ایرانی‌ها در حالی به طور میانگین سالیانه 55 قرص مسکن مصرف می‌کنند که مصرف خودسرانه و زیاد آن باعث عوارضی چون ایجاد میکروب در کبد، خون ریزی و بیماری های قلبی می شود.

عوارض خوددرمانی با مُسکن ها

سلامت نیوز:ایرانی‌ها در حالی به طور میانگین سالیانه 55 قرص مسکن مصرف می‌کنند که مصرف خودسرانه و زیاد آن باعث عوارضی چون ایجاد میکروب در کبد، خون ریزی و بیماری های قلبی می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،براساس آمارنامه دارویی کشور، در سال ۱۳۹۹، ۴۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون عدد دارو در کشور مصرف شده است. یکی از نکات جالب مصرف عددی قرص در کشور، سهم بالای چهار قرص استامینوفن، استامینوفن–کدئین، سرماخوردگی بزرگ سالان و کپسول ژلوفن است.این خود درمانی و مصرف زیاد دارو می تواند پیامدهای بسیاری برای سلامت جامعه داشته باشد .

 4 مسکن صدرنشین
به گزارش «فرهیختگان»،  هر ایرانی در سال گذشته به‌طور میانگین بیش از ۵۵ عدداستامینوفن ، کدئین ، سرماخوردگی و ژلوفن  را مصرف کرده است و نکته تاسف برانگیزتر دیگر این که  ایرانی ها ۱۰ تا ۱۵ درصد داروها را بدون مشورت با پزشک مصرف می کنند و مسکن ها، قطره های چشمی و آنتی‌بیوتیک‌ها بیشترین میزان مصرف خودسرانه را به خود اختصاص می‌دهند.


  مقام دوم آسیا
به گفته دکتر رستگارپناه مدیر امور بین الملل دانشکده داروسازی علوم پزشکی تهران، ایران پس از چین (با حدود 2 میلیارد نفر جمعیت) مقام دوم مصرف دارو را به خود اختصاص داده ، این در حالی است که  سالیانه بیش از۱۰ هزار مورد عارضه ناشی از مصرف نادرست دارو گزارش می‌شود و نگرانی متخصصان حوزه سلامت راجع به سه برابر بودن مصرف دارو در ایران نسبت به جهان هشدار جدی است که باید تا دیر نشده فکری برایش کرد.  به همین منظور در ادامه به عوارض مصرف بی‌رویه قرص‌های مسکن اشاره می‌کنیم :


  مصرف فقط هنگام بروز دردهای خفیف یا نیمه حاد
مسکنهای بدون نسخه برای دردهای خفیف یا نیمه حاد مجاز هستند. این داروها اگر در حد اعتدال و به‌طور موقت مصرف شود قاعدتا مشکلی برای افراد سالم به وجود نمیآورد.


  امکان بروز مشکلات گوارشی
شایعترین عوارض جانبی داروهای مسکن ضد التهاب، ناراحتیهای گوارشی است. مصرف بیرویه این داروها ممکن است باعث ایجاد ورم معده شود یا خطر خونریزی معده را دو تا چهار برابر افزایش دهد که علایم آن وجود خون در مدفوع یا در استفراغ است. تشکیل میکروب در کبد ، کم خونی ،از بین رفتن انعقاد خون و حتی خونریزی در مغز و داخل شکم بیمار از جمله عوارض دیگر این داروهاست.


  خطر بروز بیماری های قلبی
مصرف بالای برخی مسکن ها همچون دیکلوفناک در بلندمدت خطر بروز بیماریهای قلبی-عروقی را افزایش میدهد. همچنین در مواردی چون بیماریهای کلیوی یا مشکلات کبدی مصرف برخی داروها ممنوع است.


  سردردهای ناشی از مصرف دارو
مصرف مسکنها در بلندمدت ممکن است خود باعث بروز سردرد شود، به همین دلیل  گفته میشود زمانی که شخص دردمند برای تسکین خود از ضد دردها استفاده میکند در یک دور باطل گرفتار میشود.


  راهکارهای مدیریت کاهش عوارض
با توجه به این‌ که در بیشتر موارد مصرف مسکن‌های قوی بی‌دلیل  است یا روش‌های کم خطر برای کاهش درد وجود دارد قبل از مصرف مسکن های دارویی رایج می توان  از روش های تسکینی جایگزین مانند کمپرس سرد و گرم ، لیزر، امواج زیر قرمز و طب سوزنی استفاده کرد.استفاده از دمنوش های گیاهی برای انواع سردرد و برخی از دردهای التهابی توصیه می شود. در صورت نیاز به تسکین بیشتر می توان از فراورده های موضعی نظیر کرم ،پماد و ژل های مسکن بهره مند شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha