درصد بر اساس گزارش پاتولوژی، ۱۲.۲۵ درصد بر اساس تشخیص بالینی و ۱۲.۶۵ درصد براساس گواهی فوت بوده است.
الفت بخش تاکید کرد: در سال ۹۴ شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت کشور شامل پستان، پروستات، پوست (غیرملانوما)، معده و کولورکتال بوده است و شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت مردان کشور شامل معده، پوست، پروستات، کولورکتال و مثانه و شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت زنان کشور شامل پستان، کولورکتال، پوست، تیروئید و معده می‌شده است.
وی گفت: سن بروز سرطان پستان در ایران بین ۴۵ تا ۵۰ سال است و در سایر کشورها بالای ۶۰ سال است.
حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی به همراه دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس، دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری، دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی، از بخش های مختلف پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی بازدید کردند.


آمادگی جهاددانشگاهی برای کمک به غربالگری سرطان
حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس خود (۱۳۵۹) دو هدف را دنبال می‌کند؛ دو هدفی که نقش اساسی در توسعه و پیشرفت و سلامت مردم کشورمان دارد. یکی توسعه فرهنگی و دیگری توسعه علمی و فناورانه است.
وی افزود: هدف ما این است که اثبات کنیم در کشور توان انجام کارهای بزرگ علمی وجود دارد و می‌توانیم در مرز علم حرکت کرده و علم خود را تبدیل به فن کنیم و در قالب خدمات در پزشکی به بالین مردم بیاورم.
رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: کار این نهاد از زمینه‌هایی شروع شد که بیشترین نگرانی جامعه نسبت به آن وجود داشت و در حوزه پزشکی درمان ناباروری به جد در دستور کار قرارداد شد و اساس کار هم بر این گذاشته شد که گروه‌های پژوهشی ما تحقیقات کاربردی انجام دهند تا تولید فناوری در قالب آن محصول و خدمات به جامعه ارائه شود.


طیبی با توصیه این‌که باید در مرز علم حرکت کنیم و بحث‌هایی که امروز مطرح شد مانند سلول درمانی و ژن‌درمانی نشان از توانمندی کشور دارد، گفت: همین کارها را در زمینه فنی، مهندسی و کشاورزی هم انجام داده‌ایم و فناوری‌های خوبی هم تولید شده است و جهاددانشگاهی اثبات کرده است ما در کشور هیچ مشکلی در زمینه علم و کاربردی کردن آن نداریم و نکته مهم باور و حمایت است.
وی با بیان این‌که در دوره‌های مختلف ارتباط خوبی با مجلس داشتیم و مجلس از حامیان جهاددانشگاهی بوده است، ادامه داد: هر حمایتی که مجلس از جهاددانشگاهی کرده در قالب فناوری ارزش افزوده چند برابری در کشور ایجاد کرده است.
رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در راه تولید فناوری اثبات فناوری برای مسوولان است که ۳ تا ۱۲ سال زمان نیاز دارد.
طیبی با اشاره به این‌که ۵۰ درصد سیکل درمان ناباوری در جهاددانشگاهی انجام می‌شود، اظهار کرد: یکی از کارهای خوبی که جهاددانشگاهی می‌تواند در حوزه زنان انجام دهد بحث درمان ناباروری است و در زمینه غربالگری سرطان نیز این نهاد آمادگی دارد مدیریت آن را بر عهده بگیرد.
وی تاکید کرد: جهاددانشگاهی از نهادهایی است که سعی کرده است روح انقلابی خود را تا امروز حفظ کند.


پژوهشکده سرطان معتمد؛ قطب درمان سرطان پستان کشور
دکتر رامین صرامی فروشانی سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این پژوهشکده پرداخت و گفت: دپارتمان‌های پژوهشی این پژوهشکده شامل پژوهش‌های بالینی، ژنتیک در سرطان، پروتئین‌های نوترکیب، کیفیت زندگی و طب فراگیر، فناوری‌های بین‌رشته‌ای و توسعه فناوری درمان‌های پیشرفته (ATMP) می‌شود و توجه ما در این دپارتمان‌ها به این است که هر کدام از آن‌ها روی یک فناوری متمرکز شوند تا فناوری تولید شده در بالین بیمار استفاده شود.


سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد تصریح کرد: هر بیماری که سرطان می‌گیرد می‌گویند که نیاز به یک شیمی‌درمانی (چه احتیاطی و چه درمانی) دارد درحالی‌که در بسیاری از موارد شاید این بیمار نیاز به شیمی‌درمانی نداشته باشد، اما چون پزشک نمی‌داند پس شیمی‌درمانی را انجام می‌دهد، در حالی که روش‌های ژنتیکی‌ای وجود دارد که این روش‌ها می‌تواند با درصد شانس بالایی نیاز فرد به شیمی‌درمانی را مشخص کند. ما در این مرکز تلاش می‌کنیم که از این روش بتوانیم برای بانوان استفاده کنیم.


وی با تاکید بر این‌که ما کاربردی به فرآیندها نگاه می‌کنیم، افزود: تولید کار ساده‌ای نیست. ما در بحث طب سنتی و گیاهی با اهداف کاملاً علمی علاقه داریم کار کنیم و گروه‌های ما در این زمینه فعال هستند و چند دارو که اثر تسکینی دارد در حوزه سرطان را تولید کرده‌اند و در حال دریافت مجوز هستند.
سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد با اشاره به این‌که ایمنی درمانی سلولی در بحث بالینی بحث جدیدی است، افزود: در درمان با سلول بنیادی از یک سلول اجدادی استفاده می‌شود، اما در بحث ایمنی درمانی سلولی، سیستم ایمنی قادر می‌باشد توده سرطان را منهدم کند، اما سلول سرطانی خودش را مخفی می‌کند.
وی ادامه داد: ما در بحث ایمنی درمانی سلول، سلول‌های ایمنی فرد را می‌گیرم و از بدن خارجش می‌کنیم و مشخصات سلول سرطانی را به آن می‌دهیم تا آن را بشناسد، پس از این مرحله یکسری تجهیزات خوبی را به سلول می‌دهیم و آن را به بدن فرد باز می‌گردانیم تا پس از بازگشت به درون بدن فرد به مبارزه با سلول سرطانی پرداخته و آن را منهدم کند.


صرامی با بیان این‌که بحث جدیدی که آغاز کردیم بحث ژن‌درمانی و ویروس درمانی است، اظهار کرد: از دیگر اقدامات ما تولید بومی کیت تشخیص ویروس کرونا، راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص مولکولی ویروس کرونا و مرکز نوآوری و شتاب دهی (منش) است.
وی با اشاره به این‌که ما قطب درمان سرطان پستان کشور هستیم و جهاددانشگاهی و پژوهشکده سرطان معتمد گفت: سالانه بیش از ۱۵۰ هزار بیمار به این پژوهشکده مراجعه می‌کنند.


سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد با بیان این‌که تعرفه ارائه خدمات ما به بیمار دولتی است و هیچ منبع مالی برای درمان نداریم، گفت: در تلاش هستیم تا مانند این مرکز را در استان‌ها برای داشتن یک شبکه بانوان و سرطان بانوان ایجاد کنیم و بهترین و بیشترین خدمات را به آن‌ها ارائه دهیم.
فعالیت علمی جهاددانشگاهی قابل قیاس با دانشگاه‌ها نیست
 زهرا شیخی نماینده مجلس اظهار کرد: پژوهشکده سرطان معتمد تنها مرکزی است که تیم پزشکی دارد و توسط تیم برای بیماری تصمیم‌گیری می‌شود، مشابه چیزی که در امریکا وجود دارد.


وی با اشاره به این‌که مجموعه جهاددانشگاهی که افراد بزرگ و به نامی در آن فعالیت می‌کنند با حجم کار سنگینی که انجام می‌دهند حقوقشان بسیار پایین است، ادامه داد: در دنیا برند و رنکینگ اصلی علمی برای مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه است، نه دانشگاه‌ها، زیرا کار علمی توسط مراکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد و دانشگاه‌ها بیشتر جنبه آموزشی دارند.
 شیخی ادامه داد: کار علمی، پژوهشی، آموزشی و درمانی که در مجموعه‌هایی مانند پژوهشگاه رویان، ابن‌سینا و سرطان معتمد انجام می‌شود و همگی برای جهاددانشگاهی است قابل قیاس با دانشگاه‌ها نیست.


حمایت از فعالیت‌های جهاددانشگاهی
 فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس با تاکید بر حمایت از فعالیت‌های جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی با سرعت بیشتری نسبت به دانشگاه‌ها و مراکز دیگر حرکت می‌کند و بودجه‌ای هم که به این مجموعه می‌دهیم در جای خوبی هزینه می‌شود و دانشمندان خوبی در این مراکز فعالیت می‌کنند.
این نماینده مجلس افزود: تبدیل دانش به کلینیک و بازخورد آن در زندگی مردم توسط جهاددانشگاهی به وضوح لمس می‌شود به همین دلیل ما هم افتخار می‌کنیم و این روند حمایت را ادامه می‌دهیم.
وی افزود: طرح غربالگری در کشور ایده بسیار خوبی است که جهاددانشگاهی می‌تواند دیتا و طرح مساله را به ما بدهد تا در وزارت بهداشت تبدیل به برنامه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha