غائله دپوی صدها تن داروی كرونا در گمركات شهریار فروكش نكرده بود كه با رسانه‌ای شدن بلاتكلیفی 1300 تن سرم دارویی تازه‌وارد در انبارهای گمرك امام‌خمینی، موج جدیدی از تاكیدها و تكذیب‌ها بین مسوولان گمرك و سازمان غذا و دارو به راه افتاد.

سلامت نیوز:غائله دپوی صدها تن داروی كرونا در گمركات شهریار فروكش نكرده بود كه با رسانه‌ای شدن بلاتكلیفی 1300 تن سرم دارویی تازه‌وارد در انبارهای گمرك امام‌خمینی، موج جدیدی از تاكیدها و تكذیب‌ها بین مسوولان گمرك و سازمان غذا و دارو به راه افتاد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،علت اصلی تاكید مسوولان گمرك بر تعیین‌تكلیف 1300 تن سرم دارویی در انبارها، متوجه همان دستور پایان تابستان معاون قضایی دادستان كل كشور برای ترخیص و تخلیه داروهای بلاتكلیف است اما مسوولان سازمان غذا و دارو در آخرین توضیحات، اصرار دارند كه این محموله حجیم و شامل 3 میلیون عدد سرم دارویی، محموله تاریخ مصرف گذشته وارداتی در سال 1395 است و تعیین‌تكلیف آن ربطی به وزارت بهداشت ندارد؛ در‌حالی‌كه به گفته مسوولان گمرك، طبق اسناد رسمی، این محموله 1300 تنی سرم دارویی، ظرف دو ماه اخیر وارد كشور شده و موضوع آن، متفاوت با 500 هزار عدد سرم دارویی است كه 5 سال در انبارهای سازمان اموال تملیكی دپو شد و به فساد رسید و حالا باید معدوم شود.

مناقشه مسوولان گمرك و سازمان غذا و دارو درباره این محموله داروهای حیاتی در حالی به دور جدیدی وارد شده كه باز هم اخباری درباره كمبود سرم در برخی شهرستان‌ها شنیده می‌شود. با این حال مسوولان سازمان غذا و دارو كه آخرین بازمانده‌های انتصابات وزیر بهداشت دولت دوازدهم هستند، اصرار دارند كه محموله جدید سرم، یا وجود خارجی ندارد، یا بدون مجوز وارد كشور شده و بنابراین، مسوولیتی متوجه سازمان غذا و دارو نیست.

تكذیب مسوولیت این محموله‌ها در حالی است كه سه روز قبل، معاون فنی امور گمركی كشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت تاكید كرد این محموله‌ها به تازگی و با مجوز سازمان غذا و دارو وارد كشور شده و وارد‌كنندگان هم مدعی هستند كه برای واردات این حجم بالای سرم‌های دارویی، موافقت سازمان غذا و دارو را كسب كرده‌اند.


با این حال ظرف روزهای اخیر، محمدرضا شانه‌ساز؛ رییس سازمان غذا و دارو ضمن تاكید بر اینكه «هر آنچه تاكنون با هماهنگی سازمان غذا و دارو وارد شده، به صورت حمل یكسره از گمرك خارج شده» اعلام كرد كه این حجم مورد ادعای گمرك، ممكن است از محموله‌هایی باشد كه به سازمان غذا و دارو اظهار نشده است.
شانه‌ساز در پاسخ به امكان‌پذیر بودن واردات دارو بدون اطلاع سازمان غذا و دارو گفت: «متاسفانه این مشكل در حاضر وجود دارد و در همین باره نامه‌ای به سازمان بازرسی كل كشور نوشته‌ایم و مقرر شد هرآنچه قرار است وارد كشور شود، ابتدا ثبت سفارش شود و سپس وارد شود كه در این‌صورت، دیگر وارد‌كننده‌ای نمی‌تواند ابتدا كالا را وارد گمركات كشور كند و پس از آن با فشارهای مختلف به دنبال دریافت   ارز  و ترخیص كالایش  باشد.»


به دنبال اظهارنظر شانه‌ساز، یكی از مدیران سازمان غذا و دارو هم در اظهارات مشابه، ضمن تاكید بر اینكه «محموله‌های دارای مجوز، ترخیص شده و نباید در گمرك دپو شود» این احتمال را مطرح كرد كه «آنچه اكنون در گمركات مانده احتمالا محموله‌هایی هستند كه مجوز  ندارند.»حیدر محمدی، مدیر كل داروی سازمان غذا و دارو افزود: «اگر كالایی كه ثبت سفارش نكرده، مجوز نهاد مربوطه را نداشته باشد و به گمرك برسد، مقصر كیست؟

بخش زیادی از كالاهایی كه در گمرك هستند ثبت سفارش ندارند و جالب این است كه گمرك هم نمی‌داند كدام كالاهای موجود مجوز داشته و كدام محموله‌ها مجوز ندارند. ما بارها درباره این موضوع با گمرك نامه‌نگاری و اعلام كرده‌ایم برای ترخیص كالاهایی كه به گمرك می‌رسند به سازمان غذا و دارو دسترسی برخط داده تا ما اقدامات لازم را انجام دهیم؛ یعنی محموله‌ای كه مجوز داشته ترخیص شود و اقلامی كه مجوز نداشته باشند برگشت داده شوند. اینكه این موضوع، تعیین‌تكلیف نمی‌شود و گمرك مدام توپ را در زمین دیگر سازمان‌ها می‌اندازد، جای تعجب دارد.»


محمدی در بخش دیگری از پاسخ خود، به‌طور كامل از سازمان غذا و دارو رفع مسوولیت كرد و گفت: «البته شركت‌هایی كه با ارز دولتی دارو  وارد می‌كنند تا ارز خود را تحویل نگیرند كالای خود را ترخیص نمی‌كنند؛ موضوع ارز هم مربوط به بانك مركزی بوده و به سازمان غذا  و دارو مرتبط  نیست.»تداوم این مناقشه كاغذی بین سازمان غذا و دارو و گمرك به نفع كیست؟ به نفع مردم كه نیست چون مردم، در مراجعه به داروخانه‌ها برای تهیه سرم دارویی، یا جواب مثبت می‌شنوند یا جواب منفی. جواب مثبت به این معناست كه سرم با قیمت مصوب در داروخانه موجود است و دسترسی به این دارو نیازی به پارتی‌بازی و آشناتراشی ندارد.

جواب منفی هم به این معناست كه موجودی داروخانه تمام شده و از آنجا كه سرم‌ها و در واقع، مخلوط آب و نمك و قند استریل، به دلیل برخی مشكلات سایه انداخته بر واردات سایر اقلام دارویی، مشمول سهمیه‌بندی شده. بیماران برای تهیه این محلول تغذیه‌ای باید به بازار سیاهی مراجعه كنند كه شبانه‌روز بیدار و دایر است و خوراكش را از نشتی دور از چشم مسوولان دولت تامین می‌كند و البته با قیمت ده‌ها برابر گران‌تر از قیمت مصوب. مردم، از این مناقشه‌ها چیزی نمی‌دانند. آنها فقط به موجودی جیب‌شان نگاه می‌كنند. اگر دارو؛ می‌خواهد سرم باشد یا هر داروی دیگر، گران‌تر از موجودی جیب‌شان بود، مثل همیشه قید خرید و در واقع قید  ادامه  درمان  را  می‌زنند.


حالا مناقشه گمرك و سازمان غذا و دارو به سومین ماه رسیده و مسوولان هر دو نهاد، در بحبوحه‌ای كه مردم در داروخانه‌ها، سرگردان تهیه دارو و سرم‌های دارویی هستند، تلاش می‌كنند حقانیت حرف‌های خود را با اسناد رسمی  و معتبر به  وزیر  تازه‌وارد  ثابت كنند. البته این میان، اظهارات بی‌ربط به اصل موضوع هم شنیده می‌شود؛ كما اینكه رییس سازمان غذا و دارو، دپوی 1300 تن سرم دارویی را به انفجار مواد شیمیایی در بندر بیروت ربط داده و گفته: «اتفاقی كه در بندر بیروت افتاد باید برای همه ما درس عبرت باشد كه ممكن است بدون هیچ ضبط و ثبتی محموله‌هایی وارد گمرك ما كنند و اتفاقی اعم از بیولوژیك یا  اتفاقاتی مانند بندر بیروت رخ  بدهد.»


دیروز مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی امور گمركی كشور در گفت‌وگو با یكی از شبكه‌های رادیویی كشور در پاسخ به اظهارات اخیر مسوولان سازمان غذا و دارو و ربط دادن محموله 1300 تنی سرم دارویی به محموله‌های تاریخ مصرف گذشته‌ای كه سال 1395 به دلیل سوءمدیریت وزارت بهداشت به فساد رسید و در واكنش به اظهارات مدیر كل امور دارو درباره بی‌اطلاعی از جزییات محموله‌های دارویی وارداتی به گمرك گفت: «هم وزارت بهداشت و هم سایر سازمان‌ها در جریان موضوع هستند.

كالایی كه از خارج كشور می‌آید، وارد گمرك نمی‌شود بلكه تحویل مراجع تحویل‌گیرنده مثل سازمان بنادر و دریانوردی یا انبارهای عمومی می‌شود. بارها به وزارت بهداشت گفتیم كه باید قانون وظایف گمرك را بداند. مراجع تحویل‌گیرنده اعلام می‌كنند كه ما اطلاعات مربوط به انبارهای خودمان را به صورت بر خط و آنلاین در اختیار سامانه جامع تجارت قرار می‌دهیم. بنابراین، بهانه‌ای نمی‌ماند كه وزارت بهداشت بگوید اطلاعات به ما نمی‌رسد چون می‌توانند به صورت برخط این اطلاعات را دریافت كنند.»


ارونقی افزود: «سه محموله دپویی و رسوب‌شده سرم در گمرك شهریار داشتیم. اولین محموله، 250 تن سرم انسانی بود كه نتوانستند مجوزهای لازم را اخذ كند و تاریخ مصرف منقضی شد و وزارت بهداشت اعلام كرد كه این محموله مصرف دیگری هم ندارد گرچه تا امروز برای امحای همین 250 تن هم هیچ اتفاقی نیفتاده. محموله دوم شامل 280 تن سرم دیالیزی بود كه آذرماه سال 1399 وارد انبارهای عمومی گمرك شهریار شد و به دنبال صدور مجوز وزارت بهداشت، صاحب كالا هم برای ترخیص اقدام كرد.

سومین محموله متعلق به دو شركت و شامل 50 كامیون با حجم 1300 تن و معادل 3 میلیون عدد سرم انسانی است كه از كشور تركیه بارگیری شده است و تا امروز و با وجود كمبود سرم در كشور، متولی امر حتی یك بار پیگیر ورود این محموله نشده درحالی‌كه گمرك هم وظیفه‌ای برای اطلاع‌رسانی درباره ورود این محموله ندارد. وزارت بهداشت سعی در انحراف اذهان به سمت دیگری دارد؛ درحالی‌كه طبق اسناد متقن، وزارت بهداشت به شركت‌های وارد‌كننده نامه واردات سرم داده است. چه كسی باور می‌كند كه فردی بدون هماهنگی وزارت بهداشت و بدون ثبت سفارش 25 كامیون سرم بخرد؟»


ارونقی در توضیح پیگیری‌های گمرك برای تعیین تكلیف این محموله تازه‌وارد گفت: «10 مهر سال جاری طی نامه‌ای به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اعلام كردم كه 50 كامیون سرم جدید با چه مشخصاتی وارد گمرك شهریار شده و باید تكلیف این محموله معین شود. 12 مهر سال جاری، در دادستانی كشور و در حضور معاون دادستان به مدیر كل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفتم كه تكلیف این محموله 1300 تنی سرم مشخص شود و اطلاعات محموله‌ها هم به ایشان تحویل شد و خواهش كردم نماینده‌ای برای بازدید از این محموله به گمرك شهریار اعزام كنند كه هیچ‌كدام از این درخواست‌ها تا امروز انجام نشده است. در حال حاضر، یا باید مجوز ترخیص این محموله صادر یا اعلام شود كه این سرم‌ها قابلیت مصرف ندارند و باید بلافاصله به كشور سازنده مرجوع شوند. بنابراین اعلام وزارت بهداشت درباره ارتباط این محموله به واردات سال 1395، كاملا كذب است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha