رئیس سازمان غذا و دارو، در واکنش به اعتراض ها نسبت به فروش آنلاین فرآورده‌های سلامت بدون هماهنگی با سازمان غذا و دارو، توضیحاتی ارائه داد.

واکنش به فعالیت فروشگاه های آنلاین فرآورده‌های سلامت

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو، در واکنش به اعتراض ها نسبت به فروش آنلاین فرآورده‌های سلامت بدون هماهنگی با سازمان غذا و دارو، توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمدرضا شانه ساز گفت: سازمان غذا و دارو نیز برنامه‌ای برای جلوگیری از فروش آنلاین محصولات سلامت ندارد بلکه در حال تدوین دستورالعمل مشخص و شفاف در این خصوص است.


وی افزود: به منظور تسهیل دسترسی مردم به تمامی داروخانه‌هایی که داوطلب عرضه اینترنتی فرآورده‌های سلامت بوده‌اند از اولین تکلیف یک داروساز مراقبت از بیماران است و داروساز باید بیمار را در تصمیم گیری شرکت دهد، به حقوق بیمار بر دریافت اطلاعات قابل فهم و حفظ حریم خصوصی او احترام گذارد و در حفظ اسرار بیمار بکوشد.


شانه ساز ادامه داد: برای ارائه خدمات حرفه‌ای، درمان یا مراقبت از بیمار و استفاده از اطلاعات بیمار، کسب رضایت آگاهانه بیمار لازم است. به این منظور داروساز باید با حفظ احترام به خودمختاری بیمار با صراحت و قاطعیت، به ارائه اطلاعات قابل فهم، دقیق و به روز به بیمار بپردازد تا در تصمیم گیری های مرتبط با بیماری مشارکت کند.


وی تاکید کرد: ارائه اطلاعات دارویی فقط مختص به داروهایی نیست که با نسخه ارائه می‌شوند، بلکه داروهای بدون نسخه، فرآورده‌های گیاهی، مکمل‌ها و سایر فرآورده‌های بهداشتی را نیز شامل می‌شود


شانه ساز افزود: سازمان غذا و دارو از سال ۱۳۹۷ دستورالعملی را تدوین کرده است که طبق آن ضوابطی برای عرضه آنلاین فرآورده‌های سلامت غیردارویی مورد استفاده مردم و ورزشکاران تعیین کرده است لیکن طبیعتاً به سبب وظیفه ذاتی خود این کار به عهده متخصصین امر قرار داده شده است. تا سلامت مردم دست آویز تجارت قرار نگیرد.


وی ادامه داد: ورود غیر مجاز و بدون مجوز پلتفرم‌های فروش آنلاین چه به صورت بازارگاه یا مارکت‌پلیس آنلاین با هدف حمایت از سلامت و حقوق مردم مورد مخالفت و مقاومت سازمان غذا و دارو قرار دارد.


شانه ساز گفت: سازمان غذا و دارو اصرار دارد که فقط داروخانه‌ها و تحت نظارت دقیق داروساز به ارائه خدمات دارویی و عرضه فرآورده سلامت بپردازند و هرگونه عرضه دارو و مکمل توسط کسانی که از سازمان مجوز ندارند، ممنوع است.


وی افزود: اگرچه فعالان و کارشناسان اقتصادی در حوزه اقتصاد دیجیتال معتقدند که پلتفرم‌های فروشگاهی آنلاین فعالیت شفافی بوده و شفافیت آنها بیشتر از بخش آفلاین است. متأسفانه این شفافیت برای نظارت‌های مورد نظر کافی نبوده است. در برخی موارد این پلتفرم‌ها به ناصرخسروی مجازی تبدیل شده‌اند. در این شفافیت ادعایی تخلفاتی نظیر ارائه مکمل‌هایی با نام مکمل غذایی برای لاغری حاوی مواد مخدر شیشه تا ارائه انواع داروی قاچاق حتی با نسخه پزشک که اسناد همه آنها موجود است با سلامت مردم بازی می‌شود.


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ورود افراد غیر متخصص در عرضه فرآورده سلامت بسیار خطرناک است. اگر منظور دوستان ارائه خدمات برخط دارویی برای تأمین نیاز مردم است که سازمان غذا و دارو کار آن را از مدت‌ها قبل دیده است. و اگر منظور باز شدن پای متخلفین و قاچاقچیان به عرصه سلامت و ایجاد بازار مجازی سیاه دارو و ناصرخسروی مجازی است، سازمان غذا و دارو قویاً با آن مخالف است و اجازه بازی با سلامت مردم و تجارت با جان مردم را نخواهد داد.


وی در پایان افزود: اینکه فعالیت بعضی پلتفرم‌های فروشگاهی آنلاین که بدون هماهنگی با سازمان غذا و دارو اقدام به فروش آنلاین فرآورده‌های سلامت به صورت غیرمجاز می‌کنند و مورد شکایت قضائی سازمان غذا و دارو قرار گرفته‌اند، چرا و به چه دلیل موجب اعتراض مسئولین غیر مرتبط قرار گرفته است، بسیار عجیب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha