شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 319548

دکتر سیدمرتضی صفوی، متخصص تغذیه درباره تبعات پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان از نظر آسیب هایی که می زند از جمله شکستگی لگن و شکستگی ساق در سنین بالا علیل کننده است و نمی توانند به فعالیت های عادی خود بپردازند و خانه نشین و زمین گیر می شوند، بنابراین هزینه ها بسیار سنگین است و لگن شکسته تا پایان عمر همراه فرد است. از این رو توصیه می کنیم افراد دچار پوکی استخوان حتما بروند و با نظر پزشک تراکم استخوان سنجیده شود و اگر پوکی بالا بود زیر نظر پزشک متخصص و متخصص تغذیه درمان شوند.

از بیماری «کشنده خاموش» چه می دانید؟

سلامت نیوز: دکتر سیدمرتضی صفوی، متخصص تغذیه درباره تبعات پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان از نظر آسیب هایی که می زند از جمله شکستگی لگن و شکستگی ساق در سنین بالا علیل کننده است و نمی توانند به فعالیت های عادی خود بپردازند و خانه نشین و زمین گیر می شوند، بنابراین هزینه ها بسیار سنگین است و لگن شکسته تا پایان عمر همراه فرد است. از این رو توصیه می کنیم افراد دچار پوکی استخوان حتما بروند و با نظر پزشک تراکم استخوان سنجیده شود و اگر پوکی بالا بود زیر نظر پزشک متخصص و متخصص تغذیه درمان شوند.

به گزارش سلامت نیوز، متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر صفوی را می خوانید:

_ بسیاری از مردم طی دوران شیوع کرونا زمان بیشتری را در خانه های خود بودند و فعالیت کمتری داشتند، مشکل پوکی استخوان در چنین شرایطی تشدید می شود آیا می توان با تغذیه از این بیماری پیشگیری کرد؟

مصرف دو تا چهار سهم روزانه از لبنیات

کسانی که ویتامین دی پایین دارند جذب کلسیم کمتری خواهند داشت

بله مصرف دو تا چهار سهم روزانه از لبنیات توصیه می شود. هر سهم لبنیات یک لیوان شیر یا ماست یا دو لیوان دوغ یا ۴۵ تا ۶۵ گرم پنیر است که باید مورد استفاده قرار بگیرد، همچنین کشک پاستوریزه که یک لیوان سرخالی از این محصول یک سهم لبنیات است. از طرف دیگر سبزیجاتی که حاوی کلسیم هستند از جمله گل کلم، کلم، کدو، کدو حلوایی و مغزیجاتی مثل پسته و فندق و بادام و گردو و موادی که کلسیم دارند می توانند کمک خوبی به مشکل پوکی استخوان باشند. البته درجات این بیماری مختلف است و وقتی به درجه شدیدی برسد باید از دارو نیز استفاده شود که حتما با تجویز پزشک متخصص است. ویتامین دی نیز در جذب کلسیم کمک می کند. کسانی که ویتامین دی پایین دارند جذب کلسیم کمتری خواهند داشت و پزشک و متخصص تغذیه می تواند دوز مناسب را تجویز کند تا جذب کلسیم بالا برود.

_ برای مصرف ویتامین دی چه میزان از دارو توصیه می شود؟

برای افراد عادی ماهی یک قرص ۵۰ هزار واحدی کافی است ولی اگر ویتامین دی فرد از قبل کم باشد دو هفته یکبار و حتی یک هفته یکبار یک قرص پرل ۵۰ هزار واحدی توصیه می شود.

_ عدد مناسب ویتامین دی برای افراد مسن چه عددی است؟

اگر در آزمایش زیر ۵۰ و ۶۰ باشد ویتامین دی فرد را کم می دانیم و اگر حول و حوش ۶۰ و ۷۰ باشد مناسب می دانیم و ماهی یک قرص ۵۰ هزار برای این افراد کافی است. افرادی که هفتگی دارو می گیرند ویتامین دی پایین و حول و حوش ۱۰ تا ۶۰ دارند.

_ در دوران کرونا برای استفاده از قرص ویتامین دی اراده ای خودسرانه بین مردم وجود داشت، مصرف بیش از نیاز بدن چه عوارضی به دنبال دارد؟

مصرف ویتامین دی بیش از نیاز موجب کبد چرب می شود

به همین دلیل گفته می شود طبق تجویز متخصص مصرف شود چون ویتامین دی بیش از نیاز در کبد ذخیره می شود و موجب کبد چرب می شود. چون ویتامین دی محلول در چربی است و مصرف بالای آن توصیه نمی شود.

_ استفاده از نور خورشید چقدر توصیه می شود؟

روزی بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه نور مستقیم آفتاب و اشعه ماورا بنفش که اگر مستقیم بر بدن بتابد می تواند جذب ویتامین دی و کلسیم را از خورشید بالا ببرد. از نظر خوراکی ها مواد دریایی ویتامین دی دارند که می توان مورد استفاده قرار داد.

_ بیماری پوکی استخوان چقدر در جامعه ما جدی است؟

شکستگی لگن و شکستگی ساق در سنین بالا علیل کننده است

از نظر آسیب هایی که می زند از جمله شکستگی لگن و شکستگی ساق در سنین بالا علیل کننده است و نمی توانند به فعالیت های عادی خود بپردازند و خانه نشین و زمین گیر می شوند، بنابراین هزینه ها بسیار سنگین است و لگن شکسته تا پایان عمر همراه فرد است. از این رو توصیه می کنیم افراد دچار پوکی استخوان حتما بروند و با نظر پزشک تراکم استخوان سنجیده شود و اگر پوکی بالا بود زیر نظر پزشک متخصص و متخصص تغذیه درمان شوند.

_ آیا پوکی استخوان علایمی دارد؟

به این بیماری سایلنت کلیر یا کشنده خاموش می گویند و علائمی ندارد مگر فرد برای آزمایش و اندازه گیری میزان پوکی استخوان به پزشک مراجعه کند. همه به این آزمایش نیاز ندارند و بنا بر معاینه پزشک و تشخیص پزشک اعزام می شوند وقتی پزشک آثار پوکی استخوان را از جمله کمبود کلسیم و یا وجود سابقه خانوادگی پوکی استخوان و استفاده بالا از نوشابه گاز دار و نمک و مواد قندی را ببیند این افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha