سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 319377

بیماری «سلیاک»، یک مشکل خود ایمنی است که بدن به گلوتن حساسیت دارد و به محض دریافت گلوتن مواد غذایی مانند جو، گندم و چاودار، سیستم ایمنی بدن دست به کار می‌شود و به سلول‌های روده حمله و به جذب روده آسیب وارد می‌کند و مواد مغذی و ویتامین‌ها، پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها و چربی را جذب نمی‌کند.تا به حال درمانی برای آن وجود نداشته است و تنها کاری که می‌توان کرد این است که مواد غذایی حاوی گلوتن را از برنامه غذایی این افراد حذف کرد. ادامه مطلب را مطالعه کنید:

بهترین رژیم غذایی برای کنترل سلیاک

سلامت نیوز: بیماری «سلیاک»، یک مشکل خود ایمنی است که بدن به گلوتن حساسیت دارد و به محض دریافت  گلوتن مواد غذایی مانند جو، گندم و چاودار، سیستم ایمنی بدن دست به کار می‌شود و به سلول‌های روده حمله و به جذب روده آسیب وارد می‌کند و مواد مغذی و ویتامین‌ها، پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها و چربی را جذب نمی‌کند.تا به حال درمانی برای آن وجود نداشته است و تنها کاری که می‌توان کرد این است که مواد غذایی حاوی گلوتن را از برنامه غذایی این افراد حذف کرد. ادامه مطلب را مطالعه کنید:


  رژیمی برای همه
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،رژیم غذایی بدون گلوتن در بین افرادی که بیماری مربوط به گلوتن در آن‌ها تشخیص داده نشده  است هم به بهبود سلامت، کاهش وزن و افزایش انرژی کمک می‌کند.


  غذاهای حاوی گلوتن
غلاتی مانند گندم، جو و چاودار و فراورده‌های حاصل از آن‌ها مانند انواع کراکر، نان، آرد سوخاری، آرد سمولینا، ماکارونی، پاستا، نودل، برخی از همبرگرهای گیاهی، کوکی‌ها و کیک و پای و شیرینی‌ بر پایه گندم، گندم پرک، جو پرک و بلغور گندم و جو، نان فطیر و بیشتر آردهای غنی شده با ویتامین‌ها و املاح معدنی، حاوی گلوتن هستند.


  غذاهای عاری از گلوتن
انواع میوه‌ و سبزی تازه، لوبیا و حبوبات و مغزها، تخم مرغ، گوشت بدون چربی و فراوری نشده، ماهی و بیشتر محصولات لبنی کم چرب عاری از گلوتن هستند.


  برچسب مواد غذایی بدون گلوتن
هنگام خرید غذاهای فراوری شده، باید برچسب‌ها را بخوانید تا مشخص شود آیا حاوی گلوتن هستند یا خیر.
  نکته | ممکن است بسیاری از غذاهای فراوری شده عاری از گلوتن بر اثر آلودگی دستگاه به این پروتئین آغشته شوند بنابراین بهتر است هنگام خرید مواد غذایی حتماً به برچسب مواد غذایی توجه کنید. بعضی از داروها هم حاوی گلوتن هستند که می توانید با مشورت پزشک آن‌ها را جایگزین کنید.


 سندروم روده نشت کننده، ادعای بعضی از محققان
برخی معتقدند گلوتن باعث ایجاد سندرومی به نام «روده نشت کننده »،می‌شود که سبب شل شدن پیوند سلول‌های روده می‌شود و در نتیجه آن، ذرات درشت غذا می‌تواند بدون هیچ فیلتری، وارد جریان خون شود. در حالی که گروه دیگری از دانشمندان می‌گویند، گلوتن مقصر اصلی نیست و این سندروم یک وضعیت ژنتیکی است و تنها حضور گلوتن در روده افراد مبتلا باعث می‌شود روده واکنش نشان دهد.


 نکاتی برای بیماران سلیاکی
  دریافت کافی مایعات و الکترولیت‌ها
  محدودیت مصرف قندهای ساده
  امکان حذف سبزیجات نفاخ
  محدودیت مصرف لاکتوز در برخی بیماران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha