نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، افرادی که یک دز واکسن آکسفورد/آسترازنکا و برای دز دوم یک دز واکسن mRNA دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که برای هر دو دز، واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند با خطر کمتر آلودگی به عفونت کرونا روبه‌رو هستند.

تزریق ترکیبی واکسن‌های مطابقت‌دار کرونا اثربخشی بیشتری دارد

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، افرادی که یک دز واکسن آکسفورد/آسترازنکا و برای دز دوم یک دز واکسن mRNA دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که برای هر دو دز، واکسن آسترازنکا دریافت کرده‌اند با خطر کمتر آلودگی به عفونت کرونا روبه‌رو هستند. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، از زمانی که تزریق واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنگا برای افراد جوانتر از ۶۵ سال متوقف شد، به تمام افرادی که دز اول واکسن خود را آسترازنکا تزریق کرده بودند، توصیه شد که برای دز دوم یک واکسن mRNA دریافت کنند.


به گزارش پایگاه اینترنتی نیوز مدیکال،محققان دانشگاه «اومئو» در سوئد در این مطالعه ۷۰۰ هزار نفر را در سراسر این کشور مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه نشان داد که در جریان یک پیگیری که به طور متوسط ۲.۵ ماه طول کشید افرادی که دزهای اول و دوم واکسن کرونای خود را از واکسن های آسترازنکا و فایزر استفاده کرده بودند ۶۷ درصد کمتر احتمال داشت که به کرونا مبتلا شوند و این میزان برای افرادی که از واکسن های آسترازنکا و مدرنا استفاده کرده بودند ۷۹ درصد بود که هر دوی این میزان ها با افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده بودند، قابل مقایسه است.


این کاهش خطر ابتلا به کرونا برای افرادی که هر دو و دز واکسن کرونای خود را آسترازنکا دریافت کرده اند، ۵۰ درصد است. این ارزیابی های خطر پس از محاسبه تفاوت های مربوط به تاریخ واکسیناسیون، سن افراد، وضعیت های اقتصادی و اجتماعی و سایر عوامل خطرساز برای ابتلا به کووید-۱۹ مشاهده شد. 
مهمتر از همه این است که این برآورد اثربخشی در مورد عفونت با نوع دلتا است که گونه غالب موارد تایید شده به کرونا در این دوره پیگیری را تشکیل می داد. شیوع عوارض جانبی ترومبوآمبولیک در همه برنامه های واکسن بسیار کم بود.


تحقیقات قبلی نشان داده است که برنامه واکسن های ترکیبی و مطابقت دار یک واکنش ایمنی قوی ایجاد می کند. با این حال، مشخص نبود که این برنامه ها تا چه حد می توانند خطر عفونت بالینی را کاهش دهند. این موضوع یک شکاف علمی بود که هدف از انجام مطالعه جدید محققان دانشگاه اومئو پر کردن این شکاف بود.


این محققان اظهار داشتند: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که به رغم نتایج امیدوارکننده مطالعات قبلی در مورد واکنش ایمنی ناشی از واکسیناسیون ترکیبی و مطابقت دار، نیاز به مطالعات گسترده تری برای بررسی ایمنی و اثربخشی آنها در برابر نتایج بالینی وجود دارد که اکنون ما این مطالعه را انجام داده ایم.

ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.


جهش های ویروس کرونا در انگلیس، برزیل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha