پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 319466

:برخی ازگیاهان از گذشته خاصیت دارویی شان مورد تائید بوده و برای دردهای گوارشی موثر اعلام شدند.

گیاهی که درمان درد‌های گوارشی تان می‌شود

سلامت نیوز:برخی ازگیاهان از گذشته خاصیت دارویی شان مورد تائید بوده و برای دردهای گوارشی موثر اعلام شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران ، در قرون وسطی در شب نیمه تابستان مردم رازیانه را در پشت در‌های خود آویزان می‌کردند تا خانواده شان از شر ارواح شیطانی در امان بمانند.


به گزارش  پایگاه «Medical News Today»،اگرچه امروزه از رازیانه به این عنوان استفاده نمی‌شود، اما این گیاه همچنان به عنوان یکی از گیاهان دارویی شناخته می‌شود که به شکلی گسترده برای درمان بیماری‌های مختلف – از کولیک گرفته تا التهاب ملتحمه استفاده می‌شود.


فواید رازیانه هم در آشپزی و هم در موارد درمانی کاربرد دارد. رازیانه در بسیاری از آشپزی‌های مختلف، از آشپزی هندی گرفته تا ایتالیایی استفاده شده و تمام بخش‌های این گیاه از جمله برگ‌ها، دانه‌ها و پیاز گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


امپراتور شارلمانی (یکی از امپراتوران روم) آنچنان جذب رازیانه شده بود که این گیاه را به اروپا برد و آن را در زمین‌های خود پرورش داد.
در طول دوره‌های متمادی، ادعا‌های متفاوت زیادی در خصوص فواید رازیانه برای سلامتی و نیز نوشیدن دمنوش مطرح شده است. در سراسر جهان، از نوشیدن دمنوش رازیانه به عنوان یک روش ثابت در طب سنتی استفاده می‌شود.
اگرچه هنوز دانشمندان غربی و طب جدید مهر تأیید بر تمام این فواید نزده اند؛ اما معمولا رازیانه برای موارد زیر استفاده می‌شود:
تسکین نفخ شکم
تقویت متابولیسم
بهبود بینایی
جلوگیری از آب سیاه (از اختلالات چشمی)
تنظیم اشتها
ترشح مخاط از مجاری تنفسی
تحریک تولید شیر در زنان شیرده
کاهش استرس
سم زدایی بدن
به گفته گیاه شناسان، دانه رازیانه کمک مؤثری به گوارش می‌کند؛ این گیاه همچنین می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های دستگاه گوارش و کاهش گاز و نفخ معده یا گرفتگی آن کمک کند.

در حقیقت از دمنوش تهیه شده از دانه‌های رازیانه می‌توان برای درمان اسپاسم معده که از «سندرم روده تحریک پذیر»، «کولیت اولسراتیو»، «بیماری کرون» و دیگر بیماری‌هایی که بر سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارند، استفاده کرد.
از رازیانه در موارد زیر هم می‌توان استفاده کرد:


۱- قاعدگی دردناک
قاعدگی دردناک یا دیسمنوره مشکلی رایج برای زنان است که اغلب از دارو‌های بدون نسخه مانند دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی برای درمان درد استفاده می‌کنند. با این حال، تقریباً ۱۰ تا ۲۰ درصد از زنانی که از گرفتگی شدید و ناراحتی در دوران قاعدگی رنج می‌برند، قادر نیستند تا با استفاده از این داروها، دردشان را تسکین دهند؛ برای همین، بسیاری به جای آن به درمان‌های جایگزین یا مکمل روی می‌آورند و یک پژوهش در سال ۲۰۱۲ نشان داد که رازیانه می‌تواند در این زمینه مفید باشد.


۲- کولیک
یکی از مزایای قابل توجه رازیانه، خاصیت ضد اسپاسمی آن است. برخی معتقدند که دمنوش رازیانه می‌تواند در کاهش علائم کولیک در نوزادان (یا همان قولنج نوزادان) مفید باشد.


۳- تنظیم قند خون
شماری از پزشکان مکمل دمنوش رازیانه را به عنوان راهی برای تنظیم قند خون توصیه می‌کنند.
بر اساس پژوهشی که در بنگلادش به انجام رسید و طی آن موش‌ها با عصاره‌ای از دانه‌های رازیانه تحت درمان قرار گرفتند، مشخص شد مصرف مقداری عصاره رازیانه به کاهش سطح قند خون کمک کرده و می‌تواند به مانند دارو‌های استاندارد ضد قندخون عمل می‌کند.


۴- تسکین درد
رازیانه همچنین گیاهی مفید برای تسکین درد محسوب می‌شود. در پژوهشی مشخص شد عصاره رازیانه علائم درد را در سطحی نزدیک به آسپیرین کاهش می‌دهد.


۵- آب رسانی به بدن
هیدراته ماندن یا آب رسانی به بدن یکی از مسائل مهم سلامتی است؛ بنابراین یکی از مزایای دمنوش رازیانه این است که یک نوشیدنی خوشمزه و بدون کافئین برای شما فراهم کرده که به آب رسانی بدن شما نیز کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha