در سال‌های اخیر نیز به‌رغم افزایش امکانات آموزشی و درمانی کشور و افزایش نیاز به پزشک، پذیرش دانشجوی پزشکی تقریبا روند ثابتی را طی کرده است. برای نمونه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی از 600 نفر در سال 64 به حدود 200 نفر در سال 99 کاهش پیدا کرده است.

کاهش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه‌های کشور

سلامت نیوز: در سال‌های اخیر نیز به‌رغم افزایش امکانات آموزشی و درمانی کشور و افزایش نیاز به پزشک، پذیرش دانشجوی پزشکی تقریبا روند ثابتی را طی کرده است. برای نمونه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی از 600 نفر در سال 64 به حدود 200 نفر در سال 99 کاهش پیدا کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، ظرفیت پذیرش مهم‌ترین شاخص موثر در میزان سرانه پزشک در کشور است. ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در اواخر دهه ۶۰ در بالاترین مقدار خود بوده و این ظرفیت به تدریج کم شده و تا اوایل دهه 80 روند کاهشی را طی کرده ولی با افزایش تعداد دانشکده‌های پزشکی در سال ۸۴ دوباره روند افزایشی به خود گرفته و در سال ۹۱ به ظرفیت پذیرش سال ۶۷ رسیده است.



این درحالی است که تعداد دانشکده‌های پزشکی کشور از 27 دانشکده در سال 67 به 50 دانشکده در سال 91 و تعداد تخت‌های بیمارستانی از 80هزار تخت در سال ۶۷ به 130هزار تخت در سال 91 افزایش پیدا کرده است. در سال‌های اخیر نیز به‌رغم افزایش امکانات آموزشی و درمانی کشور و افزایش نیاز به پزشک، پذیرش دانشجوی پزشکی تقریبا روند ثابتی را طی کرده است. برای نمونه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی از 600 نفر در سال 64 به حدود 200 نفر در سال 99 کاهش پیدا کرده است.



  همچنین مجموع ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهران و ایران از حدود ۸۵۰ نفر در سال 67 به 400 نفر در سال 99 کاهش‌یافته است.



این کاهش ظرفیت درحالی ‌است که در سال‌های اخیر اقبال به شرکت در کنکور تجربی برای قبولی در رشته‌های پزشکی افزایش یافته است تا جایی که بیش از ۶۰ درصد داوطلبان آزمون سراسری را شامل می‌شود. اما به دلیل پایین بودن ظرفیت پذیرش، کمتر از دو درصد این داوطلبان موفق به پذیرش در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha