با وجود رایزنی‌های صورت گرفته در رابطه با دریافت تسهیلات از مراجع بین‌المللی، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در سال گذشته فقط حدود ۵۵.۲ میلیون یورو وام اضطراری از بانک جهانی در اختیار ایران قرار گرفته و خبری از کمک صندوق بین المللی پول نیست.

جریان وام ۵۵میلیون یورویی برای کرونا/ صندوق بین‌المللی پول کمکی نکرد!

سلامت نیوز: با وجود رایزنی‌های صورت گرفته در رابطه با دریافت تسهیلات از مراجع بین‌المللی، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در سال گذشته فقط حدود ۵۵.۲ میلیون یورو وام اضطراری از بانک جهانی در اختیار ایران قرار گرفته و خبری از کمک صندوق بین المللی پول نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،  در دوران شیوع کرونا،  ایران درخواست‌هایی از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای کمک و دریافت وام اضطراری داشت و این پیگیری تا سال جاری نیز ادامه داشت.

این در حالی است که تازه‌ترین گزارشی که دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ منتشر کرد نشان داد  که پرداخت وام اضطراری از سوی بانک جهانی صورت گرفته است، ولی خبری از منابع صندوق بین المللی پول در این گزارش نیست.  

بر این اساس بانک جهانی ۵۵ میلیون و ۲۹۷ یورو تسهیلات در دوران کرونا در اختیار ایران قرار داده است که ۴۵.۷ میلیون یورو آن اصل تسهیلات و ۹.۵  میلیون یورو از هزینه‌های آن بوده است که تحت عنوان وام اضطراری برای تامین مالی اقلام و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور برای مبارزه با بیماری کرونا به صورت اعتبار در اختیار وزارت بهداشت، قرار گرفته است.

طبق این گزارش تا پایان شهریور ماه سال جاری ۴۲ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۸۶۹ دلار از منابعی که بانک جهانی در اختیار ایران قرار داده صرف خرید تجهیزات پزشکی نظیر سی تی اسکن، دستگاه پیشرفته تنفسی و کیت تشخیص پی سی آر شده است.

در رابطه با کمک صندوق بین‌المللی پول نیز، گر چه در گزارش دیوان محاسبات اشاره‌ای به آن نشده است، ولی در مجموع منابعی هم به ایران اختصاص پیدا نکرد، در حالی که بانک مرکزی ایران از همان زمان شروع ویروس کرونا در پایان سال ۱۳۹۸، از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک پنج میلیارد دلاری را با توجه به سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول را ارائه کرده بود.

عدم اقدام صندوق نیز بارها مورد انتقاد بانک مرکزی ایران نیز قرار گرفت؛ به طوری که تاکید شده بود ایران انتظار دارد صندوق بین‌المللی پول بدون تبعیض و نفوذ یا فشارهای وارده هر چه سریعتر درخواست قانونی ایران را پاسخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha